Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

För "billigt"?

Det som är bra med buffé är ju att man kan ha saker för alla.

Nu äter ju inte alla kyckling och jag skulle nog inte tycka att det var kul att äta köttbullar på ett bröllop som vuxen (därmed inte sagt att det är något fel i det eller att det är "billigt". Riktigt smart faktiskt för barnens skull).
    Så jag skulle ha satsat på att ha både kyckling, kött och fisk.
    Kanske fläskfilé och lax av någon sort?
    Samt lite fler såser / röror att välja på.

Bara att tillsätta fler tillbehör kan lyfta en buffé.
    Den där burken med mimosasallad som ingen äter av, fyller ändå sin funktion liksom Flört 

• Chicita

Ett annat "hett" tips är att tänka på att duka upp buffén så att det går att ta från båda sidorna av bordet. Alltså att det står samma saker på båda sidor.
    Stora fat kan man ställa mitt på borden på en liten uppbyggd höjd (använd billiga trälådor eller något under duken för att skapa höjd) och slevar på båda sidor, medans annat plock ställer man på båda sidor av den här "åsen".
    En riktig stämningsdödare är att få vänta 25 min i kö på maten och när man kommer fram så har inte bara de första redan ätit upp, utan nästan allt är slut också.

Så gör mer än vad som ni är säkra på kommer gå åt, portionera så mycket som möjligt (pajer skär man upp i bitar redan innan exempelvis) Dekorera uppläggningsfaten med grönt (sallad, grönkål osv) dels för att fylla ut, men också för att det ser proffsigt och dyrt ut. 

Skaffa gärna såna billiga engångsformar i folie och lägg ner överbliven mat i dom. Kanske portionsvis..
    Och säg till gästerna när dom går att ni blir glada om dom hjälper er genom att ta med en form hem (perfekt gästgåva också samtidigt som ni på så sätt får lite hjälp med "städningen" Flört )
    Att ha en eller två som sköter buffén, fyller på med nya fat (bättre att göra 4 -6 mindre fat med varje sak och ställa fram ett nytt lite då och då än att göra ett stort som efter halva tiden ser visset, kladdigt och trist ut )

• Chicita
    daniiel skrev 2012-04-25 12:46:13 följande:
    Hihi jag är vuxen och hade mer än gärna norpat åt mig ett par köttbullar, även på ett bröllop! ;D

Jag tycker det låter jättegott, men som de andra sagt, så kanske det kan vara bra att kasta in någon kött- och/eller fiskrätt samt ytterligare någon sås. Utöver det, så tycker jag att buffén låter toppen! :)
    Jo jag som äter kyckling skulle säkert ta en köttbulle eller två också Flört
    Min poäng var mer att om man inte äter kyckling och enda andra alternativet var köttbullar, så kunde det kännas lite surt kanske Flört

Har varit på en fest förut där dom hade skaldjursbuffé och inga kött- alternativ "för alla älskar ju skaldjur".
    Det var många olika skaldjur, och även om jag inte tycker att det passar ihop så hade dom även potatisgratäng...
    Jag äter inte skaldjur, inte för att jag är allergisk, men jag tycker inte om det helt enkelt. Så jag fick äta potatisgratäng och hårdbrödmackor utan något annat till. Det gjorde ju inte direkt att jag hamnade i någon feststämning...
    Därför rekommenderar jag alltid att man har fler än ett alternativ om man har buffé. Gärna också att man tänker på sånt om man har bordsservering. Att ha ett par fläskkotletter eller någon lax-bit i beredskap om någon inte äter det som serveras kan vara ett bra sätt att visa att man bryr sig om sina gäster och har tänkt på alla eventualiteter Glad (även att se till att det är olika saker till förrätt och varmrätt och inte köra fisk rakt av exempelvis)
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-25 14:17:48 följande:
    Nej, precis. Jag håller med om det, därför jag också skrev att något annat köttalternativ (även fisk kanske) kunde vara bra :) Jag menade mer att det inte känns billigt med köttbullar på buffén. Gör man hemlagade köttbullar med bra råvaror kan det vara rent utav lyxigt tycker jag :) Det var mer den saken jag tänkte på som sagt, angående köttbullarna, men precis som du säger, så tycker ju jag att det fina med buffé är just att det finns många olika alternativ, så att det förmodligen finns något som passar alla :)
    Det håller jag med dig om Glad
Svar på tråden För "billigt"?