• Dolly P

Vad ger man solisten?

Vad ger man till  dom som ställer upp och sjunger i kyrkan. Det blir troligtvis 2 sånger. Tjejen går på musikskola. Jag tycker det är tråkigt att ge bort pengar, samtidigt som vi inte kan ge hur mkt pengar som hellst.

Några tips?

• Svar på tråden Vad ger man solisten?
  • Dolly P
    Sörön10 skrev 2012-04-20 16:16:40 följande:
    Biobiljetter? 

Presentkort någonstans? 
    Känns inte det fjuttigt då? När man läser över allt tycker jag många skriver att dom ger minst 1000kr, vilket jag kan tycka är rätt mkt.
  • Sörön10
    Dolly P skrev 2012-04-20 16:21:02 följande:
    Känns inte det fjuttigt då? När man läser över allt tycker jag många skriver att dom ger minst 1000kr, vilket jag kan tycka är rätt mkt.
    Har ni inte dealat något innan? Är det bekanta till er? 

När jag gjort liknande saker har jag tex inte "begärt" något från vänner/familj men är det enbart jobb blir det ju en annan sak.  
  • Dolly P
    Sörön10 skrev 2012-04-20 16:22:33 följande:
    Har ni inte dealat något innan? Är det bekanta till er? 

När jag gjort liknande saker har jag tex inte "begärt" något från vänner/familj men är det enbart jobb blir det ju en annan sak.  
    Grejen är den att detta blev ändrat då hon som skulle sjungt från början hoppade av för två veckor sedan. Hobn som kommer sjunga nu är en vän till min ena tärna. Så jag har ingen aning alls vad hon vill ha. Men hon har inte sagt något än. Hon har bara sagt att hon troligtvis kan sjunga.
  • Sörön10
    Dolly P skrev 2012-04-20 16:25:15 följande:
    Grejen är den att detta blev ändrat då hon som skulle sjungt från början hoppade av för två veckor sedan. Hobn som kommer sjunga nu är en vän till min ena tärna. Så jag har ingen aning alls vad hon vill ha. Men hon har inte sagt något än. Hon har bara sagt att hon troligtvis kan sjunga.
    Ok! Hur gammal är tjejen? Vilken typ av musikskola är det? Tänkte om det är typ kommunala musikskolan eller Ackis liksom.
  • Dolly P
    Sörön10 skrev 2012-04-20 16:50:03 följande:
    Ok! Hur gammal är tjejen? Vilken typ av musikskola är det? Tänkte om det är typ kommunala musikskolan eller Ackis liksom.
    18 är hon. Det är ett vanligt gymnasie, fast med enbart musik.

www.stage4you.se/
  • Dolly P
    Sörön10 skrev 2012-04-20 17:05:56 följande:
    Jadu.. skulle säga att en "gåva" motsvarande 700 är ett helt tillräckligt värde. Skulle jag säga.
    ah ok.  Får fundera ut vad det skulle vara då :)
  • lovef

presentkort på ticnet, så hon kan gå på någon konsert?!

• Dolly P

Pratade precis med henne. Hon brukar ställa upp gratis. Men något vill man ju ge som tack iaf :)

• Cantaton
    Dolly P skrev 2012-04-20 17:44:51 följande:
    Pratade precis med henne. Hon brukar ställa upp gratis. Men något vill man ju ge som tack iaf :)
    Ah, dåså, då behöver du ju inte ha "prestationsångest" över vad som är en tillräcklig gåva. Choklad, blommor eller liknande blir säkert jättebra då. 
  • Sörön10
    Cantaton skrev 2012-04-20 17:48:53 följande:
    Ah, dåså, då behöver du ju inte ha "prestationsångest" över vad som är en tillräcklig gåva. Choklad, blommor eller liknande blir säkert jättebra då. 
    Precis! Då blev det ju jättebra! Biobiljetter skulle jag föreslå! Eller sånt där presentkort på SF (om det finns i närheten av där ni bor).
  • Anneli256

Svårt när man inte känner solisten ..men vi köpte klänningen till våran solist. Nu känner vi henne så då är det lite lättare. Pengar är väll annars det som dom flesta vill ha. Att köpa presentkort kan också vara ett alternativ, men även där är det svårt med tanke på att ni inte känner henne direkt.

• daniiel

Även jag röstar på ett presentkort på bio, gärna så det räcker till iaf två biobiljetter (ca 200kr). Det tycker jag är en bra present, för de flesta tycker ju om att gå på bio :) Jag hade blivit jätteglad för ett sådant när jag var i den ålder, ja, även nu :P

• Brud  vår 2012

Våran tjej som ska sjung, hon är 17 år och hon tar 300 kr / sång och så tillkommer pengar för ev noter (runt 30 kr/st)

• SkövdeSophie

Jag röstar inte på biobiljetter. Ge hellre ett presentkort på spotify eller iTunes, som har med musik att göra. Eller något fint (läs fint, inte nödvändigt dyrt) smycke som ett minne. Bio är väldigt opersonligt och tråkigt. Tycker jag iaf.

• daniiel
    SkövdeSophie skrev 2012-04-21 16:01:21 följande:
    Jag röstar inte på biobiljetter. Ge hellre ett presentkort på spotify eller iTunes, som har med musik att göra. Eller något fint (läs fint, inte nödvändigt dyrt) smycke som ett minne. Bio är väldigt opersonligt och tråkigt. Tycker jag iaf.
    Saken med det är ju att långt ifrån alla, även i den åldern, använder spotify eller itunes och att om man inte känner personen i fråga, så kan det vara lite svårt att välja ut tex ett smycke. Är det någon man känner bra, tex en syster, kusin eller vän så tycker jag att personliga gåvor hade kunnat vara en bra idé, men när det är någon man inte känner och bara vill tacka för ett jobb, så kan det vara svårt att ge något personligt.

Pengar är ju också en idé, i ett kuvert bara, för inte räcker studiebidraget så långt i den åldern :P

Till TS, så tycker jag att det räcker med att lägga sig i max 500-kronors klassen, med tanke på att hon själv sagt att hon inte vill ha något för det. Ni ska inte "ruinera" er bara för att vara snälla. Hon hade kunnat komma med ett pris, men valde att ställa upp gratis. Då är ju allt man får bara ett plus i kanten :)
  • Dannedo

Om den som sjunger på bröllopet inte känner brudparet i fråga så tycker inte jag att en present typ "ett smycke som minne" är någon vidare idé. 500 kr i ett kuvert är helt säkert en väldigt uppskattad peng om hon inte förväntat sig att få betalt, annars är säkert biobiljetter en bra idé. Men jag skulle säga att det allra bästa i den åldern faktiskt är lite pengar, även om det så bara är några hundralappar. Om jag som 18-åring fått välja mellan 300 kr och en blombukett så hade varit varit enkelt. Jag hade iaf inte mycket pengar vid den tiden och 300 kr blir ju flera fikor på stan eller en tröja på hm, medan man nuförtiden när man jobbar och har en egen inkomst uppskattar en flaska vin mycket mer än ett par 100kr sedlar i ett kuvert. I och med att det inte är någon du känner så behöver du inte lägga så mycket vikt vid att det ska vara personligt, för det kommer helt säkert inte vara viktigt för henne.

Svar på tråden Vad ger man solisten?