• Lillis82

Planering av bordsplacering!

I kväll/natt satt jag och min älskling och gjorde bordsplaceringen. Det var bland det roligaste vi gjort på länge.. Jag vet inte hur ni andra har gjort, men vi gjorde det till en lek.Glad

Först gjorde vi upp en bild av hur borden skall vara (se bilden) sen placerade vi ut personer en i taget. Först fick jag välja en person och en plats. Sen var det min killes tur. Man var alltid tvungen att motivera varför man satte någon på en specifik plats.

Man fick byta en persons plats mot en annan men då var man tvungen at motivera varför. Den andra fick alltid också motargumentera, vilket ledde till att vi fick fram en fantastisk placering och hade sjukt roligt samtidigt... rekommenderar fler att köra på samma metod så det blir något roligt och inte något trist och sånt man lätt kan bråka om.. 

Det blev som ett spel där man kontrade och gjorde oväntade manövrar för att skaka till det lite..

Nu har vi gjort klart vår placering och är super nöjda.. Hjärta

Glad 

• Svar på tråden Planering av bordsplacering!
  • Chicita

Jag hade mer än personkemi att ta hänsyn till när jag gjorde vår bordsplacering.
    Så jag färgkodade namnlapparna...

Vi hade medeltidstema och gästerna hade vid OSA fått ange om dom kom som Adel, Borgare, Bönder eller vanligt klädda. Och vi hade berättat att klädseln skulle påverka bordsplaceringen.
    Ju "högre status" destå närmare honnörsbordet.

Honnörsbordet var ju inga problem, det körde vi traditionsenligt.
    Sen blev all adel utskrivna på blått papper (damerna ljusblått och herrarna mörkblått)
    Borgare blev vinröda (damerna ljusare (åt det rosa hållet och herrarna mer bordeaux)
    Bönder blev gröna (samma här, mörkare för herrar)
    Vanliga (hela 6 stycken) blev gula har jag för mig, men i två toner där med för enkelhetens skull.

Jag rekommenderar verkligen att färgkoda, men för ett vanligare bröllop så kanske man kan göra hennes på rosa/bordeaux papper och hans på ljusblått och mörkblått.

Man får direkt en överblick om man råkar ha satt för många av "hans" eller "hennes" tillsammans och alltså inte har en bra blandning. Och motsatt - att alla har någon dom känner i närheten.
    När jag sen fått alla utplacerade så gick jag och maken igenom och dubbelkollade om det kändes bra, diskuterade oss fram på att byta plats på några för att få en bättre blandning och sen fick den ligga och "mogna" ett tag innan jag gjorde den slutgiltiga placeringen bara några dagar före bröllopet Glad 

Svar på tråden Planering av bordsplacering!