• MalinF

LCHF/GI. Tips på rätter till förrätt eller buffe?

Är det någon som är inne på att ha en meny som är anpassad till LCHF/GI? Jag är lite insnöad på detta men vet inte riktigt vad som ska serveras.

Jag har länge varit inne på GI-metoden, men endast följt från och till. Nu har jag tänkt köra stenhårt månaderna före bröllopet. Vi gifter oss i augusti! Metoden funkar väldigt bra för mig.

Någon som har tips på rätter som känns lite lyxigt? 

• Svar på tråden LCHF/GI. Tips på rätter till förrätt eller buffe?
  • operfekt
    MalinF skrev 2012-04-30 20:59:09 följande:
    Är det någon som är inne på att ha en meny som är anpassad till LCHF/GI? Jag är lite insnöad på detta men vet inte riktigt vad som ska serveras.

Jag har länge varit inne på GI-metoden, men endast följt från och till. Nu har jag tänkt köra stenhårt månaderna före bröllopet. Vi gifter oss i augusti! Metoden funkar väldigt bra för mig.

Någon som har tips på rätter som känns lite lyxigt?
    Vi ska ha en förrätt som passar till lchf, vet inte ngt bra namn på den dock.
    Man gör en röra av creme fraiche och färskost av valfri smak (vi kör vitlök, eller grekisk vitlök)
    Man har även en skiva rostbiff, brieost & ett parmachips.

Man lägger upp lite ruccola på en tallrik, sen en klick färskoströra, brieskivan,
    rostbiffen gör man som en ros eller rulle & så lägger man parmachipset över.. Det brukar se proffsigt ut & smakar riktigt gott!
  • wiii

På buffebordet kan man ju ha diverse rullar, ofta när man kollar recept är det ju tunnbrödsrullar, men är bara att ta bort brödet och göra t.ex. laxrullar och skinkrullar. Gott att ha i är färskost, olika röror, mozzarella i skinkrullarna osv.

• misslane

Har själv ätit enligt LCHF i ett par månader. Att göra buffen enligt LCHF ser jag inte bör vara krångligt. 
    Man brukar ju ändå ha lite olika kött och fisk saker på en buffe. 
    Sen är det bra att kompletera med goda (feta) såser/dressingar.
    Ex. beanaise, röror på äkta cfeme fraiche eller färskost.
    Som tillbehör sallad, där kan man antingen ha en stor skål blandad sallad
    eller flera olika tex ruccola, spenat, tomater gurka etc i varsin skål.

Sen kan man om man orkar ha lite potatissallad eller så, beroende på om det finns iche LCHF-ande
    gäster.

Det finns massa kokböker om LCHF men en specefik jag tänker på nu är Dr Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg. Det finns en del "exklusivare" recept i den. Rätten på framsidan funderar jag själv på att ha till förrätt. Har dock inte provlagat den ännu. 

GI är jag inte instatt i. 

• MalinF

Tack för tipsen. Jag ska se om jag får tag på den kokboken.

Bra tips att ha en potatissallad eller dylikt för folk som inte äter enligt LCHF. Det är många som har svårt att se en riktigt måltid utan någon sorts kolhydrater. 

• misslane

Vet inte om du fått tag i kokboken ännu, men ett tips kan vara biblioteket. Själklart beroende på var i landet du bor. Jag lånade massor LCHF kokböcker på biblioteket i början.

Svar på tråden LCHF/GI. Tips på rätter till förrätt eller buffe?