Pagnie skrev 2012-04-26 21:14:04 följande:
Anledningen till att vi inte är förlovade än är att jag vill hålla på traditionerna då jag tycker att var och varannan människa springer iväg och förlovar sig alldeles för tidigt i sitt förhållande och sedan är dom förlovade i flera år innan det blir tal om något bröllop och det ens blir tal om det innan man gör slut. Så jag vill inte vara förlovad mer än ett år då. Okej vi kommer vara förlovade 1 år och max 2 månader så det är okej. Men sen har jag valt ut min egen ring för jag och sambon är av den åsikten att jag ska ha den resten av livet och då ska jag vara nöjd med den. Så jag fick välja den själv. Han vill fortfarande ha kvar traditonerna han också så ringen är i hans ägo och han kommer att fria. Jag vet inte exakt när men det kommer ske innan förlovningsfesten den 9 juni. Så när han friar kommer han och jag fira vår förlovning tillsammans. Bara vi två. Sedan har vi ju som sagt den här förlovningsfesten för att det är vanligt att man gör så inom hans kultur.
Hoppas du fick lite svar på dina frågor nu.
Håller helt med angående det där med att folk springer och förlovar sig alldeles för tidigt, efter nån månad tillsammans eller så.. Och dessutom ser ut som ett frågetecken när man undrar när bröllopet kommer att vara. Förstår inte tanken med att förlova sig då, det är ju det en förlovning betyder = att man lovar att gifta sig med den personen.
Min sambo ville egentligen inte heller vara förlovad mer än ett år, men nu blir det också 1 år och 2 månader för oss. Förstår hur ni tänker angående ringen, vi är av samma åsikt. Men min sambo ville överraska mig med ett frieri med en ring, så då köpte han en enklare ring och gav mig som en present i samband med frieriet. Sen när vi kom hem från semestern så gick vi och köpte likadana ringar, som jag fick vara med och bestämma. Och vi ser oss som förlovade från och med då han friade till mig och jag svarade ja, inte när vi tog på oss likadana ringar. För jag anser att man är förlovad från och med då man tar ett gemensamt beslut om att man ska gifta sig.
Och för att svara på din fråga om hur vi firade så var det bara vi två, lite champagne och gott att äta på altanen utanför lägenheten som vi bodde i på semestern i Rom. Ett par dagar senare firade vi lite grann med sambons familj när vi kom till dem i Kroatien. Inte så stort som en fest men lagom för mig
Lycka till med planeringen och hoppas att det blir en rolig fest!