• Anonym (Fundersam gravid)

Gravid, hjälp hur går det nu?

Har ganska nyligen fått reda på att jag är gravid! Och sista juni står bröllopet. Detta var inte alls planerat och jag har förstått att jag är i ca v 8. Alltså kommer jag vara kring v 15 när vigseln är. Naturligtvis är jag glad, men jag funderar så kring bröllopet. Kommer jag att kunna ha klänningen? (tight modell). Kommer jag att kunna ha vigselringen på mig eller har jag redan svullnat upp? Kommer jag att må okej när jag gifter mig? Idag mår jag så illa så att jag inte kom ur sängen fören precis nu vid lunch. Mat går överhuvudtaget inte ner just nu. Vissa kanske tycker att detta är petitesser i sammanhangen, det är ju ett barn jag väntar och visst, men vi har lagt ner stora summor av våra sparpengar på detta bröllopet och nu undrar jag hur jag ska tänka om? Kommer det funka ändå eller behöver jag snabbt börja tänka i andra banor? Detta är som ni såklart förstår första barnet och iom att det är så tidigt vill jag inte berätta för mina vänner än. Samtidigt varnar sambon för att det planeras möhippa och dessa vänner kanske borde informeras trotsallt....... någon med lite erfarenhet att dela?

//Orolig gravid

• Svar på tråden Gravid, hjälp hur går det nu?
  • ichboll

Jag hade en vän son var i precis samma situation förra året.....
    För henne funkade det bra med ring o illamående o även klänning om man frågar oss andra men hon tyckte sj att det syntes, men det är väl så vi tjejer funkar synar oss själva och är för självkritiska.... (dock var detta 2:a barnet för hennes del)
    Ang. hennes möhippa så lät hon mej veta så det var jag som såg till att blanda hennes drinkar så att d blev alkoholfria..... När folk sen fått i sej lite så tänkte d inte på att hon inte var någon stordrickare!  Nu var  vi inte så många på denna hippa så i hennes fall räckte det att bara jag visste och vi kunde tillsammans bevara den lilla hemligheten :) 
    Kan vara bra att någon lr några vet om så dom  kan hjälpa dej att "mörka" att du inte dricker om det är så att du nu vill hålla det hela hemligt (vilket jag tror att alla kommer att ha förståelse för senare också)
    Hoppas bara illamåendet släpper för dej så du/ni kan njuta av allt som händer er just nu!! :)

• Miss L

Åh, grattis till att du väntar barn! Oroa dig inte allt för mycket för bröllopet, det går säkert bra. Vad jag har hört så försvinner oftast illamåendet efter v.12, då har kroppen och graviditetshormonerna börjat anpassa sig till varandra. Så det kommer förhoppningsvis inte kännas lika jobbigt som nu! Allt kommer gå bra och nu har ni ju ännu en sak att glädja er åt på er bröllopsdag.Glad

• Anonym

Jättebra tips från de ovan.
    Men ännu en tanke från mig angående möhippan.. Det kan vara bra att informera någon inte bara med tanke på alkoholen utan även med tanke på eventuella aktiviteter..
    Med min syster så red vi på islandshästar och med min vännina åkte vi till Liseberg. Inte jättebra aktiviteter för en som är gravid.. ;)

• Anonym

Jag är i precis samma sits!
    Precis fått reda på att jag är gravid, och är förmodligen redan i v 11. På vårt bröllop kommer jag var i ca v 20...
    Kommer jag kunna ha klänningen? Detta är vårt första barn och jag vet inte alls hur det kommer bli. Klänningen är ganska tajt över magen så jag vet inte om jag kommer ha liten bebismage då så det ser knasigt ut i en sådan klänning eller om jag måste köpa ny.. Måste jag köpa ny har jag ju lite panik.. varken tid eller budget tillåter detta!
    Jag/Vi är så himla glada för denna lilla knort i magen men samtidigt ställer det ju till det lite för bröllopet, hur ska vi tänka kring detta egentligen?

Så jag har egentligen inga erfarenheter att dela med mig av, mer än att jag förstår hur du tänker och känner!

Grattis till bebben! Och med resten tror jag det ordnar sig! Skrattande

• Anonym (samma här!!)

Hej! Jag ska oxå gifta mig sista juni (samma som dej!!) och kommer vara i v 16 då om allt går bra (hoppas och önskar det) ..Jag har oxå varit nervvrak pga klänningen, men var och provade den igen nyss (hänger kvar där för små justeringar)...Sitter redan nu sprängtight - men de sa att jag ska komma ännu senare och att de lägger in snörning i ryggen osv: så jag kommer kunna ha den...!!! Ringen har jag tänkt be dem göra större..för den var så liten innan så det kommer aldrig gå! Berätta för någon iaf på möhippan, syster el. nära vän så kommer det gå bra!!Jag har oxå hört att man ofta mår ganska bra i 4-5 månaden. Inte för tung och må-illa symptomen är borta! Oroa dej inte, det fixar sig!!Åh tänk vad vackert att bära ett liv i sig denna dag..Lycka till nu. Skönt att det finns fler!

• Anonym (jag med)

Har idag fått reda på att jag är gravid. Är nog fortfarande lite i chock men självklart väldigt glad. Vi som inte hade tänkt att försöka på riktigt förrän efter bröllopet  
    Och grattis till er andra som har hamnat i samma sits

Kommer vara i ca v.15 vid bröllopet och är också orolig över klänningen. Är glad att jag har köpt en klänning med snörning och får helt enkelt hoppas att det går att komma i den då.

Vad gäller möhippan så tänkte jag berätta för mina närmsta vänner (en av dem vet redan då hon råkade vara med när jag köpte gravtestet tidigare idag). Och är det omöjligt att smyga med det alkoholfria så får det väl bli en glad överraskning som man kan ge vännerna den dagen  

• Anonym (L.a)

Om jag inte minns fel är detta inget att oroa sig så tidigt i graviditeten, utan mer i det senare stadiet :)

• Anonym

Stort grattis!

Var inte orolig allting kommer att ordna sig! Du ska se att du på vägen till altaret kommer hitta genvägar som gör att allting blir precis som ni tänkt er!
    Och tänk så fantastiskt att ni i framtiden kan titta på era bröllopsfoton och veta att ert första barn låg där i magen och mös lite extra när mamma och pappa blev man och fru!

Jag älskar att titta på mina föräldrar bröllopsfoto och veta att jag är "med" på bilden, brukade även reta min lillebror för det när vi var små hihi! =)

Mamma och pappa brukar säga att deras bröllop kändes lite extra speciellt när dom visste att dom skulle bli föräldrar!

Bebisar kommer precis när dom ska tror jag och jag tror utan tvekan att möhippan kommer bli grym och du kommer vara en slående vacker brud på er dag!

Lycka till!

• Niini

Oj, oj, måste bara tipsa er om en liten kul grej jag hade gjort om jag hade varit gravid lagom till bröllopet. Berätta inget åt nån före, utan köp en Cake Topper i stil med denna o se hur många som reagerar ;)

• aynaT

För det första TS: Grattis :)

Svullen tror jag inte att du kommer vara, mina fingrar svullnade inte förrän runt v 30 nånstans, men självklart är det ju individuellt hur det blir. Däremot hade jag en rejäl kula redan v. 15 så jag hade nog skaffat en back-up klänning ifall att. Men jag tror allt att du kommer kunna ha din klänning.

Mitt illamående gick över i v. 12, och jag har förstått att det  är vanligt att det går över just den veckan.

Tycker att du ska försöka att inte oroa dig och bara njuta av det som du har framför dig. Tänk, runt ditt bröllop så kanske du känner de första sparkarna och då känns allt annat som småsaker :) men håller nog med din blivande make där, vänner borde nog förvarnas så att dom kan planera en möhippa där du faktiskt kan vara med fullt ut. Hoppas att jag var till någorlunda hjälp :)

Svar på tråden Gravid, hjälp hur går det nu?