• Jolin

Förslag på förrätt?

Hej! Vi behöver hjälp att hitta RÄTT förrätt. Till varmrätt blir det oxfilé med rotfrukter, rödvinsås och bea.

Vi vill ha någon förrätt som passar bra ihop med varmrätten, vi vill absolut inte ha fisk eller skaldjur.
    Är det någon som har lite förslag?

• Svar på tråden Förslag på förrätt?
  • Aletta

Hmm vet inte om det passar med huvudrätten, men vi ska ha rökt renfilé med pepparrotscreme på mörkt bröd till förrätt. Vi ska iof ha Röding till huvudrätt så det är ju rätt stor skillnad i våra huvudrätter....

• frejjan

Vet inte om ni tycker det passar till er huvudrätt.. Men vi ska ha rökt rensteksröra på hjärttoast med vb ost.

• emelie och Jonas

Vi ska ha västerbottenpaj till förrätt!
    Enkelt att göra och relativt billigt då du får ut många små skivor/bitar på varje form.
    Sedan är det smidigt då du kan göra de dagen innan ich skära upp i formen, sen kan någon portionera ut de på borden innan vigseln så kan de stå där under tiden, bara att klicka på lite gräddfil innan det serveras, :)

• Pernillaaa

VI ska ha samma varmrätt som ni och vår kock rekommenderade att ta melonskivor och göra en skinkröra att "dutta" på melonen. Alternativt kan man ju ha någon annan röra på.

Tror det kommer bli jättebra med det! :)

• Jolin

Tack för era svar. Vi har varit inne på västerbottenostpaj men jag har fått för mig att jag vill ha något som är grönt på tallriken. Jag funderar på Chévre chaud men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det till vår kock. Han kanske tycker att det är för avancerat?
    Vi kommer alltså inte laga maten själv utan vi betalar kuvertpris och kuvertpriset styrs av vad vi väljer att servera.
    Kan tänka mig att  prisförslaget vi fick på västerbottenpaj är billigare än med Chévre Chaud. Men man kan ju alltid fråga.

Vad tycker ni om detta? (tasteline.com)

Ingredienser

4 skiva(or)  bröd, rostat, toast smör, till stekning 4 skiva(or)  chèvreost, ca 1 cm tjocka 2 msk  honung, flytande 80 gram  sallad, späd, t ex rucola och bladspenat 1 st  röd lök(ar) 12 st  cocktailtomat(er) 4 msk  olivolja 2 msk  balsamvinäger 50 gram  valnötter flingsalt svartpeppar, nymalen

Tillagning

1. Sätt på ugnen på grillelement och full värme.

2. Stansa ut fyra rundlar av toastbröd som är ungefär lika stora som getosskivorna. Stek brödet på båda sidorna i smör.

3. Lägg getosten på brödskivorna och ringla honung över osten, placera på plåt och sätt in mitt i ugnen. Gratinera tills osten har fin färg ca 4-5 minuter.

4. Dela tomaterna och skala och skiva rödlöken. Lägg upp sallad och grönsaker på fyra tallrikar och lägg en toast på varje.

5. Ringla lite olivolja och balsamvinäger runtom toasten och strö över valnötterna. Avsluta med lite flingsalt och nymald svartpeppar.

Recept: Mattias Montin
    Foto: Katja Kristoferson
Svar på tråden Förslag på förrätt?