Vi får inte för prästen....
Eller som sagt leta runt tills man hittar en präst som är tillräckligt mesig för att ge avkall på sina och kyrkans värderingar, om man tycker att det känns bra.
Josefin och Annelie - kan ni verkligen inte ta till er att det inte handlar om att bevara gamla traditioner utan om jämställdhet och jämlikhet? Jag tycker det är obehagligt med kvinnor som så aktivt propagerar mot sin egen jämställdhet och myndighet.
Heja knyttan och alla ni andra tjejer som kämpar FÖR jämlikhet och MOT könsroller!
Anneli: du tycker inte att det är lite egoistiskt att säga att du inte behöver kämpa för jämställdhet för att du har det bra? Vad sägs om att kämpa för dina barn, dina kommande barnbarn, dina vänner, dina elever? Världen blir så himla tråkig när man bara bryr sig om sig själv. Jag är universitetsutbildad med bra jobb, bra karriärmöjligheter och lön över medel. Jag ser trots det att vi inte lever i ett jämställt samhälle och att vårt samhälle kryllar av osunda könsroller. Som att mannen ska vara stark och beskyddande och kvinnan snygg och inte för burdus. Som att omanlig är ett skällsord liksom våp och kärring. Det finns väldigt mycket jag kan skriva men om du inte vill vara med och kämpa för kvinnors sak utan väljer att köra solo så kan jag inte göra något.
Enligt mig så har även alla rätt till sin egen åsikt.. så länge den inte kränker någon annan.. o min åsikt är att om man önskar brudöverlämning..och prästen tycker det är ok.. Så tycker jag att man ska få lov att ha det... och som jag skrev tidigare.. Så har kyrkan också uppenbarligen den åsikten att det är en överenskommelse mellan brudparet och prästen.. eftersom dom inte förbjudit det hela...Eller???