Inlägg från: Anonym (Endrometrios) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endrometrios)

Huskurer mot PMS sökes desperat!

Jag kan inte låta bli att reagera på att flera i den här tråden skriver att de får mycket våldsamma menssmärtor till den grad att de blir sängliggande. Jag har haft samma problem tidigare och fick för några år sen diagnosen endometrios. Det är en kronisk sjukdom som innebär att "fel"celler i kroppen "tror" att de är livmodersslemhinna. Vid mens sväller dessa cellerna och i livmodern är det inte ett problem, men cellerna som sitter på fel ställe har inte plats att svälla och ger därför upphov till en mycket stark mensvärk. Den här sjukdomen är mycket vanlig, 5-10% av alla kvinnor beräknas ha den. Men det är mycket ovanligt att få en diagnos, dels för att den är relativt okänd och dels för att symptomen ofta inte tas på allvar.

Det är INTE normalt att ha mensvärk så man blir sängliggande, eller ens speciellt besvärande mensvärk överhuvudtaget. Har du endometrios så finns det hjälp att få som kan lindra problemet istället för att bara behandla symptomen (dvs avlägsna de felaktiga cellerna istället för att behandla med smärtstillande). Endometrios syns och märks ofta inte på nått annat sätt än att man får ovanligt svåra menssmärtor. Så har du mycket problem - prata med en läkare eller gynekolog.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endometrios

Själv tog det 10 år från första symptomet och ett års utredning på Lunds univesitetssjukhus innan deras chefsgynekolog kunde ge mig rätt diagnos. På slutet hade jag så ont att jag hade svårt att gå, även när jag inte hade mens. Jag blev opererad och åt medicin i 6 månader och idag har jag inga problem alls ens vid mens och behöver inte heller någon medicin.

Svar på tråden Huskurer mot PMS sökes desperat!