• minttus

Låter det här som en bra meny?

Jag försöker att välja meny. Jag har fått en lista på olika förrätter, varmrätter och efterrätter. Vi funderar på att ta dessa rätter: som förrätt: färsk vit sparris med knaperstekt kalvbräss, hummer och tryffelhollandaise., huvudrätt: örtstekt renytterfilé med blåbärssås, palsternackspuré och säsongens primörer och som efterrätt kanske creme brulée med säsongens bär eller smultronpannacotta med björnbärsmylta och knäckflarn. vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Låter det här som en bra meny?
  • minttus

Här är hela menyn som vi får välja ur:

FÖRRÄTTER

Ramslökssoppa med kallrökt lax och pocherad vaktelägg

Krämig hummersoppa med skaldjursspett och oststång

Färsk vit sparris med knaperstekt kalvbräss, hummer och tryffelhollandaise

Ankleverterrine med portvinsbrässerade fikon,

Älgcarpaccio med rödlöksmarmelad, hyvlad västerbottenost och ruccola

Råraka med chevrékräm, picklad svamp och kokta primörbetor

VARMRÄTTER

Halstrad fjällrödingfilé med sikromssås, smörbrynta kantareller och mandelpotatisbakelse

Svampfärserad majskycklingfilé med parmaskinka och dragonsky

Smördegsöverbakad oxfilé med anklevermousse och madeirasky

Helstekt gödkalvéntrecote med murkelsås, grillad grön sparris och potatisterrine

Örtstekt renytterfilé med blåbärssås, palsternackspuré och säsongens primörer

Portabellopiccata med sås på soltorkade tomater och örtpolenta

EFTERRÄTTER

Crème brûlée med säsongens bär

Två sorters sorbet i mandelkorg med färska frukter

Smultronpannacotta med björnbärsmylta och knäckflarn

Ostassiett med fikonmarmelad och kex

Örtbakad hälleflundra med skaldjursmousse och ängssyrasås

rostad serranoskinka och ört-och skottsallad

• minttus

Oj örtbakad hälleflundra hamnade lite fel, det är såklart en av varmrätterna

• Pyttsan

När ska ni gifta er? kantareller känns ju lite utanför säsong hela försommaren, då verkar murklor mer rätt och sparris äter vi ju nu och en dryg månad framåt? 

Men allt låter jättegott! Supergott, rentav! Jag vill smaka blåbärssåsen, det har jag aldrig ätit till varmrätt.Skrattande 

• Syrinx

Oj, det låter som väldigt ambitiösa rätter, och jättegoda! Wow! Var kommer maten ifrån? När ska ni gifta er? Vilka rätter man föredrar tycker jag beror väldigt mycket på säsong nämligen.

Det jag tänkte på när jag läste om förrätten är att den låter väldigt "mycket". Kalvbräss, hummer och tryffelhollandaise till sparrisen, det kanske är fantastiskt, men för mig låter det som att det blir mastigt och lite för många smaker samtidigt. Jag skulle nog föredra ramslökssoppan som förrätt, men det är ju jag det.

Ska ni servera bröllopstårta? Något att tänka på isåfall är kanske att välja en lätt efterrätt, så era gäster orkar äta tårtan sedan.  

• minttus

Vi ska gifta oss den 9 juni i år.

Det kanske låter lite väl ambitiöst men det är inte vi själva som fixar nåt. Vi hyr ett litet slott och då är det från den här menyn vi får välja maten.

jag hade helst valt hummersoppan men min syrra gillar inte skaldjur och min mamma tyckte att det skulle bli bättre med sparris rätten.

tror ni att pannacottan skulle vara lite lättare efterrätt?

Vi har ju beställt bröllopstårtan från chokladhuset så det blir chokladbakelser som bröllopstårta.

• annapanna88

Wow det låter ju supergott allting :)
    Pannacotta är ju fortfarande inte en "lätt" efterrätt (enligt mig) även om det är supergott! Beror kanske lite på hur lång tid det ska vara mellan efterrätt och tårta... Själva ska vi köra på sorbet till efterrätt av just den anledningen att det inte ska bli för mycket.
    Men jag tycker att ni ska ta det som ni tycker är allra godast! Det har man rätt till på sin bröllopsdag enligt mig :D

• minttus

Kanske man ska välja sorbet istället

Jag kanske ändå skulle välja hummersoppan och säga att syrran inte tål skaldjur så får de hitta på nåt annat till henne.

jag tycker att det är lite svårt att välja så det blir lagom.

• brud 201208

Jag hade kört på hummersoppan den låter super god. Hela menyn kändes väldigt bra.

Svar på tråden Låter det här som en bra meny?