Veganmat? Tips sökes!
Jag har en kompis som är vegan. Men hon är nog den enda som har specialkost på vårt bröllop så jag tänkte göra en rätt speciellt för henne.
Är det någon som har några förslag på vad jag kan göra?
Jag har en kompis som är vegan. Men hon är nog den enda som har specialkost på vårt bröllop så jag tänkte göra en rätt speciellt för henne.
Är det någon som har några förslag på vad jag kan göra?
Det beror ju lite på vad de andra ska ha för mat. Det kanske är roligt om maten till veganen är i samma stil som till övriga?
Men ett tips är annars att göra en god saffransrisotto. Gör basen med vitlök, lök, vitt vin och avoriris som vanligt (använd olja för att svetta löken). Tillsätt saffran när det är ca 5 min kvar av tillagningstiden. Själv tycker jag att det blir väldigt vackert att tillsätta gröna ärtor, det gröna och saffransgula skapar vackra och sommriga kontraster. Dessutom innehåller ärtorna protein, så att veganen slipper den där tråkiga gå-bortmaten bestående av enbart kolhydrater som alltid prackas på icke-köttätare. Byt ut permesanosten mot vegansk ost och tillsätt gärna lite rismjölk på slutet av tillagningen för att få den där krämigheten man annars skapar med grädde eller smör. Det blir väldigt fint att strö krasse över vid servering.
Så vill jag bara säga att det är väldigt fint att du visar sådan omtanke om dina gäster. Lycka till!
Du kan också googla på raw food.
Det är nyttig mat som är vad det låter som, mat som är värmd till max 37 grader (tror jag det var).
Annars finns det ju mycket typ sojaprodukter och tofu, finns som "färs" bland annat.
Lycka till!
Här kanske du kan få lite inspiration?
http://santoshasveganblogg.blogspot.se/
www.vegania.net
Marinerade sojafiléer med pepparrot Ingredienser ? 16 kokta sojafiléer ? 1 knippe salladslök (ca 125 g) ? mjölkfritt margarin ? salt ? vitpeppar DRESSING ? 1 msk dijonsenap ? 1/2 dl olja ? 1/2 dl vatten ? 2 msk kapris ? 1 dl riven pepparrot ? salt och svartpeppar Gör så här 1. Sätt ugnen på 175°C. Bryn filéerna i margarin i en stekpanna. Lägg i en ugnssäker form. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm peppar. Stek filéerna i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna. 2. Strimla salladslöken. Lägg senapen i en skål och vispa i oljan, lite i taget. Vispa i vatten, hälften av kaprisen och hälften av pepparroten. Krydda med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. 3. Skär köttet i skivor och lägg upp på ett fat. Skeda över dressingen. Strö över resten av pepparroten och kaprisen samt salladslöken. Krydda med nymalen svartpeppar. Serveras förslagsvis med kokt mandelpotatis. Från: vegankocken.wordpress.com/category/festlig-mat/
Något av det godaste jag vet, är hemmagjord seitan. (vetegluten) Det är fantastiskt att baka in i smördeg (är oftast vegansk faktiskt, trots namnet. kolla innehållsförteckning dock!) med lite svamp, som en beef wellington och äta med rödvinssås. Seitan kan man även köpa färdig såklart.
Som förrätt rekommenderar jag en crème på sojabönor eller cannelinibönor som smaksätts med citron och lime, både skal och saft. Denna serverar man på en vegansk råraka eler bröd, med lite tångkaviar.
Det senare åt jag som förrätt till min påskmiddag idag, och det var mycket gott som vego-alternativ till toast skagen eller sill.