Äsh, att vaa ute i god tid är bara bra! ;) Och det är i början det är som roligast. Då finns det inte så mycket stress än. :) Augustibröllop blir säkert hur härligt som helst! Själv gifte jag mig den 30:de juli förra året. :)
Jag följde någon sorts instruktion jag hittade i ett forum på nätet när jag sydde plastrongen/cravatten. Men jag villl minnas att jag justerade den lite. Men konceptet är egentligen väldigt enkelt. Två avlånga rektangulära bitar som är tillspetsade i ändarna sys ihop räta mot räta och vrängs sedan (ca 140 från spets till spets och18 på bredden med sömnsmån inräknat, hur spetsigt det ska vara eller hur lån den ska vara kan ju varieras efter smak). Därefter veckar man den på ett snyggt och regelbundet sätt där den ska ligga under kragen (det vill säga, inte helt på mitten eftersom den ena änden bör vara längre eftersom den ska användas för att knytas runt den andre) och syr några linjer med lagom mellanrum över vecken så de ligger på plats. Bredden där på plastrongen där den är veckad bör vara ca 4,5 cm för att få plats under kragen.
Ja, kanske lite rörig beskrivning, men det går säkert hitta mer utförliga på nätet. Eller så kan ni utgå från någon grund ni hittar och tänka vidare själva för att få något som passar er. Ska din mamma sy din klänning så klarar hon absolut av att sy en plastrong. :)
Ska se om jag kan lägga upp en bättre bild på plastrongen så det blir tydligare hur jag menar .
Blir ju roligt också om man får en lite personligare touch på sitt bröllop tycker jag. Och då kan ni ju få precis den färg eller det mönster ni vill. :) Lycka till!!
Fannyterez skrev 2012-04-21 18:54:48 följande:
Ok, jag har kollat lite på den hemsidan för att få ett hum om vad det kostar, bra att veta nån som beställt därifrån. Verkar vara ett bra ställe! Det fanns ju massa olika tyger vilket var bra!
Vi har inte spikat datum än, har bara varit förlovade en vecka (haha) men jag är lite smått planeringsgalen så jag kollar upp det mesta nu för att få ett hum om vad allt kommer gå på. Men förmodligen blir det nästa år i augusti!