• nyckelpiga

bjuda någon man aldrig träffat?

Har några kusiner (som jag knappt träffar) som jag ska bjuda på vårt bröllop. Men måste man då bjuda deras sambos som vi aldrig har träffat någon gång? Den ena kusinen är tom gift, men har aldrig träffat hennes man. Ska man lägga ut pengar på dem? Finns det någon "regel"?

• Svar på tråden bjuda någon man aldrig träffat?
  • agjzut

Det finns nog ingen regel på att man måste bjuda de, det är bara lite fint antar jag.

Men ska säga att jag fick komma på min sambos kusins bröllop som jag aldrig hade träffat när vi varit tillsammans i dryga 5 månader. Och jag tyckte självklart det var jättesnällt men inget jag hade förväntat mig.

Så det bberor ju på helt, men vill ni inte bjuda nn n inte känner s mäste ni ju inte, det är ju faktiskt ert bröllop.

• Hullda

Jag tycker att bjuder du en person som har en partner, bjuder du även partnern. Eller ingen av dem.Jag tycker det vore konstigt att bara bjuda den ena om de är ett par. Tänk dig själv in i situationen; om du skulle bli bjuden men inte din sambo!Men du säger att du knappt träffat kusinerna, varför känner du att du måste bjuda dem?

• Pyttsan

Jag anser nog att det finns en oskriven regel om att man bjuder etablerade par. Alltså såna som är gifta, sambos eller har varit ihop länge. 

Däremot behöver du inte bjuda paret alls, om ni inte umgås. Det är också att ok att bjuda de kusiner du träffar och umgåas med, men inte alla kusiner.

mvh 

• Chicita

Enligt ettikettregler så bjuder man etablerade par oavsett om man bara känner den ena.
    Etablerade par betyder alltså i dagens läge - alla som har seriösa förhållanden när inbjudningarna går ut.

Att inte bjuda båda i ett par kan tolkas som att ni har något emot dennes partner.

Sen gör man givetvis som man vill med det.
    Men om ni väljer att frångå regeln så skicka inte bara ut inbjudan adresserad till den ene (för det betyder egentligen ändå att båda får komma) utan ring upp och prata med den ni ska bjuda och förklara situationen (för liten lokal eller vad anledningen nu är att ni inte vill bjuda denne). 

• knyttan
    Hullda skrev 2012-03-30 21:24:21 följande:

Jag tycker att bjuder du en person som har en partner, bjuder du även partnern. Eller ingen av dem.Jag tycker det vore konstigt att bara bjuda den ena om de är ett par. Tänk dig själv in i situationen; om du skulle bli bjuden men inte din sambo!Men du säger att du knappt träffat kusinerna, varför känner du att du måste bjuda dem?

Man bjuder båda i ett etablerat par. Håller med om att det är bättre att inte alls bjuda in kusinerna än att inte bjuda deras sambor.
  • Sörön10

Vi bjöd flera som vi aldrig träffat just för att deras partner var vän till oss. Vännen är viktig för oss och då blir också partnern det, även om vi aldrig träffat denne!

• knyttan
    Sörön10 skrev 2012-03-30 23:02:50 följande:
    Vi bjöd flera som vi aldrig träffat just för att deras partner var vän till oss. Vännen är viktig för oss och då blir också partnern det, även om vi aldrig träffat denne!
    Japp, precis! Solig Så är det för oss med!
  • Retrobohem

Jag tycker inte man måste bjuda partnern, vi kommer inte kunna gøra det pga platsbrist med både boende och i lokalen. Vi gifter oss 80 mil från mitt hem och vi ska vara långt ute på landet. Men det skulle vara kul att kunna bjuda alla partners oxå så får man læra kænna nytt folk också :)

• darkHorse

Om ni knappt träffar era kusiner skulla jag inte bjuda dem alls. Men om ni bjuder dem bör enligt god sed och etikett även deras partner bli inbjudna. Det handlar inte om stela rigida regler, utamn att man vill fira kärleken och inte tvinga vissa att lämna sina respektive hemma. Även om brudparet bjuder in till fst är det deras uppgift att se till gästerna trivs.

• Sirenne

Vi bjuder kusiners och vänners (för oss) okända sambo. Det känns schysst, men det behöver ju inte betyda att de accepterar/väljer att komma med. 
    Däremot anser jag att om kusinen/vännen valt att dela sitt liv med denna sambo/make/maka, så hör ju peronen ifråga också till släkten. Oavsett om vi träffat dem eller inte. Det hela blir nog en ganska subjektiv bedömning, men så har vi valt att göra.
    Rent etikettsmässigt (om man ska gå efter skrivna regler) är det bara att bjuda paret. Men kanske kusinen/vännen inte är särskilt nära? Då blir det en helt anna fråga.

Från en subjektiv /Sirenne 

• Ros

Så klart man bjuder med kusinens partner eller så bjuder man ingen av dom. Snålt att tänka" om man ska lägga ut pengar på dem". Om inte så kanske du känner dom bättre efter bröllopet efter att ha bjudit in dom. Skulle du vilja gå på bröllop utan din man?

• Linda L

Som med allt annat kring bröllop ska ni göra det som känns bäst för er själva.. men som några påpekat redan så tycker jag att man bjuder båda eller ingen. Vi bjuder nästan alla släktingar, med sina män/killar/tjejer/fr kommer bli en jäkla massa folk, minst 100, men man gifter sig förhoppningsvis bara 1 gång så vi väntar lite längre och bjuder sen på ordentligt kalas!! men men, vill man bara ha närmaste så har ni några beslut att ta.. lycka till!

• Strawberry
    knyttan skrev 2012-03-30 21:54:13 följande:
    Man bjuder båda i ett etablerat par. Håller med om att det är bättre att inte alls bjuda in kusinerna än att inte bjuda deras sambor.
    Instämmer!
  • På rosa moln

Jag skulle aldrig tacka ja till en inbjudan som inte var till oss båda, detsamma gäller min sambo, så ni får förmodligen räkna med att en del inte kommer att komma om inte ni bjuder båda i paret...

Svar på tråden bjuda någon man aldrig träffat?