• Pyttsan

Provdukning, hur ska jag göra med servetten och festhäftet?

Jag tycker det ser fint ut, men servetten brukar ligga på vänster sida, eller på tallriken, så jag skulle lägga den på väster sida, för att inte folk som sitter bredvid varandra ska ta varandras servetter. 

Jag skulle absolut inte reagerat på skillnaderna i rosa om du inte påkekat det! Och eftersom jag är perfektionist skulle jag ställa glasen på rad, nu ser de lite "hopfösta ut" och det glas man ska dricka ur står bakom de andra. Tycker du att det ser för brett ut att ha dem rakt bredvid varandra så skullr jag ställa vinglasen jämte varandra och vattenglaset lite snett bakom, alternativt alla glasen lite snett utåt. Det är naturligtvis finlir, men så skulle JAG göra. Flört

Tycker det ser mycket trevligt ut med sesrvetten och programbladet på varandra som du har lagt det, om du skiljer på dem och lägger programmet till höger och servetten till vänster så skulle det se fullt ut, vilket det ofta gör med programblad. Man tar ju ändå servetten först.Glad 

• Pyttsan

Nej, enligt etiketten ligger servetten på vänster, ofta på brödassietten, som också är på vänster sida. Jag tycker det ser trevligt ut som du dukat, jag skulle bara flytta servetten+programmet till vänstra sidan istället. 

Du får googla om du är osäker. Etikett är ju inget måste att följa heller, men folk som är vana att äta med servett kanske råkar ta bordsgrannens, men det är väl ingen katastrof.  

Svar på tråden Provdukning, hur ska jag göra med servetten och festhäftet?