• Anonym

Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...

Hej! Förstår hur du känner. Jag har inte heller finnar och inte mycket pormaskar men titt som tätt ploppar det upp flera pormaskar. Jag har aldrig testat medicin mot detta eftersom jag inte anser att mitt problem är så stort. Men jag har provat diverse produkter, allt från dyra märken till apotekets produkter. Men de produkter som jag använt får bara pormaskar att tillfälligt försvinna. Jag har varit på ansiktsbehandling men på min hy gjorde det ingen skillnad. Det jag tycker fungerar bäst på min hy är att lägga en lermask ca 1-2 gånger per vecka och därefter använda fuktmask ca 3 gånger i veckan. Lägger fuktmasken direkt efter lermasken eller istället för nattkräm och låter den verka hela natten. Och angående rengöringsprodukter, dag- och nattkrämer, ansiktsvatten etc så varierar jag för att hunden inte ska hinna vänja sig vid ett märke och dess produkter. Nu har jag även börjat använda punktbehandlare, som man stryker över en finne/pormask för att dämpa den och det har faktiskt dämpat pormasken och gjort den mindre synlig. Jag försöker också dra ned på användningen av foundation, mineralpuder osv. Använder enbart I.D Bareminerals smink men har ändå dessa problem med hyn. Så på vardagar försöker jag låta huden vila och sminkar enbart ögonen. Detta har fått min hy finare och klarare med färre pormasker och noll finnar. Så mitt tips är att använda ansiktsmasker både för att rengöra och tillföra fukt, variera dina produkter för daglig rengöring, dra ned på användning av foundation och testa en punktbehandlare för finnar/pormaskar om du bara har någon enstaka. Önskar det fanns en mirakelprodukt som genst gjorde huden perfekt men har tyärr inte hittat en sådan. Hoppas det löser sig för dig! Lycka till!

• Anonym

Åh vad tråkigt det är att finnar och oren hy ska få förstöra så mycket för så många.

Jag har periodvis smäre hy men för några år sedan var det katastrof! Men jag fick faktiskt hjälp på ungdomsmottagningen, det kankse inte är ett alternativ för alla här iofs. Men till och börja med slutade jag med p-piller och började med p-ring istället. Mycket färre hormoner och de måste tydligen inte åka runt i hela kroppen. (TS använder ju inte p-medel av något slag men andra kanske gör)

På ungdomsmottagningen fick jag också träffa någon hudtjej. Hon tittade bara på min hy och skrev ut recept på en kräm, Duac, som jag smörjde på efter rengöring varje kväll. Huden blev ganska uttorkad men de flesta finnarna försvann. En sådan motsvarande tjej kankse också finns på er VC.

Jag bytte smink, investerade i ett startkit med ID - bare minerals, jag kommer aldrig byta till något annat. De har en concealer i puderform, som funkar kanon så slipper man de där täckkrämerna osv som bara täpper igen.

Solariet är ju förrädiskt för rynkorna och allt annat möjligt, men jag tror det hjälpte mig att bli av med många finnar också. Huden kändes alltid mycket friskare efter bara 10 min i solariet. 

Nu är min hy mycket bättre. Normalt tvättar jag ansiktet på morgonen med Aco deep cleansing nånting parfymfri. Efter det smörjer jag mig med Aco oil-free nånting, en grön och vit tub. På kvällen tvättar jag mig med samma och smörjer med basiron 5% istället för Aco. Det funkar jättebra i vardagen, men så här nära inpå bröllopet kör jag rakt igenom på Exuviance som jag ser att andra tipsat om här också. Och så här bra hy har jag nog faktiskt inte haft sedan jag var liten =) 

Hoppas att ni alla lyckas hitta lösningar som passar era hudproblem!

Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...