• sanna88

    Hur formulerar man?

    När vi ska gifta oss så vill vi inte ha presenter utan hellre ett litet egenvalt bidrag till festen. Men hur formulerar man det i en inbjudan och hur gör man, ber man dom sätta in på ett konto eller att man ska ta med kontanter i kuvert?? Jag har ingen koll och vill gärna ha tips!


     


    =)

  • Svar på tråden Hur formulerar man?
  • AnnL

    Vi skrev : "För att inte få dubbletter av dukar, vaser och gröna assietter ber vi er strunta i paketen, och istället ge oss möjligheten att åka på en resa till solens land och få vandra på stranden hand i hand. Sätts in på konto i Handelsbanken clearingnr XXXX kontonr XX XXX XXX

    Alternativ är att inte skriva ut kontonr och istället ge den informationen på en hemsida eller vid anmälning. 

  • nrkpgbrud

    Vi skrev i korta drag på en separat lapp till inbjudan: 
    Ärade Gäst!
    Vad kul att Du/Ni vill närvara på vår stora dag. Vi vill ha erat svar den (datum) Svar görs genom insättning av kuvertavgift och att ringa oss och meddela vilka av de inbjudna som kommer att närvara.
    Då vi avsagt oss bröllopspresenter så tar vi istället ut en kuvertavgift på xxxkr /inbjudan.Denna avgift hjälper oss att möjliggöra mottagningen.
    Detta sätts in på Swedbank XXXX-X,XXX XXX XXX-X 
    Vid frågor så går det givetvis bra att ringa brudparet.
    Varmt välkommen Vi ses i kyrkan!

  • Chicita

    Vi hade medeltidsbröllop så dikten är lite anpassad efter det.
    Dom kunde lämna ett kuvert på bröllopet OM dom ville bidra med något.
    Vi ville inte lämna ut kontonummer för det kändes som lite bedrägeri att säga att vi inte ville ha något då.


    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...


     
  • Afla

    Ska skicka inbjudningar i helgen och tänkte något liknande detta: 


    Den största gåva ni kan ge oss är er närvaro på vår stora dag. Men vill ni ändå ge oss en present så lämna gärna ett bidrag till vår bröllopsresa.

  • sanna88

    Fler tips på formulering tack!


    Vill inte att det ska låta som att vi "tar betalat" för vårat bröllop utan mer att om gästerna vill så får dom gärna lämna ett bidrag, men vi ska inte på någon bröllopsresa så de kan vi ju inte skriva ;P


    Tycker själv de kan kännas lite struligt att ha massa kontanter på bröllopsfesten och skulle därför vara smidigare med banköverföring...


    Låter det som tiggeri om man skriver ut konto nummer?

  • Chicita
    sanna88 skrev 2012-07-20 00:17:09 följande:

    Låter det som tiggeri om man skriver ut konto nummer?


    För mig känns det som "vi är fina i kanten / PK och säger att vi inte vill ha något, men det vill vi ju så sätt in pengarna här tack".

    Sen vet jag att det finns många som föredrar ett kontonummer mot att ta med pengar.
    Men det finns också många som föredrar att lämna en fysisk gåva, som ett kuvert exempelvis.

    Under förutsättning att ni faktiskt inte vill ha någon gåva så skriver ni helt enkelt:
    Er närvaro på vår dag är allt vi önskar.

    Dom som ändå vill ge en gåva kommer att ta reda på om det inte finns något ni vill ha genom att fråga er eller era föräldrar (eller värdpar / toastmaster om ni har sådana) och då kan man ge ut kontonummer och säga att dom gärna får sätta in en slant där om dom känner för det.

    Om det är så att ni faktiskt vill få presenter, men tycker att det känns snålt att skriva ut det så är det shysstare att bita i det sura äpplet och säga att man önskar sig pengar helt enkelt.
    Typ:
    Vi har redan alla saker vi kan behöva, men pengar till ...... skulle vara en välkommen gåva. 
    *kontonummer*
  • Ingride

    Vi försökte avsäga oss presenter, eftersom vi redan har allt vi kan önska oss, men det var flera som frågade och ändå vill ge något. Vi kommer att ha en fin låda, där man kan lägga vita anonyma vita kuvert. Ingen behöver skämmas för att de lägger för lite och vi kommer inte heller på något sätt att kontrollera vilka som lägger eller inte lägger. Pengarna ska användas till en resa längre fram i höst. Bröllopsresan är redan bokad och betald, så det blir inget bidrag till den.

    Jag har köpt en billig karta över Europa på TGR. På den ska vi märka ut hur långt vi kommer för pengarna efterhand som vi öppnar kuverten. 200 kronor - en duo med Skånetrafiken till Malmö, för 400 kommer vi till Köpenhamn och så vidare.  

  • Celnns
    sanna88 skrev 2012-07-20 00:17:09 följande:

    Fler tips på formulering tack!


    Vill inte att det ska låta som att vi "tar betalat" för vårat bröllop utan mer att om gästerna vill så får dom gärna lämna ett bidrag, men vi ska inte på någon bröllopsresa så de kan vi ju inte skriva ;P


    Tycker själv de kan kännas lite struligt att ha massa kontanter på bröllopsfesten och skulle därför vara smidigare med banköverföring...


    Låter det som tiggeri om man skriver ut konto nummer?


    Personligen tycker jag allt låter som tiggeri
    När man skriver, ge oss gärna pengar till resan eller det värsta som finns
    när fok skickar en lista på vad de vill ha för saker.
    Personligen vill jag gifta mig i framtiden för att jag älskar min flicka, och vill mina föräldrar
    skall vara där och se det. Har inte ens en tanke på presenter. Räknar inte med att få några, vet
    inte om jag vill ha några ens. Jag kommer gifta mig med den jag älskar, varför skall jag få en present för det?
    hon är min present.

    Men till ämnet, skulle JAG skriva något hade jag skrivit?

    Vi vill inte ha några presenter för vi har redan fått varandra och inget kan slå det. Men om Ni ändå känner att plånboken behöver lättas får Ni gärna lägga lite driks i lådan på festen eller lämna det på närmaste köksbord i vår bostad!

    sedan hade jaglämnat kontonummer i "sidfoten" för då förstår folk men det nämns inte i texten
  • chesa

    Vi vill heller inte ha massa saker  som man kanske redan har eller inte kommer använda så vi har skrivit såhär: 

    Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    Ett festbidrag till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst

    Det tycker jag låter bra och sen funderar jag också på att ha en låda på ett bord istället för att de ska sätta in pengar på ett konto för det känns mer  som att man " tigger" när man skriver kontonr, eller tänker jag fel? 

Svar på tråden Hur formulerar man?