• TezzieD

Facbook.....

Jag har facebook och är ute ett par gånger om dagen, uppdaterar ibland och så. Men jag skriver inte om precis allt jag gör om dagarna som tex "Nu går jag på toa" man behöver inte skriva om precis ALLT! Visst facebook är roligt bland och de är ju en social sajt, men jag tror man lätt glömmer bort att de finns en RIKTIG värld utanför facebook :) Man kan faktiskt ha roligt och vara social utan facebook! Därför har jag och min sambo bestämt 2 motton för festen, 1:skratta och ha kul! 2: off line. Off line betyder att man ska umgås med gästerna och inte sitta vid facebook å uppdatera statusar och lägg upp bilder från festen eller från vigsel. 

De är vårat bröllop och våran fest så vi vill inte att andra ska lägga upp bilder från vigsel eller från festen. För jag tycker de är respektlöst om man är bjuden på en fin middag eller finare fest, som tex bröllop och man sitter fastklistrad vid sin mobil och kollar facebook. Istället för att ha kul å umgås med dom andra på festen. Vi kommer självklart att skriva detta i vigselprogrammet: Ta gärna bilder men snälla lägg inte upp nått på facebook. Sen i fest programmet så kommer de stå: Ikväll kan väl mobilen och facebook vila så kan vi umgås In real life istället :). Tänker inte stå med pekpinnen eller nå sånt utan jag hoppas våra gäster respketerar våran önska om en facebook fri fest. Facebook finns kvar dan efter :)  

• Svar på tråden Facbook.....
  • Viccan

Bra skrivet.

Jag håller helt med dig.

Dagen är vår och dagen ska spenderas med oss och alla gäster och inte knappandes på en mobil.
    Och helt rätt med att det är respektlöst att lägga upp bilder utan att fråga.

• Mariem

Bra idé!

Vi har bestämt att skriva i vigselprogramet att fotografering i kyrkan undanbedes vänligen. Tänk va jobbigt om alla ska hålla på med sina mobiler och fota inne i kyrkan. Snacka om att förstöra stämningen.

• moonlightgirl

Håller med. Bra tänkt där tycker jag. När jag läste texten tänkte jag på det att det finns vissa jag skulle kunna tänka mig sitta och fota och sedan lägga upp bilderna på facebook.
    Tror att jag ber om att få sno den idén och ta med det i festheftet. Det är ju som du säger facebook finns med dagen efter också. Men hur som hellst är det otroligt respektlöst att lägga upp bilder på folk utan att fråga.
    Fick en gliring om det av en kompis en gång o jag vart lite förbannad rent ut sagt för hon har lagt upp massa bilder på mig som jag inte tyckt varit ok utan att fråga o sen var det en bild jag la upp på henne och hon vart skitförbannad. Ö ja men det ska ju vara respekt åt båda hållen tycker jag. Jag kan hålla med om att det jag gjorde var fel men hon gjorde likadant innan och tyckte att det var helt ok och vart sur på mig då jag bad henne ta bort bilden fast jag bett henne flera gånger.

Ja ja nu var inte det frågan. Tyckte som sagt att det var en bra idé och den vill jag gärna ta o låna.  =)

• TezzieD

Va roligt att de finns fler som tycker som jag Glad!  Jag har inga problem med att folk "hänger" på facebook de är upp till var och en. MEN jag tycker de är opassande att hålla på med facebook när man är bort bjuden. Den som vill får gärna låna våran ide Glad 

• Chicita

Hmm.. om man går på bröllop så sitter man väl inte på FB? 
    Någon av våra gäster kanske uppdaterade på FB någon vända under hela dagen. Men det var inte under middagen eller i kyrkan eller så. Utan i bensträckarna eller när dom gick ut och rökte eller var på toa eller något annat.
    Själv brukar jag stänga av telefonen när jag är på någon större fest eller annan tillställning. Tycker det hör till ren hyfs och jag förutsätter att de flesta håller med.
    Men det kanske är en generationsfråga?

Jag hade lite ångest innan bröllopet eftersom jag hatar att vara med på bild och var rädd för att någon skulle lägga upp bilder på mig på FB som jag skulle skämmas över. Men de få bilder som lades upp var jättefina. En av dom "stal jag" (med upphovskvinnans tillåtelse) och använde som presentationsbild tills vi fått bilderna från fotograferna Glad 

De bilder som togs i kyrkan stördes jag inte av alls kan jag säga. Jag hade bara ögon för maken och öron för prästen. Allt annat försvann. Så dom hade kunnat stå och filmat bredvid mig, jag hade inte märkt det *hihi*

Om jag skulle ha skrivit något i festprogrammet så skulle det nog vara:
    I dag vill vi gärna fira med er här och nu. Inte via cyberspace. Så snälla, stäng av ljudet och fokusera på nuet.
    Uppdateringar på FB och liknande kan vänta till bensträckarna om ni känner att ni inte kan hålla er till i morgon.
    Tänk också på att alla inte vill ha sin bild på nätet så fråga först innan ni publicerar bilder på andra än er själva. 

• moonlightgirl
    Chicita skrev 2012-05-15 12:56:05 följande:
    Om jag skulle ha skrivit något i festprogrammet så skulle det nog vara:
    I dag vill vi gärna fira med er här och nu. Inte via cyberspace. Så snälla, stäng av ljudet och fokusera på nuet.
    Uppdateringar på FB och liknande kan vänta till bensträckarna om ni känner att ni inte kan hålla er till i morgon.
    Tänk också på att alla inte vill ha sin bild på nätet så fråga först innan ni publicerar bilder på andra än er själva. 
    Den formuleringen gillade jag.  =)
  • BodyMindSoul

Varför inte skapa en tex. Anna och Niklas bröllop ** en facebookfri kväll** haha hade varit kul för de som får lust att checka in :)

• BodyMindSoul

Skapa en incheckning ska det stå ju ;)

• Tezzisen

Så bra! Den idéen tar jag rakt av och sätter in i vårat festprogram också =)

Svar på tråden Facbook.....