Vett och etikett kring gästpresentationer
Kära blivande brudar
Vill ge er ett råd, ska ni ha presentationer tänk då på hur de tas emot av den enskilde gästen som blir presenterad!
Jag har nyligen var på ett par bröllop där jag personligen inte kände brudparet utan gick med som min sambos fästmö.
I bägge fallen har jag blivit hemskt besviken efter att ha läst gästpresentationerna. I första fallet hade de förväxlat mig med min fästmans föredetta (!) i det andra fallet hade de skrivit långa smickrande beskrivningar på varenda gäst förutom min, där stod det endast att jag var förlovad med nn. Inte ett ord till om mig. Det kändes verkligen som om jag bara var ett bihang
Nu när vi själva ska ha bröllop har vi verkligen bemödat oss med att ta reda på något litet personligt om varje gäst, när det är någon vi inte känner så bra har vi ringt dennes partern och frågat. Vi skriver också ut vem man är tillsammans med på bägge personerna och inte bara på den som är personen som vi känner eller är besläktad med (t.ex vi skriver både att Anna är sambo med Daniel och att Daniel är sambo med Anna) Det är en massa jobb men det är nog värt det. Dessutom har vi valt att, i största möjliga mån, inte nämna personens yrke (inte så kul för den som är mammaledig, arbetslös eller sjukpensionär) utan lagt mer fokus på intressen och/eller rolig anekdot.
Jag tror det detta blir mycket trevligare för gästerna.
Berätta gärna hur ni andra tänker göra!