• Strawberry

En månad kvar och solisten hoppar av!! =(

Vi hade koll på allt, det kändes bra men så fick jag veta i helgen att solisten som skulle sjunga måste resa bort just den helgen som vigseln är. Vi hade bestämt för länge sedan att hon skulle sjunga och det här får jag veta när vi ska träffas för att bestämma exakta låtar och sånt. Dålig stil av henne, speciellt eftersom hon säkerligen vetat om det ett tag utan att säga det, men det är som det är och vi har nu problem!

Vi gifter oss  strax utanför Stockholm den 19 maj, på kristihimmelfärshelgen, och vår budget för solo i kyrkan var satt till en symbolisk summa och en ask choklad. Vad gör vi nu? Hon hjälpte oss med lite kontakter och den som kunde ville ha 7000 kr för tre låtar (två solon och sen utgångslåten) och då ville hon inte ens sjunga de låtar vi ville ha i första hand. =(

Tips och råd på vart vi kan hitta någon som kan sjunga för en billig peng? Känner oss rätt stressade..

• Svar på tråden En månad kvar och solisten hoppar av!! =(
  • AnnL

Kolla med en musikskola, kanske någon elev som vill till billig peng?

• Cantaton

Men oj, vilken dålig stil.

7000kr var å andra sidan ett extremt pris - framför allt med tanke på att ni då inte ens får önska låtar själva.

Jag håller med AnnL, kolla med en musikskola. Kanske ett musikgymnasium? Det finns ju ett flertal i Stockholmstrakten. 

• Koloratur

Hej Strawberry!

Vad oproffsigt av henne att hoppa av såhär och inte säga till i tid! Uselt. 

Var ligger er smärtgräns vad gäller gage? Och vilka sånger har ni tänkt?

Är själv utbildad sångerska och skulle kunna kolla med lite kollegor...! Själv har jag konsert samma dag, annars kanske jag hade kunnat rycka in.

Hör av dig! 

• FruSSE

Usch, det här är min mardröm!

Faktiskt är det just solisten som oroar mig mest. Även om vi betalt en liten summa i förskott och personen i fråga har en hemsida om det här med sång vid högtider och sånt så oroar jag mig ändå. Det känns som att de inte riktigt förstår att även om det bara är ännu en dag i deras liv så är det ju Dagen D i vårat.

Jag hoppas att det löser sig för er! {#emotions_dlg.flower} 

• Linda L

Nej fy va jobbigt....
    Men du, jag har 2 systerdöttrar som ska sjunga på mitt bröllop! 
    Dom går i /har gått i musikal- gymnasium i sthlm och är tok-bra på att sjunga! 
    Dom undrar hur många sånger det skulle va, vilka sånger och hur mycket skulle ni ge dom, eller en av dom, isf?  

Lycka till

• Dannedo

7000 kr är inte ett rimligt pris, för 1500 kr-2000 kr ska du kunna hitta någon riktigt proffsig och duktig sångare som sjunger 2-3 sånger, och precis de sånger ni vill ha!

• FruSSE

Vi betalar 4000 för två låtar MEN dels är 1500 för att han ska släpa med sig piano, förstärkare och annan utrustning. Dels ville vi att han skulle sjunga "vår" låt, så eftersom den inte ingår i hans vanliga sånger samt att han måste göra om den så att den passar piano (nya noter och allt) så betalar vi extra för det.

Hade vi "bara" valt 2 låtar bland de han har övat in hade det kostat 2000 kr. 

• Koloratur

Ja, 2-3000 kr låter rimligt ifall det är ungefär två sånger under vigseln och sjunga med i ev psalmer och så. 

• CarolineJohan
    FruSSE skrev 2012-04-17 13:43:11 följande:
    Usch, det här är min mardröm!

Faktiskt är det just solisten som oroar mig mest.
    Ja, precis så känner jag med. Och precis som du säger så är det den biten som känns mest osäker... Jag försöker maila/smsa lite då och då och höra hur det går med låtarna vi valt... Det skulle vara en katastrof om trubaduren hoppar av... Känns ju liksom som det gör vigseln!

Vi betalar 2000 för två trubadurer, PA-utrustning, 3 låtar och komp+sång till psalmerna. Ingen vi känner utan en jag hittat genom bekantas bekanta. Kommer ju aldrig kunna hitta något lika bra så jag förstår att du (TS) är upprörd... Vår trubadur sa att han är billig eftersom han vill utöka sin kundkrets och konkurrera med de lite mer etablerade så det kan vara värt ett försök att kontakta musikskolor etc. Det ska jag komma ihåg om något liknande skulle hända, men usch och fy...

Hoppas det löser sig för er och det till det bästa!
  • Syrinx

Vilken dålig stil! Verkligen oproffsigt.
    Tråkigt för oss alla som är musiker - och jag vill bara säga som jag har sagt förut vid såna här trådar: Det här är inte det vanliga, och inte heller någon risk alls om man bokar någon som faktiskt är professionell. Så FruSSE, jag tror inte du behöver oroa dig för er solist.

Håller med om att det bästa nog är att kolla med musikgymnasium, skolans ledning brukar ofta ha bra koll på vilka av deras elever som är seriösa och kan göra ett bra jobb.  

Lycka till, det kommer säkerligen att lösa sig! 

Svar på tråden En månad kvar och solisten hoppar av!! =(