Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..
OK, men samma fråga fast om slöjan istället - varför är det OK att kvinnan har slöja och inte mannen? Det symboliserar ju också ojämlikhet... Som om kvinnan måste vara oskuld men mannen inte.
Förr var det ju just det som gällde, att kvinnan skulle vara oskuld vid giftemålet. Vilket kanske inte var helt konstigt innan man hade preventinmedel.
Ang. slöja så ser jag inget hinder mot att en man kan ha de om han tvunget vill Men det känns ju lite som att fråga varför män inte har klänning el.?
Det här är ju min personliga uppfattning, men för mig handlar det om att vi redan har så mycket tråkig symbolik att det känns vansinnigt att importera fler traditioner som står för tråkiga saker.
Vill man göra något speciellt och ses första gången i kyrkan så kan det ju vara trevligt att sätta en personlig twist på det som kanske även urvattnar symboliken i det hela.
Som exempel, gå in med båda föräldrarna, gå in med bästa väninnan, gå in själv, bruden går in med sina föräldrar och brudgummen går in med sina. Bara att gå in med sin mor sitället för far gör ju genast att symboliken mattas av.