• teddy

Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!

Vi funderar lite angående honnörsbordet...
    Vad har ni att säga om följande...?

Hur många/hur få kan man sitta där?
    Ska man placera "de gamla" vid honnörsbordet?
    Jämnt eller ojämnt antal? 
    Vilka "borde" sitta där om vi nu INTE vill ha själva brudföljet (tärnor/bestmen) där?
    ...OSV! :)

Ni behöver inte förklara att det inte finns några måsten utan att vi gör som vi själva vill, för det har jag redan fått förklarat för mig, hehe, utan jag vill gärna höra era synpunkter o tankar! Hur gjorde ni/ hur ska ni göra? :)

• Svar på tråden Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!
  • lovef

Har också lite problem med honörsbordet då vi behöver sitta 10 pers pga konstig form på lokalen :/ och vet inte alls va vi ska göra..
    Men va många som hade sina föräldrar bredvid varandra! Det kanske vore ngt?  :)

Är många hårda med varannan tjej/kille?

• teddy
    lovef skrev 2012-04-10 21:31:18 följande:
    Har också lite problem med honörsbordet då vi behöver sitta 10 pers pga konstig form på lokalen :/ och vet inte alls va vi ska göra..

Mmmm, e lite samma här. Men jag tror tio pers kan bli bra alltså...

Själv tycker jag itne man måste va benhård me varannan kille/tjej utan vi kommer nog tänka lite mer hur gästerna ska trivas o vilka de sitter vid osv... 
  • Jessicaia

Vi kommer ha brudens bonusmor, brudgumms mor, brudens far, bruden, brudgum, brudens mor, brudgummens far, brudens bonusfar. Sen har vi placerat toastmaster och toastmadame på "tungan" framför oss och mor/farföräldrar längst upp på tungorna på kanterna. Vi lär ju ha mer kontakt med de framför oss än de på sidorna....

• teddy
    Jessicaia skrev 2012-04-11 09:16:16 följande:
    Vi kommer ha brudens bonusmor, brudgumms mor, brudens far, bruden, brudgum, brudens mor, brudgummens far, brudens bonusfar. Sen har vi placerat toastmaster och toastmadame på "tungan" framför oss och mor/farföräldrar längst upp på tungorna på kanterna. Vi lär ju ha mer kontakt med de framför oss än de på sidorna....
    Ja precis, de e ju de som sitter framför oss som vi kommer ha mest kontakt me! Därför kommer vi placera brudtärnor o bestmen där...
    Funderar fortfarande på var man borde sätta de gamle... 
  • anne87
    lovef skrev 2012-04-10 21:31:18 följande:

vi försöker göra tjej/ kille i största möjliga mån och inte par brevid varandra (men mitt emot eller i närheten) dock är mitt främsta mål att alla ska trivas och det har jag som absolut nr. 1 vilket gör att ibland blir det tje/tjej eller kille/ kille eller att par sitter brevid varandra..

men bordsplaceringen är ingen lek, tror jag börjar närma mig en ganska bra dock :)
  • Ajje82

Vi kommer att ha så här jag, min man mina föräldrar, mannens föräldrar, våran son och mannens farmor. Sen blir det ett mellanrum på båda sidor på 1 m och sen kommer dom andra borden.

• teddy
    Ajje82 skrev 2012-04-11 20:53:30 följande:
    Vi kommer att ha så här jag, min man mina föräldrar, mannens föräldrar, våran son och mannens farmor. Sen blir det ett mellanrum på båda sidor på 1 m och sen kommer dom andra borden.
    Så de blir som ett låååångt bord fast me lite mellanrum mellan menar du?
    Hur många så att säga "på rad" kommer ni va då? 
  • Brudiframtiden
    Var sätter man sina egna barn? De kommer att vara 5 och snart 7 då men de har båda svårt att sitta stilla så att säga...vet inte hur vi ska lösa det...
  • TheD

Vi satt: Tärna - Brudens far - Bruden - Brudgum - Brudens mor - Marsalk

• AnnL

Vi har sex platser i vårt honnörsbord och då sitter vi och våra föräldrar.

• anne87
    Brudiframtiden skrev 2012-04-11 21:54:15 följande:
    Var sätter man sina egna barn? De kommer att vara 5 och snart 7 då men de har båda svårt att sitta stilla så att säga...vet inte hur vi ska lösa det...
    Våra barn (kommer vara 1 och 3) kommer sitta med min svägerska och bror på en av tungorna på "utsidan" (så kan de gå ifrån när de vill utan att min svägerska och bror behöver gå ifrån och vill barnen komma till oss är det också helt okej)
  • Aniara4

Vi hade också ett långt honnörsbord med 14 platser eftersom det funkade bäst i lokalen. Där satt i tur och ordning (sett från vårt håll):
    Brudgummens systers man, prästen (som också är en vän), brudgummens styvfar, brudens brors sambo, brudgummens far, brudens mor, brudgummen, bruden, brudgummens mor (min pappa var inte med), brudens bror, brudgummens syster, brudens styvfar, brudgummens styvmor, och brudens morbror.

• Aniara4

(Forts.) Det blev alltså ojämnt trots att det var ett jämnt antal, eftersom vi inte ersatte min pappa utan bara hoppade över den platsen, men morbrors bordsdam satt ju bara på andra sidan hörnet.
    Hade vi haft mor/farföräldrar med hade de placerats vid honnörsbordet, andra äldre släktingar nära det.

Våra närmaste vänner hade vi framför oss på de närmaste platserna på tungorna.

Barn hade jag nog placerat tillsammans med någon annan de känner och som var beredd att ta hand om dem, på en plats där de lätt kunde smita ut om de hade tråkigt.

• daniiel

Dessa satt vid vår honnörsbord, som hade 10 platser. Vi hade sedan tre tungor ut från honnörsbordet.

brudens systers sambo - brudens syster - brudens far - brudens mor - bruden - brudgum - brudgummens far - brudgummens mor - brudgummens syster - brudgummens systers sambo

Vi visste hela tiden att vi ville ha våra föräldrar och syskon med oss vid honnörsbordet, men för dukningen så blev det två platser till vid honnörsbordet och våra systrar var ju tärnor, så vi hade ju kunnat placera marskalkerna brevid, men då hade vi ju fyra marskalker, så det passade inte. Då valde vi deras sambos, som ju inte kände så många andra där heller och det blev bra :) De är ju trots allt en del av familjen ;P

• teddy

...jag inser att man inte "måste" ha brudensa far bredvid bruden...! blev de inte ramaskri när er pappa inte fick sitta bredvid er ;))

• sollan

Vi kommer sitta 8 på honörsbordet.

Brudens syster-brudens styvmorfar-brudens mor-brud-brudgum-brudgums mor-brudgums styvfar-brudgums syster

Kommer ha 3 tungor.

Tungan i mitten kommer mina 3 tärnor med respektive,marskalken med respektive & brudgummens far med respektive, brudgummens farmor och hans lillasyster sitta.

På de andra 2 tungorna har vi blandat våra familjer och vänner på bästa sätt =)

120414 <3
Svar på tråden Honnörsbordet! Tar gärna emot tips!