Fästmön skrev 2012-04-19 14:53:04 följande:
Brudnäbb som strör rosblad längs gången
Brudnäbb (heter det så även om det är en kille?) som bär ringkudde
Brudtärna och marskalk tillsammans
Jag och min blivande tillsammans
Jag funderar över några saker - I Bibeln finns ju exempel på kvinnor som blir bortgifta. Så det kan ju inte vara religiösa skäl som kyrkan motsätter sej överlämning. Eller?
Sen funderar jag över det där med vit brudklänning. Jag har hört att det representerar oskuld. Varför accepteras isf att bara kvinnan bär vitt? Och varför accepteras de fall då kvinnan har en dyr vigselring och inte mannen. Vad symboliserar det?
Det finns mycket i Bibeln som svenska kyrkan inte bryr sig om. I Gamla testamentet står t.ex att en olydig pojke ska tas utanför stadsmyrarna och pryglas och de är inte heller för att otrogna fruar och äkta män ska stenas. Den föklaring vi fick var att man ska visa att båda ger sig in i äktenskapet av fri vilja och dessutom att båda är lika viktigt. Inte "allt ljus på mig" som det blir om bruden går in själv eller med sin far.
Den vita brudklänningen har aldrig stått för oskuld. Det var istället så man visade att man var rik genom att gifta sig i en så opraktisk klänning som vit som lätt blir smutsig.