• Just Me

Ni som gjort om en ring - se hit!

Ni som gjort om era ringar - vad har ni gjort och vad har det kostat?
    Har mammas gamla vigselring och kom på att vi kan göra om den, den har mycket känslovärde eftersom min pappa dog när jag var tonåring.
    Gick till en helt vanlig guldsmed?

Visa gärna bilder om ni har :)  

Du & Jag 23/3-2013
  • Svar på tråden Ni som gjort om en ring - se hit!
  • annapanna88

Jag sökte upp en privat guldsmed som gör mycket omarbetningar, men jag tror att de flesta stora kedjor också kan hjälpa till.
    Nackdelen är att man då inte får träffa guldsmeden utan bara får prata med butikspersonalen som vidarebefodrar (kanske är olika i olika städer men så var det där jag frågade).. så om det bara gäller ändring av storlek och bredd t.ex kan man gott gå till en kedja, men ska man göra mer avancerade ändringar känns nog en privat guldsmed bättre (tycker jag personligen).

Jag fick betala 6,500 kr för omarbetning, invändig och utvändig gravyr och tre små diamanter, men har i efterhand fått höra att den guldsmed jag anlitade är en av de dyrare i området. Lite otur men jag är fantastiskt nöjd :)

• hemajo13

Jag har lämnat in två olika ringar som ska sättas ihop till en... De tyckte dock att jag skulle byta ut guldet i och med att det var väldigt gamla ringar och de var nickel i dem vilket jag är känslig mot så jag bytte ut guldet men behöll stenarna... det kommer kosta  ca 4.500 tror jag men blir en ring som är värd 36.000=) 

• knyttan

Vi gick till en guldsmed som kunde garantera att det verkligen var vårt guld som han använde, och så smälte han ner allt och gjorde tre nya ringar. Oftast är det inte samma guld du får tillbaka nämligen, och troligtvis inte om du går till en kedja. Detta gäller alltså om man ska göra om ringen helt, dvs inte bara ny sten infattad eller ny gravyr edyl.
    Vi betalade 9000 kr för allt (stenar, arbetskostnad för tre ringar, gravyr mm). Här är en bild på mina ringar:

Tyvärr lite suddig, men ialla fall!
  • Pagnie
    knyttan skrev 2012-04-09 23:43:54 följande:
    Vi gick till en guldsmed som kunde garantera att det verkligen var vårt guld som han använde, och så smälte han ner allt och gjorde tre nya ringar. Oftast är det inte samma guld du får tillbaka nämligen, och troligtvis inte om du går till en kedja. Detta gäller alltså om man ska göra om ringen helt, dvs inte bara ny sten infattad eller ny gravyr edyl.
    Vi betalade 9000 kr för allt (stenar, arbetskostnad för tre ringar, gravyr mm). Här är en bild på mina ringar:

Tyvärr lite suddig, men ialla fall!
    Hur kan du veta att det verkligen var ert guld han använde? Jag gick till en guldsmed och ville använda samma guld som fanns i min farmors förlovningsring men han sa att exakt samma guld går inte att använda för att......
    Och så berättade han hela processen. Och sen sa han att det finns guldsmeder som säger att dom använder ditt guld men i själva verket gör dom inte det utan dom säger det bara för att tjäna mer pengar.
    Så hur vet du?
  • Anneli256

På lyxxa på Väla utanför Helsingborg, så kan man faktiskt få prata med guldsmeden själv om man önskar och om det är något speciellt så den möjligheten finns säkert hos lite större kedjor också.Vi har iaf fått jättebra hjälp där. Sen angående om det är mitt guld eller ej, så förutsätter jag iaf att folk är så pass professionella att dom inte står och ljuger en rakt upp i ansiktet. Helt säker kan man inte vara om man inte själv bevittnar hela processen.. det är ung som när man lämnar in sin bil på reparation.. du kan inte vara helt hundra på att allt dom använder är hundraprcentigt orginaldelar.. eller att köttet i affären är hundra procentigt svenskt.. Men man förutsätter som sagt var att folk inte ljuger för en.. Jag gör det iaf :))))

• knyttan
    Pagnie skrev 2012-04-09 23:50:15 följande:
    Hur kan du veta att det verkligen var ert guld han använde? Jag gick till en guldsmed och ville använda samma guld som fanns i min farmors förlovningsring men han sa att exakt samma guld går inte att använda för att......
    Och så berättade han hela processen. Och sen sa han att det finns guldsmeder som säger att dom använder ditt guld men i själva verket gör dom inte det utan dom säger det bara för att tjäna mer pengar.
    Så hur vet du?
    Det kan vara så att det inte går att använda exakt samma guld på grund av olika anledningar. Men i detta fall så är jag 100% säker på att det är vårt guld som vi fått i nya ringar, dels för att det är en väldigt kunnig guldsmed med bra rykte och han förklarade också hela processen för oss. Det var noga tex att allt guld vi lämnade hade samma karat osv. Vi hade kunnat få vara med när han gjorde om våra ringar om vi ville! Vi fick gå tillbaka två gånger för att prova ut ringarna medan han gjorde om dem till oss och tillslut så fick vi tillbaka en liten påse med guldspånet som blev över där det stod exakt hur mkt guld vi lämnat o hur mkt som blev kvar  efter omarbetningen. I själva verket så betalade vi mindre för denna omarbetning än vad ringar av nytt guld skulle ha kostat, han visade oss olika priser beroende på om vi hade allt guld själva, la till en del nytt guld, eller betalade allt (det skulle gå på tre gånger så mkt!!). Så jo jag är säker på att det är vårt guld, har svårt att tänka mig att någon skulle gå igenom en sån stor "con" , sätta upp verkstad mm för att sälja ringar till ett billigare pris än vad de skulle kosta annars... :) Ända sättet att bli säkrare skulle väl vara om jag hade hängt honom över axeln när han gjorde dem Glad
  • Pagnie
    knyttan skrev 2012-04-10 16:21:47 följande:
    Det kan vara så att det inte går att använda exakt samma guld på grund av olika anledningar. Men i detta fall så är jag 100% säker på att det är vårt guld som vi fått i nya ringar, dels för att det är en väldigt kunnig guldsmed med bra rykte och han förklarade också hela processen för oss. Det var noga tex att allt guld vi lämnade hade samma karat osv. Vi hade kunnat få vara med när han gjorde om våra ringar om vi ville! Vi fick gå tillbaka två gånger för att prova ut ringarna medan han gjorde om dem till oss och tillslut så fick vi tillbaka en liten påse med guldspånet som blev över där det stod exakt hur mkt guld vi lämnat o hur mkt som blev kvar  efter omarbetningen. I själva verket så betalade vi mindre för denna omarbetning än vad ringar av nytt guld skulle ha kostat, han visade oss olika priser beroende på om vi hade allt guld själva, la till en del nytt guld, eller betalade allt (det skulle gå på tre gånger så mkt!!). Så jo jag är säker på att det är vårt guld, har svårt att tänka mig att någon skulle gå igenom en sån stor "con" , sätta upp verkstad mm för att sälja ringar till ett billigare pris än vad de skulle kosta annars... :) Ända sättet att bli säkrare skulle väl vara om jag hade hängt honom över axeln när han gjorde dem Glad
    Haha ja men vad bra att veta. Det verkade ju vara en jättebra guldsmed. En sån får jag nog leta efter om jag vill smälta ner min ring. Man blev ju lite rädd där när vår guldsmed sa att det var så.
  • NilsKpyssling

Ja, det verkar grymt oproffesionellt att säga att man använder det egna guldet och sen inte gör det, då förutsätter i alla fall jag att de säger att det inte går så får man ju själv välja!

• hemajo13

Här är min omgjorda ring... på bilden syns även min m2bs ring, vi båda ska ha två ringar=)
    Det var en enstensring med den stora stenen och en vigselring med småstenar... fick köpa till fyra stenar för att få den som jag ville men är jättenöjd!=) 

• moonias

Min/mina nya ring(ar) ska göras på Lyxxa på Väla (som nämnts ovan). -Det ska vara två ringar som sedan ska sättas ihop till en, men fortfarande ser ut som två. Priset som skillde mellan att köpa ringarna rakt upp och ner och att använda guld som vi redan hade skillde jättemycket! Det skulle kosta en bit över 3000kr/ring mot ca 1000kr/ring med eget guld - och då är det ganska smala ringar så det går inte jättemycket guld. 
    Sen om det är mitt guld eller inte det spelar ingen roll, guldet kommer från gamla manchettknappar som mamma hittade i lådorna på ett skrivbord hon köpte på loppis :P (!!).

Dock är Lyxxa ganska dyra tycker jag om man ska köpa diamanter av dem, beställde först diverse diamanter i ringen men har sedan hittat diamantia.com och där kostar diamanterna ungefär hälften så mycket (samma kvalitet osv) så jag ska skaffa diamanterna själv och sen låta dem sätta in dem i ringarna! :)

Svar på tråden Ni som gjort om en ring - se hit!