• Tez76

Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!

Jag och min m2b ska inte betala för våra tärnors klänningar, vi ska ha två stycken tärnor. Färgtemat är mörkrött, därför valde vi att deras klänningar ska vara den färgen eller silvergrå. Vi har sagt att de får helt bestämma klänningen själva, bara längden och färgen är densamma, sen behöver de inte vara likadana. Vi har tom. sträckt oss lite utanför färgskalan..

Tärnorna har nu letat klänningar i 3 månader men inte hittat något, vi har sprungit i tusen affärer, kollat på nätet och ena tärnan beställde då en klänning från JJ house, som var för stor när den kom, och såg i efterhand att man inte får skicka tillbaka den om det inte är fel på den, så nu tycker hon att hon lagt ut alldeles för mycket pengar och tjafset har börjat. Nu ska de låta sy upp varsin klänning i silver, och gud hjälp mig om det inte blir bra! Ena tärnan( som gnäller mest) är min syster och jag tycker bara att hade det varit hon som gift sig hade jag gladerligen lagt ut pengar på klänning, hade hon velat att vi skulle ha bajsbrun klänning med orangea prickar hade jag haft det för hennes skull, man kan ju sälja den sen...Man gifter sig ju förhoppningsvis bara en gång i livet och det är ens syster. Igår avslutade hon samtalet med att " ja, det är så mycket pengar, och sen ska man ha skor och inte ens sjalen betalar ni.." då blev jag arg och slutade samtalet med att " ta vilken jävla färg ni vill nu då, jag bryr mig inte." Så nu får de ha vilken färg de vill. Tråkigt men, jag vill inte förstöra en relation pga en klänning. Vi betalar deras hår och smink, mer rymmer inte budgeten.

HUR resonerar ni andra?

• Svar på tråden Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!
  • ElinFalk85

Jag har sagt till våra tärnor att vi har färgtema blått och lila. sen får dom välja helt fritt! form, modell, kort, lång, ur-ringad, polokrage osv det lägger inte jag mig i, likaså hur dom har sminkat sig eller ser ut i håret =).
    däremot så får dom varsin tärnbukett och den får dom givetvis behålla.

• Linda L

Trist med tjafs... men om du som brud vill att allt ska vara på ditt sätt, så får du nog betala klänningarna..

Jag ska ha 3 tärnor och jag kommer betala deras klänningar pga att jag vill få det som jag tänkt.

Som emzerus skrev, kan du inte fråga din syster lite vänligt att om ni betalar klänningarna så får dom stå för smink & hår själva? förstår systern inte att det är dyrt med makeup och frissa? 
    Försök prata med dom, ställ inga ultimatum, utan förklara att det här är ditt bröllop det handlar om och du behöver allt stöd du kan få från syster och andra tärnan. 
    Lycka till, hoppas du inte behöver må dåligt pga klänningar länge till.
    Kram på dig 

• MeaJ

Vi har valt att inte ha någon tärna eller bestman, då slipper allt sånt tjafs Skrattande

• Macy

Jag håller helt med Brideo, lös problemet! Det tar upp alldeles för mycket energi att ha konfilkter runt sig!

Jag och mina tärnor har tillsammans kommit fram till en färg och klänning som de känner sig fina i. Från början hade jag tittat ut en klänning, men de sa båda två att de inte gillar färgen så vi hittade en annan som båda två tyckte var toppenfin och passade bådas figurer. Även om det är en ära för dem att få vara mina tärnor så ser även jag det som en stor ära att de vill vara mina tärnor och ställer upp och hjälper till och lägger ner mycket tid inför vårt bröllop. Därför ser jag det som en självklarhet att jag betalar både klänning och bukett. De skulle ju inte köpt den klänningen om det inte var för mitt bröllop, dessutom vill jag att de ska känna sig fina och utvalda.

Jag vet och misstänker att de säkert kommer ha utgifter i form av möhippa och transportkostnad på bröllopsdagen och framförallt så vill jag visa hur mycket jag uppskattar deras engagemang på vår dag.

• Maryy

TS jag förstår problemet, inge kul alls att börja tjaffsa om klänningarna. Som många skriver så måste du nog försöka lösa problemet åt dina tärnor för det verkar inte dom kunna göra. Tycker inte alls att du har ställt några orimliga "krav" heller. Håller med andra här inne att bara för att det är brudens stora dag så är det inte andras stora dag och nä man äger inte andras plånböcker eller kroppar, men vadå, skulle de gått i säckar till bröllopet om de inte skulle varit tärnor då eller?? Många köper ju nya kläder till ett bröllop och inte behöver dom va särskilt dyra??

Så svårt kan det ju inte va att hitta en varsin klänning i mörkrött eller silvergrå även för den fattige!

Men det är väldigt svårt att ta ställnng till denna fråga. Alla tycker vi olika. Har man extrema krav på hur de ser ut, fine, betala klänningar och smink och allt. Men många tärnor verkar även ställa krav på att bruden just SKA betala allt vare sig de har krav eller inte.

Jag va tärna på min brors bröllop för några år sen, och brudens bror va best man. Jag Stod för de mesta av kostnaderna även på brudens möhippa (typ kläder, accessoarer, lite dricka under dagen) jag fick även betala min klänning, smink och hår och hon hade väldiga krav på att klänningen ska va mörklila, lång och axelbandslös! Brudens bror däremot..... han fick ALLT!
    Frack, skor..... Jag tyckte i efterhand det var lite orrätvist att jag fick betala allt mitt och best man inte behövde lägga ut nåt.... Men men, vad ska man göra? Man säger ju inget till brudparet direkt. Kanske man skulle gjort?

TS jag tycker att du kanske får betala lite mer åt dom eftersom de fiskar efter det? Kanske för din egen skull mest, så du slipper allt tjafs? Lycka till!!!

• 1700tal
    MeaJ skrev 2012-04-15 16:01:29 följande:
    Vi har valt att inte ha någon tärna eller bestman, då slipper allt sånt tjafs Skrattande

Samma här, de tjänar ju ändå inget syfte.

Men för TS del håller jag med vad flera redan skrivit om, kommunicera och lös det i lugn och ro. Ultimatum hör inte hemma kring bröllop.

• Pyttsan

Om man gladeligen lägger ut pengar eller inte, beror ju också på om man HAR pengar eller inte. Jag skulle nog också vara lite uppgiven om jag måste köpa klänning i nån viss färg och sen hade beställt en som inte passade. Att behöva lägga ut för en till klänning innan den andra är såld är kanske inte helt lätt. 

Jag tycker det är dyrt med bröllopspresenter ibland, blev bjuden på ett temabröllop, då blev det att lägga ut resa, hotell, kläder för mig och sambon, resa till möhippan, möhippan, present från möhippan och sedan bröllopspresent. Det är jättemycket om man dessutom ska på 1-3 bröllop under en säsong! Det behöver inte alls ha nånting att göra med om man VILL vara där för sina vänner eller inte!

Måste tärnorna ha sjalar då? Kan de ha enklare klänningar, måste de följa färgtemat eller kan de ha en enkel beige klänning och kanske ha blommor i samma färg? Måste de ha matchande skor, eller funkar det med olika skor eller vilka svarta skor som helst, så de inte måste köpa skor också?  

Hoppas det löser sig innan er stora dag! 

• Krila

Antingen låter man tärnorna bestämma eller så köper man klänningarna åt dom. Tycker jag i alla fall.

Jag har inte vart tärna, hade ingen tärna förra bröllopet och kommer inte ha någon nu heller. Men om jag skulle ha så skulle jag meddela vilka färger jag vill att dom ska ha. Har dom ingen passande klänning skulle jag såklart köpa till dom. Varför ska dom lägga massa pengar på att JAG ska gifta mig?

Finns ju massa fina och billiga klänningar på bonprix till exempel

• Jane

Om jag skulle vara tärna på någons bröllop så spelar det ingen roll om brudparet betalar klänningen eller jag själv. Ni står ju ändå för smink och frisyr??? Det kan kosta mer än själva klänningen. Jag skulle vara glad och jag skulle fråga brudparet vad de tycker man ska satsa på för klänning och inte vara egoistisk alls. Som kompis är det helt klart att man skulle stå ut med vad som helst EN DAG för en kompis skull.

Jag betalar mina tärnors klänningar och jag hr bestämt färgerna, men de valde att de ska vara med axelband och knälånga och det passar mig bra. Så jag letar efter massor med förslag på klänningar och de säger vad de tycker. Jag gav mina tärnor 2 månader att gå ner i vikt och nu är tiden inne att börja leta klänningar åt dem  och kan de inte komma överens om en klänning, då beställer jag en som är passande.

Självklart ska man ha ett finger med i spelet. Det kan vara fel ibland att släppa taget helt....
    Jag tycker att du tar tag i saken så fort som möjligt och berätta exakt vad du vill ha i deras klänningar och hitta några förslag åt dem och låt dem välja bland de förslagen du har gett.

• MalinLarsson

Jag har också två tärnor och de ska köpa sina klänningar själva. Jag har sagt att de får ha på sig precis vad de själva vill och vilka färger de vill, lång eller kort. Jag kommer nog inte att se klänningarna före vigseln ens, litar på att de hittar nått väldigt fint. Jag vet att de har gått ihop och ska köpa samma klänning iaf. Att jag inte har satt några krav på dem är för att vi inte heller ska betala deras klänningar. Skulle vi göra det så är det en helt annan sak. Kan nog hålla med en annan här i forumet att ni kanske skulle ge ett bidrag till klänningen istället för smink och hår. Fast ni kanske vill att de ska ha håret och sminkte fixat av ett proffs?

• Tez76

Tack för alla åsikter! Nu har det lugnat ner sig lite, och planen är nu att tärnorna ska ner på lördag och kolla på silvrigt tyg och få likadana klänningar uppsydda för en billig peng. Känns som de tycker det är okej med det, och jag har sagt att sjal och skor bryr jag mig inte om vilken färg de har, så de behöver ju inte köpa nytt om de inte vill.

Naturligtvis betalar vi deras tärnbuketter också.

Kan hålla med om att vi nog från början skulle betalt deras klänningar och låtit de stå för hår och smink själv, hade sluppit allt tjafs då. Nu hoppas jag bara det blir bra med deras plan annars ger jag upp och låter de ha vad som helst. Vet ju att de väljer något fint vilket som...

Syrran skulle kolla upp med JJ house om hon kan skicka tillbaka klänningen iaf, eftersom den inte passade. Hon hade ju trots allt tagit måtten och nu när den var för stor ÄNDÅ, kanske det kan klassas som fel?

Men tack alla som svarat, har varit intressant och givande och läsa era åsikter, erfarenheter och upplevelser.

Kram!

• augustesen

Jag tycker ni verkar otroligt generösa om ni betalar hår och smink, det brukar ju gå på rätt mycket så herregud varför ska hon klaga?
    Vi betalar ingenting för våra tärnor, dom kommer köpa långklänning samt betala deras hår och smink själva. Jag skulle självklart jättejättegärna bjuda dom på allt men det finns inga pengar till det. Min plan är dock att köpa smycken till dom.

Vi har också börjat kolla tärnklänningar och det är verkligen en djungel, jag försöker promota kinaklänningar då dom är billigare. Den enda av dom fyra som har något att invända so far är min lillasyster som INTE tycker om rosa, men hon sa gulligt att om jag vill att dom ska ha på sig rosa kommer hon självklart ha på sig det - hon är så söt.
    Om dom börjar tjafsa kommer jag bestämma och thats it.

• AnnL

Vi står för 500:-/ klänning och då får dom välja en av tre färger, resten får de stå för själva.  Berättade det i samband med att jag frågade om de ville vara tärnor så det inte skulle bli nå tjafs senare Skrattande Båda har hittat superfina klänningar och det har aldrig varit några tveksamheter. Snålt tycker en del men med vår budget fanns det bara utrymme för detta. Tycker man som tillfrågad tärna att man inte råd eller vill lägga de slantarna då tycker jag man ska vara ärlig med det så undviker man bråk.

• Pascha
    MeaJ skrev 2012-04-15 16:01:29 följande:
    Vi har valt att inte ha någon tärna eller bestman, då slipper allt sånt tjafs Skrattande
    Samma här! Våran två åriga dotter ska vara brudnäbb, blir alldeles lagom! :)
  • TBA

Blir bara så less att släkten beter sig som om det är deras dag och inte tvärtom, hur svårt är det att sätta någon annan framför sig själv en enda dag??

Jag har en kompis som tärna och min dotter, och de är olika i storlekarna, men vinrött eller guld ska de ha och jag betalar klänningarna dessutom så de får lugnt vara nöjda med det som bestäms.

Om man betalar klänningarna själv så är det lättare att bestämma har jag märkt... ;) Annars tänker väl folk att det är deras pengar och då borde de få tycka och tänka mer.

• Pyttsan
    Tez76 skrev 2012-04-16 11:55:01 följande:

Tack för alla åsikter! Nu har det lugnat ner sig lite, och planen är nu att tärnorna ska ner på lördag och kolla på silvrigt tyg och få likadana klänningar uppsydda för en billig peng. Känns som de tycker det är okej med det, och jag har sagt att sjal och skor bryr jag mig inte om vilken färg de har, så de behöver ju inte köpa nytt om de inte vill.

Naturligtvis betalar vi deras tärnbuketter också.

Kan hålla med om att vi nog från början skulle betalt deras klänningar och låtit de stå för hår och smink själv, hade sluppit allt tjafs då. Nu hoppas jag bara det blir bra med deras plan annars ger jag upp och låter de ha vad som helst. Vet ju att de väljer något fint vilket som...

Syrran skulle kolla upp med JJ house om hon kan skicka tillbaka klänningen iaf, eftersom den inte passade. Hon hade ju trots allt tagit måtten och nu när den var för stor ÄNDÅ, kanske det kan klassas som fel?

Men tack alla som svarat, har varit intressant och givande och läsa era åsikter, erfarenheter och upplevelser.

Kram!

Om måtten inte stämmer med de mått hon angett, så är den felsydd! Om hon mätt fel, är ju felet hennes, men hon kankse kan få den såld ändå, om den inte går att rätta till hon en sömmerska?
  • Amejuli

Hmm, sånt där är ju alltid svårt.

Om jag ska vara ärlig så äger jag själv inget i varken silver eller vinrött då jag varken passar i eller tycker om de färgerna. Så om jag köpte en sådan klänning skulle det vara bara för att göra brudparet nöjda. Beroende på prisklassen på klänningen vi hittade så skulle jag nog ändå kunna tänka mig att betala klänningen, särskilt om det var min syster. Men jag hade nog hellre fått klänningen betald istället för hår och smink då jag tycker det är lättare att ordna själv. Men alla är ju olika och prio ett är väl om ni kunde ha en ärlig och öppen diskussion om detta. Utan att din syster behöver pika och du bli arg.

Kanske kan du hjälpa dem genom att själv leta upp mellan fem och tio klänningar som är billiga och som ni tycker är okej i färg och form. Det kanske kan hjälpa dem att hitta något de gillar eller åtminstone hitta inspiration till vart de kan leta vidare?

Sen är det trots allt ganska fyrt att vara gäst på ett bröllop. Själv äger jag inte så mycket skor, smycken och särskilt inget som skulle matcha en klänning i vinrött eller silver. Det plockar ju snabbt på. Sen vet jag ju inte vad din syster har för ekonomi men tänker att det är viktigt att vara ödmjuk inför det.

Jag hade bara en tärna på mitt bröllop och det kanske gör det lite enklare. Det var min syster. Vi gick ut och handlade tärnklänning tillsammans vilket jag tyckte fungerade fint. Jag förelog färger som skulle kunna passa men då vi inte var så bestämda än i exakta färger så arbetade vi fram något tillsammans som vi sedan fick att matcha genom att vi hade likadana band runt midjorna. Vi hade tur då vår mamma ville betala hennes klänning trots att jag redan hade erbjudit betalning (max 500 dock). Men som sagt, kanske lättare med bara en tärna. Vi köpte buketten och jag gav henne en hårdekoration och örhängen som hon hade tittat på när vi var ute och handlade i tackpresent inför dagen. Skorna köpte hon själv. Men för mig var det okej med vilka skor som helst.

Men jag tror verkligen på att prata och bemöta. Försök behålla ett lugn. Visa att du förstår hur hon känner och förklara hur du känner. Ni kan alldeles säkert hitta en lösning som känns bra för er båda! Hoppas verkligen att det löser sig för er och att du får en underbar bröllopsdag!

• Amejuli

TS - Sorry, läste inte hela tråden och såg inte att det verkar vara en lösning på gång. Vad skönt för er!! Hoppas nu att det blir bra med klänningarna och stort lycka till!

Svar på tråden Hjälp,osämja,hur göra med tärnornas klänningar!