• Svärmor

Nån mer där föräldrar betalar o ordnar för hela festen?

Hej! Har en son som gifter sig i höst. Ingen av dem har inkomst att tala om så jag och min man har lovat stå för allt rörande festen, de själva får bekosta kläder, ring, blommor mm. Är det helt ute att det är så, själv betalade mina föräldrar hela min bröllopsfest för 30 år sedan. Vi har ganska fria händer då brudparet inte har så mycket önskningar, de vill bara gifta sig och brudens föräldrar finns inte med i bilden alls. Vill ju att det ska bli som de vill, men när de lämnar oss fria så gör ju vi efter vad vi tycker blir fint och bra. Självklart så frågar vi vad paret vill, ibland har de åsikter ibland inte. Fixar mycket själva eftersom vår ekonomi också är begränsad, men jag vill att det ska bli fint ändå! Kommer själv ihåg hur glad jag blev över hur fint det var i festlokalen när vi kom dit när jag gift mig. Allt där var i princip en överraskning som min familj och vänner fixat, det blir likadant nu för sonen och hans blivande brud. Här verkar alla brudpar vara så engagerade i allt vad gäller dukning, mat, och all annan planering, är jag helt ensam om att ordna hela festen själv med familjen i princip helt utan brudparet? Undrar svärmor... :)

• Svar på tråden Nån mer där föräldrar betalar o ordnar för hela festen?
  • eosinmimmi

Ja både mina och mina svärföräldar är med o hjälper oss med kostnaden!

Dock är vi väldigt intresserade o har mkt åsikter vilket kan bli jobbit ibland! ;)

Men va fint att ni fixar det åt de, tror att de precis som vi kommer vara oehört tacksamma för det!!

Här på BT är det bara att fråga på vi hjälps åt med alla sorters frågor! Finns ju även lote böcker i ämnet!
    Framförallt tycker jag det är viktigt att det känns personligt, och det betyder inte alls att det behöver bli dyrt! MEN det tar mycket tid!

• Anonym

Jag och min blivande man fixar bröllopet själva, sedan står mina föräldrar för en mycket stor del av det ekonomiskt.
    Så det är nog lite från par till par och vad man har för traditioner inom familjen.  

• annapanna88

Om jag ska gissa så är det nog vanligare att brudpar själva fixar det mesta inför bröllopet... Men när du beskriver det så där önskar man nästan att någon annan kunde göra det, så man fick en fin överraskning när man kommer in i festlokalen :)
    Vi har gett våra mammor fria händer att fixa med maten och då har de i sin tur erbjudit sig att betala för den, söta som dom är! Resten står vi själva för. Däremot ber vi (jag) ofta om råd när det gäller både praktiska förberedelser och utsmyckning mm. 

• Tessan o Tobbe

Vi har satt en budget på ca 100000 kr, som vi sparar ihop till själv... Utöver det så kommer vi får ett bidrag av mina föräldrar på 15000 kr + att min mamma vill betala min brudklänning (för det gjorde hennes mamma till henne), och en minibröllopsresa till Paris av mina svärföräldrar. =D

Jag håller med föregående talare, jag tycker också det är jättegulligt av er att ni vill stå för allt som har med festen att göra. Dom kommer bli superglada!

Och som sagt, klicka runder här inne på BT så får du svar på det mesta du undrar över... =)

Lycka till med planeringen och fixeriet! =)

• niriel

Vi kommer att stå får det mesta själva men kommer att få lite stöd från mina föräldrar eftersom vi inte riktigt har lyckats spara ihop allt. Vi vill gärna betala själva, framför allt eftersomvi redan har fått väldigt mycket ekonomisk hjälp med boende och liknande av mina föräldrar. Men jag tycker det är otroligt gulligt av er att göra så mycket, precis som alla andra säger!

Varmt lycka till och jag hoppas verkligen att det blir lyckat! (men det tror jag helt klart att det blir!)

• ofelia

Jag tycker som tidigare talare att det är väldigt vackert att ni anstränger er (både praktiskt och ekonomiskt) för att din son och hans blivande hustru ska få en så fin dag som möjligt. En stor eloge till dig och din man!

Själva kände vi nog att den största anledningen till att vi vill ha ett bröllop, och inte bara gå till rådhuset och gifta oss (vilket vi funderade på från början), är att vi vill ta den här möjligheten att ordna en rolig dag för våra nära och kära. Därför sparade vi ihop till allt innan vi berättade för våra föräldrar, så att de inte skulle känna sig pressade att bidra för att vi skulle få det att gå ihop. De har ju gett oss så mycket under vår uppväxt att det käns roligt att få bjuda tillbaka lite. Jag tror dock att det är ganska vanligt att föräldrar hjälper till, framförallt ekonomiskt. Och när vi väl berättade att vi skulle gifta oss i år ville självklart både mina och min blivandes föräldrar bidra till bröllopet, vilket vi är väldigt glada och tacksamma för.

Så för att svara på din fråga så tror jag att det är vanligare att brudparet själva är värdar för festen idag, än det var för några decennier sedan. Det finns ju i stort sett inga hinder för att man lever tillsammans "som gifta" tills man anser sig ha råd och tid att ordna ett bröllop. Men jag håller med annapanna88: Man ångrar sig nästan över att man valt att organisera allt själva när man läser ditt inlägg om en fin överraskning för brudparet, utan planeringsstress och belastning på ekonomin Flört. Hoppas att vi kan ge våra föräldrar och övriga gäster det du och din man ger din son!

• Joanna Marie

Mina föräldrar betalar för mat och gästtransport. Då vi tänker ganska lika har det inte blivit så mycket om skilda åsikter.

• Svärmor

Tack för allt trevliga svar! Har läst en massa här på forumet ett bra tag för att få ideer men gav upp till slut och blev medlem också, då kan man ju ställa frågor själv! Fastän jag känner mig som i fel generation! ;) Jag är trots allt glad att jag tillhör den generationen som slapp tänka så mycket på festen, för mig är det mer än tillräckligt med bekymmer med festplanering, även om det verkligen är väldigt roliga bekymmer! Jag tänker på detta konstant typ, och fattar inte hur alla dagens brudpar ror allt iland när de har allt personligt med kläder, smink, blommor, ring, fotografering, bröllopsresa, fixa hemsida, och jag vet inte allt, dessutom! Beundrar er! :D Läser och lär mig massor och får så många tips på allt möjligt här. Verkligen bra! Så det ska nog bli ett helt underbart bröllop detta också!

• MalinLarsson

Tycker det är väldigt fint av er att hjälpa dem så mycket.

Vi ordnar hela bröllopet själva och satte en budget på 100 000 kr (där är allt inräknat förutom eventuell resa).

När jag fyllde år så fick jag 20 000 kr av mina föräldrar och vi ska även få 20 000 kr av mina svärföräldrar. Är så otroligt tacksam över detta och ingenting vi hade förväntat oss men såklart hemskt gärna tar emot.

• Insanire

Mina föräldrar och mina svärföräldrar har bestämt sig för att bidra till bröllopet med 15 000 kr vardera.

Det är 30 000 kr som vi inte alls hade räknat med. Oerhört välkommet!

Dock vet vi hur vi vill ha det och det är föräldrar och svärföräldrar medvetna om så dom vill inte lägga sig i. :)

Svar på tråden Nån mer där föräldrar betalar o ordnar för hela festen?