malli716 skrev 2012-05-10 18:21:27 följande:
Jag valde ingen av dem då jag som utbildad florist jobbar utifrån vad som är praktiskt i detta fall. Nu ska jag berätta varför;
HJÄLP! Tulpaner i en brudbukett är dödsdömt i värmen som blir. De slår ut och slockar med än gång. Sätter man dessutom buketten i vatten så växer de 10 cm i värmen som kan bli till exempel i en bröllopsfestlokal! Till sist ska man ALDRIG blanda tulpaner och rosor i någon bukett då rosor som har hård stjälkar vill ha varmt vatten medans tulpaner som har mjuka stjälkar vill ha kallt vatten. HUA vilken floristmiss! Det gröna böjda björngräset är ganska omotiverat och gör att buketten ser väldigt mycket mindre ut än vad den är.
Bukett nummer två blir lite fattig utan någonting som bryter av den intensiva rosa färgen. Om rosorna också får vara utan vatten länge kommer de "nicka" och eftersom ingen grön manchett finns runt omkring som fungerar som ett stöd vid en bunden bukett (alltså inte en bukett som är i en oasisboll och får vatten hela tiden) kommer den se ganska tråkig ut efter en lång dag.
Den sista buketten är snygg men åter igen så kommer den aldrig klara sig en längre period utan vatten. den kan heller omöjligt göras i en oasisboll då solroser har alldeles för tjocka skaft. De där kronblade kommer slokna omgående om inte de är riktigt riktigt färska!
Hoppas jag inte krossat era blomsterdrömmar utan istället gett er lite information om hur det fungerar med vissa blommor. En del florister är snåla på informationen om vill inte eller har inte kunskap om hur blommorna beter sig eller vill endast tjäna pengar. Snälla, ta reda på mycket fakta för din egna skull så du inte blir besviken på blommorna!
Själv skulle jag göra en exotisk bukett med rosa gloriosa, craspedia, limegröna dendrobium-orkidéer, vit nerine, en halv limefrukt, några häftiga, mörkrosa rosor som tillexempel "Swing" eller "Taiga", en limegrön anthurium, brörngräs och panicum "fountain" och gröna monsterablad i en sarlig blandning så det ser ut som den är direkt hämtad från djungeln! Tyvärr har jag ingen bild på en sådan bukett men googla blom-namnen så förstår ni nog

TACK! Du tog orden ur munnen på mig. Hoppas på bild på din bukett sen