• Anonym (Fått nog!)

Hjälp! Underlivsproblem och 2,5 mån kvar till vigsel!!!

Mellan 20 och 30 hade jag ett par svaminfektioner. För 1,5 år sedan fick jag jätteproblem i underlivet med vad jag trodde var svampinfektioner. Det kliade, brände, stack i underlivet. Men icke, testade negativt för det, liksom alla former av könssjukdomar (har aldrig haft det). Fick trots det behandling mot svamp, bakteriell vaginos etc. Efter sex månader fick jag rådet att byta p-piller sort och i samma veva försvann besvären spårlöst. Underbart! 

Tyvärr, tyvärr, tyvärr kom de tillbaka igen i november. Samma mystiska symptom: det kliar, bränner, svider, sticker, värker i slidan och inre och yttre blygdläpparna. Har dock inte konstiga eller illaluktande flytningar etc. Huden är lite röd där nere. Har varit hos två läkare som båda har testat mig för svamp och testen var negativa. De har även uteslutit bakteriell vaginos och vestibulit. När jag slutade med mina p-piller i början av december, försvann besvären i en mån och kom sedan tillbaka i början av januari.

Jag har prövat allt: lösa kläder, ingen tvål/bara olja i duschen, bomullsunderkläder, mindre socker (som för övrigt är en myt), fuktgivande intimkrämer, stressa av, inget sex (fruktansvärt jobbigt i sex månader!). Jag håller på att bli fullständigt galen! Att gå runt med, vad som känns som, en konstant svampinfektion i ett halvårs tid. Ingen vet vad det beror på och jag är förtvivlad! Vi gifter oss om två månader och jag orkar inte mer! 

Finns det nån därute som har varit med om samma och som har nån idé om vad jag ska göra åt detta? Hjälp!  

• Svar på tråden Hjälp! Underlivsproblem och 2,5 mån kvar till vigsel!!!
  • Anonym (Fått nog!)

Puff! Ingen? Vad glad jag är för er skull i så fall, men finns det ingen som känner igen sig? 

• Anonym (M)

Hej! 

Har haft liknande och jag vet vilket h-vete det är! :/

För det första, gå till en gynekolog! Jag far alltid till en jätteduktig en, i en annan stad, på en privat mottagning. Där vet jag att  hon är duktig, och professionell. Tycker det är värt både tiden och bensinkostnaderna!
    Hör runt lite om ngn kan rekommendera ngn riktigt bra gynekolog.

När jag hade så  visade dert sig att jag hade något som heter Lichen  (väldigt ovanligt) Gynekologen tog ett litet vävnadsprov från underlivet och jag fick en salva på recept. Tror jag gjorde 1 behandling (som en kur) och har inte haft besvär efter det! 

Så därför rekommenderar jag att hitta en riktigt bra gynekolog

Lycka till  

• Anonym (Fått nog!)

Har gått hos flera gynekologer i Stockholm och är nu hos en läkare som är överläkare på Vulvamottagningen på på Danderyd. Har dock inte hunnit komma så långt i utredningen ännu. Är orolig för att hon inte heller ska veta vad det är även om hon verkar vara bra. 

Vad hette krämen du fick? Hur lång tid tog det innan det gick över för dig?  

• Anonym (M)
    Anonym (Fått nog!) skrev 2012-04-15 22:04:01 följande:
    Har gått hos flera gynekologer i Stockholm och är nu hos en läkare som är överläkare på Vulvamottagningen på på Danderyd. Har dock inte hunnit komma så långt i utredningen ännu. Är orolig för att hon inte heller ska veta vad det är även om hon verkar vara bra. 

Vad hette krämen du fick? Hur lång tid tog det innan det gick över för dig?  
    Kommer inte ihåg vad krämen hette, men det gick över rätt snabbt. Alltså inte månader  Lichen är alltså ingen svampinfektion. 
    Har de testat dig för olika sjukdomar det KAN vara?
  • BodyMindSoul

Om man vill bli av med obehaget går det fint att stryka på Xylocain salva, det botar ju inget men underbart när det kliar och bränner som värst. Det bedövar ju området. Hoppas de hittar den riktiga orsaken snart, det låter fruktansvärt jobbigt! /Emma

• HelenJ
    Anonym (Fått nog!) skrev 2012-04-15 21:08:37 följande:
    Mellan 20 och 30 hade jag ett par svaminfektioner. För 1,5 år sedan fick jag jätteproblem i underlivet med vad jag trodde var svampinfektioner. Det kliade, brände, stack i underlivet. Men icke, testade negativt för det, liksom alla former av könssjukdomar (har aldrig haft det). Fick trots det behandling mot svamp, bakteriell vaginos etc. Efter sex månader fick jag rådet att byta p-piller sort och i samma veva försvann besvären spårlöst. Underbart!

Tyvärr, tyvärr, tyvärr kom de tillbaka igen i november. Samma mystiska symptom: det kliar, bränner, svider, sticker, värker i slidan och inre och yttre blygdläpparna. Har dock inte konstiga eller illaluktande flytningar etc. Huden är lite röd där nere. Har varit hos två läkare som båda har testat mig för svamp och testen var negativa. De har även uteslutit bakteriell vaginos och vestibulit. När jag slutade med mina p-piller i början av december, försvann besvären i en mån och kom sedan tillbaka i början av januari.

Jag har prövat allt: lösa kläder, ingen tvål/bara olja i duschen, bomullsunderkläder, mindre socker (som för övrigt är en myt), fuktgivande intimkrämer, stressa av, inget sex (fruktansvärt jobbigt i sex månader!). Jag håller på att bli fullständigt galen! Att gå runt med, vad som känns som, en konstant svampinfektion i ett halvårs tid. Ingen vet vad det beror på och jag är förtvivlad! Vi gifter oss om två månader och jag orkar inte mer!

Finns det nån därute som har varit med om samma och som har nån idé om vad jag ska göra åt detta? Hjälp!

Hejsan!

Låter riktigt tufft det där, jag hoppas verkligen att de snart reder ut vad det är för något och att du får behandling som funkar!

Vill bara tipsa om 2 produkter som kanske kan vara till hjälp på vägen! Den ena heter Membrasin och är ett kosttillskott för torra och ömtåliga slemhinnor, den innehåller Omega7 från havtornsbär. Den andra heter Efamol och innehåller gammalinolensyra, som är viktig för den hormonella balansen och en frisk hud.

Lycka till!!!

• Victoria

Stackare jag vet precis hur det det känns! Hade samma problem för ca 1 år sedan. Riktigt helvete om man uttrycker det ordentligt. Jag prövade med allt från att smörja in med svampdödande medel och fick tilloch med på gynakuten någon vagitorium som skulle hjälpa men icke. Efter ca ett år med problemen kom jag till en helt underbar privat klinik som på engång sa att jag det hela berodde på att jag inte riktigt tålde gulkroppshormonet och fick ta ut min p-stav. När det väl var ute så försvann allt!! Helt underbart haha. Så nu vet jag om att jag inte kan äta p-piller eller annat preventivmedel som innehåller gulkroppshormon. Lite jobbigt men jag är bara så nöjd att slippa besvären!!

Hoppas att allt löser sig!!  

• Evis01

Hej!

I höstas fick jag klåda och trodde såklart att det var en svampinfektion som var på G. Det sved emellanåt vid sex. Men icke..
    Jag smörjde med puppsalva i ca 3-4 veckors tid, samt använde vagiatorer. Inget hjälpte.
    Jag ringde och beställde en tid hos läkaren, där jag blev grundligt undersökt!

Hon kollade om jag hade svamp, men kunde inget se. Klådan fortsatte.. Jag fortsatte att smörja.

Var till läkaren en omgång till, där hon återigen kollade om det var svamp samt tog odling och skulle se om det var någon infektion i slidan som orsakade denna klåda. Men icke..

Jag var till läkaren en tredje gång där hon bara kunde komma fram till att jag var torr. Jag var för renlig helt enkelt Skrattande

Rådet jag fick var:
    * Innan dusch, smörj med barnolja.
    * Använd bara vatten.
    * Skölj aldrig upp i underlivet.
    * Tvätta inte underlivet varje dag. (inte varje dag Förvånad)
    * Sov utan trosor.
    * Använd inte sköljmedel.

Jag var tvungen att försöka, men vissa saker tog emot att inte få göra.. Och faktiskt, efter 1 - 1 ½ månads tid var klådan borta! Yes, äntligen!! Jag hade då haft klåda i drygt 3 månaders tid..

Kan hända att du är torr.. Varmt lycka till!

• Anonym

Du är inte ensam TS! Jag hade samma problem under mer än två år. Precis som du säger kändes det som en konstant svampinfektion. Jag var hos den ena läkaren efter den andra, men de hittade inget fel. Det var så frustrerande! Det var inte svamp och jag blev utredd för lichen men det var det inte heller. Tillslut hamnade jag hos en helt fantastisk läkare som tog sig tid för mig och hon sa att det med största sannolikhet berodde på stress (!). Klåda på kroppen är tydligen inte ovanligt när man har inte mår bra i själen så att säga... Jag mådde just då väldigt dåligt på den universitetsutbildningen jag gick och hade väldigt mycket i skolan. Dessutom har jag fått veta nu i efterhand att jag har en ångestsjukdom. Jag fick rådet att sluta med p-piller (och inte använda något annat preventivmedel med hormoner) och sedan fick jag en samtalskontakt samt regelbundna återbesök hos just den läkaren för att hon ville säkerställa att det inte kom tillbaka (tror jag var där varannan månad). Nu har jag inte haft några symptom på flera år.

Jag säger inte att dina besvär kan bero på stress, men det kan vara värt att ta sig en funderare om hur man mår inombords och eventuellt skaffa en samtalskontakt om man tror att man behöver det.

• Anonym (Ungen)

Jag kanner ocksa igen mig, jag tankte svara nar jag sag detta men sedan sag jag att du redan gjort allt det som jag tankte foresla. Sedan kom jag dock pa ytterligare en sak: Jag ar allergisk mot latex, alltsa i kondomer. Jag och min fastman har borjat anvanda kondomer som ar gjorda av ett annat material nu, och det fungerar bra. Jag vet arligt talat inte vad det var som gjorde det battre igen for mig, men jag gjorde foljande:

* Anvander kondomer som inte ar latex
    * Slutade anvanda tval, anvander nu BARA olja i duschen
    * Drog ner drastiskt pa socker (jag at mycket godis innan)
    * Slutade anvanda skolj-medel
    * Borjade med icke-biologiskt tvattmedel for kanslig hud!!!
    * Anvander vita bomullstrosor som jag tvattar i 90 grader for att fa bort eventuella bakterier som kan infektera igen!!!

Sedan tror jag att vissa kramer och vagitorier kan irritera ocksa, speciellt om det inte ar ratt preparat. Och aven mjukgorande kram ska man visst inte anvanda for mkt for det blir en ond cirkel da huden blir 'van' vid extra olja och slutar producera egen. (Har jag hort i alla fall. Sa ar det ju pa lapparna ocksa, man blir ju beroende av lypsyl och det kanns extremt torrt utan).

Sedan tror jag att foregaende inlagg har ratt i att stress kan vara en faktor. Jag far allt fran tandvark till klada over hela kroppen nar jag ar stressad. Det kan yttra sig jattekonstigt.

Kram till dej, jag sympatiserar verkligen. Det kommer att ga over.  

Svar på tråden Hjälp! Underlivsproblem och 2,5 mån kvar till vigsel!!!