• LiteVilsen

Orolig att det kommer bli tråkig stämning. Lång text.

Vårat bröllop är ganska litet, ca 40 pers totalt. Jag och min m2b är inte de typerna som håller igång en fest, som syns och hörs och får igång folket. Vi båda är ganska stillsamma av oss och, jag i allafall, lyssnar mer än jag pratar.
    Nu är det så att jag är nojig över att stämningen efter ceremonin kommer bli lite låg och folk kommer känna att det är tråkigt.
    Hur gör man för att det inte ska bli så?
    Vi har bjudit våra kompisar men dom är inte så jätte många..vi ska ha alkohol till middagen/festen. Men allt ska ju inte kretsa runt alkohol.
    Jag ser att några här på forumet ska ha såpbubblor och presenter och sånt, jag har inte alls nån fantasi när det gäller såna saker. Är rädd för att folk också kommer tycka att det där är lite fjantigt, att det är mer för barn, eller?
    Vår budget är tyvärr väldigt ansträngd, i värsta fall kommer vi få låna pengar för att ha råd med det nödvändigaste =(

Jag är också mycket mycket orolig över min svärmor. Hon är så otroligt religiös, katolik, och vi är inte ett dugg religiösa. Hon påpekar att vi måste ha två präster, en katolsk en protestantisk, men vi har bestämt oss för en protestantisk.
    Jag har frågat min m2b ifall han vill ha en katolsk präst men han vill inte det.

När min m2b syrra gifte sig (hon hade ett överraskningsbröllop med en protestantisk präst) så var inte svärmor där men hon sa i efterhand att ifall hon hade varit på hennes dotters bröllop så hade hon avbrutit hela ceremonin i protest mot att där bara var en präst.
    Nu är jag skit rädd för att svärmor kommer avbryta vår ceremoni och förstöra hela bröllopet!
    Min m2b ska prata med henne idag om detta och jag kan bara tänka mig hennes reaktion.
    Jag är nervös inför vårt bröllop som är den 11,e augusti för jag vet inte om hon kommer att förstöra allt eller inte.
    Det går ju inte att få tillbaka stämningen i kyrkan efter en sån sak.

Om hon gör det, ja då är det slut mellan henne och mig för alltid. Kommer aldrig förlåta henne och våra framtida barns dop o allt annat kan hon glömma!
    Jag pratade med min m2b syrra, hon sa att svärmor har ställt till med cener inför mer folk än 40 pers..för jag sa att hon kanske inte kommer göra protest i kyrkan när där är så mycket folk. Men detta kunde inte hans syrra garantera..vilket jag förstår.

Åh, jag ligger och funderar på kvällarna över detta och desto mer jag tänker på det, desto argare blir jag på henne. Jag tycker inte om henne till 100% då hon är en ganska jobbig person att vara med. Kan inte sätta fingret på vad det är men hon har någon dålig energi och ser endast risker/det dåliga med saker och ting.

Jag behövde bara skriva av mig lite men har någon några idéer på hur/vad man kan göra för att inte få en tråkig stämning vid middagen och så, får ni gärna skriva!
    Även om ni har synpunkter på min svärmor..

• Svar på tråden Orolig att det kommer bli tråkig stämning. Lång text.
  • Anonym

ursch det där låter inte kul :( men jag tycker att du ska prata med din blivande svärmor själv och inte bara låta din m2b göra det. förklara för henne att det är erat bröllop och att det handlar om er och eran tro, inte hennes! säg som det är ni ska bara ha en präst och tycker hon det är opassande får hon helt enkelt tycka det i det tysta eller inte komma på bröllopet. du måste sätta en gräns och visa att det handlar om er och inte henne. 

Jag är själv orolig att min blivande svärmor ska göra nått konstigt och känna att hon bara mååååste hjälpa till, annars blir hon martyr och ingen tycker om henne bla bla bla.  Hon och jag kommer inte bra överens och detta är min och min m2b viktigaste dag då är det vi som bestämmer. hon kommer säker vilja fixa med maten och med dekorationen men vi har inte alls samma smak o stil och är rädd för att min m2b bara kommer säga att det hon gör är ok eftersom han inte vill såra henne. Men jag känner att det viktigaste är inte hon den dagen utan det är vi, och så tycker jag ni ska känna oxå!!!! 

Lycka till med allt hoppas det löser sig!!! 

• Chicita

Ett bröllop är ju inte ett barnkalas (även om man kanske tillåter barn på middagen/ festen Flört).
    Att man ska behöva underhålla vuxna människor har jag aldrig förstått.
    Lägg lite krut på bordsplaceringen, sätt etablerade par (sambos, förlovade, gifta eller bara såna som hängt ihop länge) diagonalt över bordet så dom har någon på pratavstånd om dom inte skulle klicka med sin bordsgranne.
    Slappna av, le och skratta själv så sätter ni stämningen.
    Om ni sitter stela i ryggen och ser ut som om ni råkade sätta er på eldgaffeln så blir det stelt. Tungan ute
    Ni behöver inte dra skämt, dansa lambada på borden eller liknande. Ni behöver inte ha tipspromenader, korsord, gästpresentationer, lekar eller annat heller.
    En bra bordsplacering är nog till 90% det som bestämmer om det blir bra eller inte. Så lägg all krut på att få till den.
    Och om ni ändå är rädda för att dom inte ska ha något att prata om så ställ ut ramar på jämna avstånd på borden med konversationsstartare. Typ: Brudparet träffades den X/X-XXXX i en / på en .... Hur träffade du din kärlek?
    Eller: Någonstans i närheten av denna ram sitter en person som har ......... (bestigit ett berg, åkt vasaloppet osv)... 
    Även om ni har ett litet bröllop så utse en toastmaster / toastmadame. Denne bör vara någon som kan hantera svärmor eller i alla fall inte vara rädd för att stöta sig med henne.
    Om ni inte tror att det kommer att bli några tal så kan toastmastern ändå styra upp lite. Presentera menyn, om ni har buffé så kan denne skicka folk bordsvis för att ta för sig osv. En toastmaster är bra till mycket och ger er lite sinnesro också eftersom att middagen och festen inte är ert "ansvar" längre i så fall... 

• LiteVilsen

Tack för era svar..
    Jag satt precis jämte min m2b när han nämnde det där om en präst, hon tog det ganska bra och sa att vill vi ha det så så är det okej. Men visst hon hade sina åsikter och pratade på lite om religion o.sv. men det gick hyffsat bra.
    Vi har två stycken toasmaster som ska styra och ställa lite så hoppas det kommer bli bra.
    Ja det där med bordsplaceringen är nog mycket viktig, ser inte fram emot att planera den men tack för dina råd om det  och vi ska försöka ha roligt så gott det går. =)

Svar på tråden Orolig att det kommer bli tråkig stämning. Lång text.