Nån mer där föräldrar betalar o ordnar för hela festen?
Jag tycker som tidigare talare att det är väldigt vackert att ni anstränger er (både praktiskt och ekonomiskt) för att din son och hans blivande hustru ska få en så fin dag som möjligt. En stor eloge till dig och din man!
Själva kände vi nog att den största anledningen till att vi vill ha ett bröllop, och inte bara gå till rådhuset och gifta oss (vilket vi funderade på från början), är att vi vill ta den här möjligheten att ordna en rolig dag för våra nära och kära. Därför sparade vi ihop till allt innan vi berättade för våra föräldrar, så att de inte skulle känna sig pressade att bidra för att vi skulle få det att gå ihop. De har ju gett oss så mycket under vår uppväxt att det käns roligt att få bjuda tillbaka lite. Jag tror dock att det är ganska vanligt att föräldrar hjälper till, framförallt ekonomiskt. Och när vi väl berättade att vi skulle gifta oss i år ville självklart både mina och min blivandes föräldrar bidra till bröllopet, vilket vi är väldigt glada och tacksamma för.
Så för att svara på din fråga så tror jag att det är vanligare att brudparet själva är värdar för festen idag, än det var för några decennier sedan. Det finns ju i stort sett inga hinder för att man lever tillsammans "som gifta" tills man anser sig ha råd och tid att ordna ett bröllop. Men jag håller med annapanna88: Man ångrar sig nästan över att man valt att organisera allt själva när man läser ditt inlägg om en fin överraskning för brudparet, utan planeringsstress och belastning på ekonomin . Hoppas att vi kan ge våra föräldrar och övriga gäster det du och din man ger din son!