• Umlaut

Vad tror ni om denna meny?

Hej,
    Jag är ny här på forumet. Ska gifta mig i augusti och behöver lite råd inför vår tänkta hemlagade buffé.

Jag har preliminärt tänkt mig detta för ca 50 vuxna+10 barn

5 liter fisksoppa
    5 liter kycklingsoppa
    3 kg kycklingspett
    2 kg färsspett
    3 kg kallskuret
    2½ kg rökt lax
    1½ kg rökt sik
    3 st smörgåstårtor (3 våningar med 6 formbröd/våning)
    ca 12 liter matig sallad
    ca 5 liter vanlig sallad
    ca 12 liter potatissallad
    ca 10 liter ris
    3 st räkcheesecake (30cm form)
    5 st pajer (30cm form)
    50 paltmuffins
    1 kg ost
    ca 1 kg bröd
    Såser till

Tror ni detta räcker/blir för mycket för 50 personer?

Vad har ni själva för erfarenheter av att göra egen buffé? Hur har ni ordnat det rent praktiskt?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Vad tror ni om denna meny?
  • Chicita

Jag skulle satsat på mer soppa.
    Även om varenda droppe går åt så blir det mindre än 2 dl per person. Ok nu ska man ju inte äta sig mätt på soppan Flört Men om den ena soppan blir mer populär än den andra så kommer den att ta slut innan ens hälften har hunnit få. Och soppa är ju både enkelt att göra och billigt. Det som blir över kan ni lätt frysa in och ta med hem.

Mina tips för en lyckad buffé är:
    Hellre för mycket mat än för lite.
    Och se till att det går att plocka från två sidor av buffébordet så att det går fort att ta maten, annars hinner de som plockat först äta upp innan den sista har tagit.
    Ställ fram bröd och smör direkt på borden. Att balansera en tallrik och en brödassiett och kanske salladsassiett på en gång är inte så lätt, oftast lägger man brödbiten på tallriken direkt och så blir den kladdig och såsig.
    Ställ gärna fram dryck direkt på borden också, vill man ha något annat än det som står på bordet eller om det tar slut så får man gå och hämta, men att det i alla fall finns lite att börja med gör det lättare. 

• Umlaut

Tack så jättemycket för svar Chicita!
    Så lite mer soppa tror du på, ok. I övrigt då, med kött och tillbehör, tror du det räcker?

Att ställa bröd och smör direkt på bordet och ha en salladstallrik var smart. De får ju gärna äta mycket bröd och sallad ;) Tack så mycket för det tipset! Alkoholfria drycker+öl kan ju också ställas på borden, dock inte vinet, får en känsla av att det kommer gå åt väl mycket då :D

• Chicita

Jag tror att det är rätt lagom. Men vill du vara säker på att inget tar slut så gör du lite mer av varje.
    Skaffa såna där engångsformar i folie så att det går lätt att packa undan den mat som blir över. Om du vill så kan du ju tala om för gästerna när kvällen är över att dom gärna får ta med sig en form hem... Glad

Ett annat tips är att skära upp pajer och sånt i förväg så att det finns minst 50 bitar av varje, sen väljer ju alla om dom tar en hel bit eller delar en om det känns mycket. 

• Umlaut

Ja, skära bitar av pajen var också smart!

Är det någon som har mer råd eller åsikter?

• vinterfrost

Tycker det dåter bra O chicita ger goda råd
    Jag är nyfiken på den där räkcheesecake. Finns det något recept du kan dela av dig med?

Svar på tråden Vad tror ni om denna meny?