Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...
Hej! Förstår hur du känner. Jag har inte heller finnar och inte mycket pormaskar men titt som tätt ploppar det upp flera pormaskar. Jag har aldrig testat medicin mot detta eftersom jag inte anser att mitt problem är så stort. Men jag har provat diverse produkter, allt från dyra märken till apotekets produkter. Men de produkter som jag använt får bara pormaskar att tillfälligt försvinna. Jag har varit på ansiktsbehandling men på min hy gjorde det ingen skillnad. Det jag tycker fungerar bäst på min hy är att lägga en lermask ca 1-2 gånger per vecka och därefter använda fuktmask ca 3 gånger i veckan. Lägger fuktmasken direkt efter lermasken eller istället för nattkräm och låter den verka hela natten. Och angående rengöringsprodukter, dag- och nattkrämer, ansiktsvatten etc så varierar jag för att hunden inte ska hinna vänja sig vid ett märke och dess produkter. Nu har jag även börjat använda punktbehandlare, som man stryker över en finne/pormask för att dämpa den och det har faktiskt dämpat pormasken och gjort den mindre synlig. Jag försöker också dra ned på användningen av foundation, mineralpuder osv. Använder enbart I.D Bareminerals smink men har ändå dessa problem med hyn. Så på vardagar försöker jag låta huden vila och sminkar enbart ögonen. Detta har fått min hy finare och klarare med färre pormasker och noll finnar. Så mitt tips är att använda ansiktsmasker både för att rengöra och tillföra fukt, variera dina produkter för daglig rengöring, dra ned på användning av foundation och testa en punktbehandlare för finnar/pormaskar om du bara har någon enstaka. Önskar det fanns en mirakelprodukt som genst gjorde huden perfekt men har tyärr inte hittat en sådan. Hoppas det löser sig för dig! Lycka till!