Hur är det med marskalkerna?
Min blivande ska ha kravatt i kyrkan men hur är det med marskalkerna (stavning?) ska dom också ha kravatt eller är det vanligare att dom har slips?
Min blivande ska ha kravatt i kyrkan men hur är det med marskalkerna (stavning?) ska dom också ha kravatt eller är det vanligare att dom har slips?
Där gör man väldigt olika. Jag tror att traditionellt sett så är marskalkerna klädda likadant som brudgummen (rätta mig gärna om det är fel), men att numera brukar nog de flesta gör skillnad på brudgummen och marskalkerna. Bruden är ju oftast klädd lite (mycket) finare än tärnorna och många vill att brudgummen också ska vara finare klädd än marskalkerna. Min make hade svart kostym med ljusrosa väst och kravatt medan marskalkerna, som också hade svart kostym, hade ljusrosa slipsar istället. Enhetligt, men det syntes vem som var brudgum, även om alla visste det ändå :P
hum ja det låter ju vettigt. För först var jag inställd på att alla skulle ha kravatt men sen började jag fundera. Och det där med slips på dom låter ju kanske mer vettigt för precis som du säger att göra skillnad på dom eftersom man gör det med tärnorna.
Men om dom har slips ska dom ha väst då också?
Det är väl en smaksak och eventuellt en pengagfråga. Vi ville inte att brudföljet skulle behöva lägga ut pengar på speciella kläder osv och vi hade absolut inte råd att spendera massa pengar på deras kläder. Det i kombination med att maken ville se speciell ut gjorde att vi valde bort väst till hans fyra marskalker. Vi hade tur, där maken köpte sin väst och kravatt hade de jättefina ljusrosa slipsar på superrea för 30kr/st, så det blev billigare än vi hade tänkt oss. En slips kan ju kosta rätt mkt, speciellt om man letar en speciell färg.
Våra ska ha slips. Vi hade tur och hittade superfina på Tradera för 49:-/st
Vi har köpt likadana västar och kravatter till brudgum, marskalk och brudnäbb. Men brudgummen kommer att ha en sån där bröllopsskjorta och frockcoat medans de andra ska ha vanlig skjorta och kavaj. På så sätt får vi lite skillnad och brudgummen kan känna sig lite finare plus att han kommer att ha lackskor oxå medans de andra ska ha vanliga finskor:)