skall brudparet maila och påminna om att man inte ha betalt kuvertavgift???
Hejsan,
jag har en fråga till er eftersom jag som gäst känner mig lite förrvirade. Jag och min blivande har blivit bjudna till en av mina vänninas bröllop som sker i juli. Hon känner jag väl, men hennes blivande har jag aldrig träffat. När hon ringt och berättat att vi var bjudna till deras bröllop sade hon att de skulle ta kuvertavgift för gästerna eftersom de har ganska dålig ekonomi. Priset skulle bli 650/person. Hon kände inte sig så bekväm med det, men hade gått med eftersom hon själv inte jobbar och lever på hans lön. Jag sade till henne att det inte var något problem med kuvertavgift och att vi skulle gärna komma till hennes stora dag. Dagen efter fick jag inbjudan via e-post. Datumet för OAS hade redan gått ut så jag tänkte att jag skulle genast svara på inbjudan och säga att vi skulle med glädja komma och fira dem. Emailadressen som fanns på inbjudan var inte hennes utan hans. Så, jag satt mig vid datorn och svare som följande: " hej, tack så mycket för inbjudan. Vi är väldigt glada för inbjudan och kommer gärna fira er på er stora dag!".. Några minuter senare fick jag följande email från honom: " Ni är välkomna, men ni måste sätta in pengarna på mitt konto så fort som möjligt"... Jag vet inte om jag överdriver, men jag tyckte att hans email var ganska oartigt. Kan man verkligen skriva så till gästerna? Det lät som om vi ville komma, men inte ville betala pengarna.. I Inbjudan står inget om ett viss datum för betalningen. Givetvis betalade vi nu summan som de vill ha till middagen. Problemet handlar inte om att vi inte ha råd till det, utan att jag ville svara snabbt eftersom deras OAS hade förfallit.
Har jag gjort fel som inte skrev något om pengarna när jag tackat för inbjudan? eller handlar det om en person som inte är så artig? Det är andra gång jag blir bjuden till ett bröllop med kuveravgift. Det första paret varnat inte mig om att jag var sent med betalning.
Jag och min fästman gifter oss om två veckor. Detta par är bjudna. Jag vet att min vännina inte ha det bra ekonomiskt så jag har sagt till henne att de inte behöver ge oss något.. Vi har inget kuvertavgift, utan bjuder alla på mat/fest/drick. Från början meddelade hon att de inte skulle komma eftersom vi har klädkod "morkkostym" och att han hade sagt att han inte hade någon tanke om att spendera pengar på kläder på mitt bröllop. Eftersom jag så gärna ville att hon skulle komma sade jag att hon inte behövde följa koden och att de inte behövde oroa sig om present.. och det menar jag väl.. så, jag tänkte att det kanske var lite oartigt av honom att maila mig och kräva pengarna.. eller, är det jag som har fel i det hela? Pengarna är nu betalda men jag känner inte mig 100% bekväm i att gå på deras bröllop när han skrev så... Jag går då bara för hennes skull..
Tacksam för kommentarer,
Ha en bra dag!