• knyttan

Ni som gjort om en ring - se hit!

Vi gick till en guldsmed som kunde garantera att det verkligen var vårt guld som han använde, och så smälte han ner allt och gjorde tre nya ringar. Oftast är det inte samma guld du får tillbaka nämligen, och troligtvis inte om du går till en kedja. Detta gäller alltså om man ska göra om ringen helt, dvs inte bara ny sten infattad eller ny gravyr edyl.
    Vi betalade 9000 kr för allt (stenar, arbetskostnad för tre ringar, gravyr mm). Här är en bild på mina ringar:

Tyvärr lite suddig, men ialla fall!
  • knyttan
    Pagnie skrev 2012-04-09 23:50:15 följande:
    Hur kan du veta att det verkligen var ert guld han använde? Jag gick till en guldsmed och ville använda samma guld som fanns i min farmors förlovningsring men han sa att exakt samma guld går inte att använda för att......
    Och så berättade han hela processen. Och sen sa han att det finns guldsmeder som säger att dom använder ditt guld men i själva verket gör dom inte det utan dom säger det bara för att tjäna mer pengar.
    Så hur vet du?
    Det kan vara så att det inte går att använda exakt samma guld på grund av olika anledningar. Men i detta fall så är jag 100% säker på att det är vårt guld som vi fått i nya ringar, dels för att det är en väldigt kunnig guldsmed med bra rykte och han förklarade också hela processen för oss. Det var noga tex att allt guld vi lämnade hade samma karat osv. Vi hade kunnat få vara med när han gjorde om våra ringar om vi ville! Vi fick gå tillbaka två gånger för att prova ut ringarna medan han gjorde om dem till oss och tillslut så fick vi tillbaka en liten påse med guldspånet som blev över där det stod exakt hur mkt guld vi lämnat o hur mkt som blev kvar  efter omarbetningen. I själva verket så betalade vi mindre för denna omarbetning än vad ringar av nytt guld skulle ha kostat, han visade oss olika priser beroende på om vi hade allt guld själva, la till en del nytt guld, eller betalade allt (det skulle gå på tre gånger så mkt!!). Så jo jag är säker på att det är vårt guld, har svårt att tänka mig att någon skulle gå igenom en sån stor "con" , sätta upp verkstad mm för att sälja ringar till ett billigare pris än vad de skulle kosta annars... :) Ända sättet att bli säkrare skulle väl vara om jag hade hängt honom över axeln när han gjorde dem Glad
Svar på tråden Ni som gjort om en ring - se hit!