Inlägg från: hanna1984 |Visa alla inlägg
  • hanna1984

Visa din diamantring = Med info om de 4 C:na.

Jag tänkte det vore roligt att dela med sig av kvalitén på sin diamant/-er då alla har olika prioriteringar, och framförallt vore det kul att se just din diamantring med information om de fyra C:na.

För ärligt damer är jag en dålig fru och har redan börjat drömma om en uppgradering efter ca 6 mån som nygift :P Den glittar som tusan i ljuset, men är man inomhus så känns den lite död och hade önskat mer "liv".

Detta är ialla fall min diamant:

Cut: Very good. Carat: 0,40. Clarity: S1. Color D.

• Svar på tråden Visa din diamantring = Med info om de 4 C:na.
  • hanna1984

KhiraLii skrev 2012-04-13 14:42:13 följande:
    OM du kommer uppgradera så råder jag dig till att köpa en diamant som har GIA ex/ex/ex eller AGS 000 i slipningsgrad då slipningen har absolut högst inverkan på briljansen. Även bland dessa toppdiamanter kan man sålla och leta efter diamanter med mer perfekta mått och handlar du ifrån USA eller England så kan du be dem fota ljusåtergivningen åt dig. Kallas för idealscope och ASET bilder.
    Tack för svaret :) Jag hade ganska bra koll själv på de fyra C:na och min diamant har ett GIA cet. Dock så glittrade diamanten som tusan i affären, men det är först efteråt som jag märker inomhus att den ibland verkar död :(
  • hanna1984

Vad gulligt av dig :) Du verkar ha väldigr bra koll och uppskattar att du tar dig tid.

Dock så måste jag också fråga, hur tusan man gör för att få en blankrad emellan, då enter inte tycks fungera för mig :/

Hittar bara förkortningar så skriver allt :P

TD 60,3

CA 33,5

PA 41

SL 55

TS 61

CH 13

PD 43

LH 75

• hanna1984
    KhiraLii skrev 2012-04-13 14:54:02 följande:
    Alla diamanter uppför sig väldigt olika i olika belysningar. Själv tycker jag att mina diamanter ser absolut tråkigast ut i kontorsbelysning. Ofta märker man att diamanter ser väldigt mörk ut, särksilt om man skall fotografera men det är då objektivet eller ditt eget huvud som blockerar ljuset ifrån att nå diamanten.

En annan viktigt grej att tänka på är att hålla ringen ren. Det absolut bästa man kan göra i rengöringsväg är att sonikera ringen minioffroad.se/content/view/1118/221/. Det är helt enkelt en avancerad vibrator som vibrerar bort smutsen

Om du har lust får du gärna ge mig måtten på diamanten dvs depth %, table % crown angle och pavilion angle så kan jag se om du har något mått som är väldigt off.
    Gjorde jag ett jätte dåligt köp så snälla säg och vad jag bör tänka på om eller När jag uppgraderar den. I värsta fall så funderar jag på gå ned i storlek till 0,30, men ha en bättre kvalité...
  • hanna1984
    KhiraLii skrev 2012-04-13 15:51:30 följande:
    Nu vet jag inte vart du har handlat men det finns ju tyvärr alltid en möjlighet att diamanten inte är den som beskrivs i certifikatet.

Jag köpte diamanten via en lokal guldsmed och litar på honom till 110 %.

Blir riktigt glad ändå och höra att du tycker att diamanten verkar vara rätt bra och att jag inte gjort så dålig affär som jag trott. Dock så kan du ha helt rätt att jag har nog generellt överskattat en diamants briljans. Jag trodde de skulle glittar hela tiden lika mycket som den gjorde i affären, men som du sagt så gör det inte alltid det beroende på ljus.

Tack så mycket för din hjälp!

• hanna1984

KhiraLii : Du får gärna visa din ring och skriva ut C:na om den :)

• hanna1984

KhiraLii: Har verkligen börjat ångra mitt val och känner mig jätte ledsen. Våger heller inte berätta för min man då han var så stolt över betala ringen och vet att han absolut inte har råd med mer.

Vet heller inte om de går att sätta in en mindre diamant i fattningen och har heller inte råd med en ny diamant för 5000 kr utöver de 11 000 kr :(

Vad skall jag göra? Är det bortkastade pengar byta till en diamant i samma storlek, men med excellent cut även om jag skulle vilja ha vs2 och en TW.

Skulle jätte gärna vilja kunna skicka ett meddelande till dig, men det går inte då ditt konto är stängt för mig.

KhiraLii skrev 2012-04-13 15:51:30 följande:
    Nu vet jag inte vart du har handlat men det finns ju tyvärr alltid en möjlighet att diamanten inte är den som beskrivs i certifikatet.
Svar på tråden Visa din diamantring = Med info om de 4 C:na.