Inlägg från: Hanna05 |Visa alla inlägg
  • Hanna05

Vi får inte för prästen....

Precis som ovnstående säger så är det upp till prästen. Och traditionen säger precis som er präst sagt. Att ifall man följs in av sin pappa (Som det görs i utlandet) är det för att kvinnan sägs vara en ägodel som pappan lämnar över ansvaret till mannen. Därför vill inte alla svenska präster detta, då de ser bröllopet från en annan vinkel.

Men jag vet många präster i Sverige som tillåter detta, så antingen får ni byta präst eller byta kyrka! :)

• Hanna05

Jag vill inte heller bli inledd av min far, utan vill gå in själv och min man ska stå där framme. Hoppas han går med på det, ska träffa prästen till helgen! :)

• Hanna05
    JosefinHA skrev 2012-05-21 21:55:14 följande:

Jag gifter mig nu på lördag och jag blir inledd av min far=) Vår präst gillade väl inte heller det till 100% först men jag sa att jag vet vad det står för men att jag INTE ser det på det sättet, så så länge det var okej för mig och min blivande så var det helt okej för honom också!!

Förstår inte varför prästerna sätter sig emot ngt sådant...om man har som dröm att gifta sig i en kyrka o bli inledd av sin far, vad är problemet??
    Vi lever på 2000-talet, tider förändras och går framåt....Tycker det är tråkigt att er präst inte vill uppfylla din dröm.
    Kram

• Hanna05
    aniara skrev 2012-05-21 22:20:38 följande:
    Nja. Morgongåvan var en slags försäkring för kvinnan eftersom maken var den som skulle försörja henne, och om han förolyckades skulle hon ha något att leva på. Det är en väldig skillnad i symboliken i det och i brudöverlämning, även om sederna hänger ihop.

För övrigt skulle jag hemskt gärna vilja höra om någon som är för överlämning men där mamman/en kvinnlig släkting är den som får lämna bort sitt barn. Eller en överlämning där kvinnan står inne i kyrkan och väntar och mannen är den som kommer tillsammans med sin förälder utifrån. Först när det händer anser jag att överlämningen har mist sin gamla betydelse. Jag personligen har aldrig hört om det och jag undrar verkligen varför det inte sker om nu överlämningen inte längre har med de gamla traditionerna att göra. Tar fäder bättre hand om sina döttrar än vad mödrar gör? Knappast!
  • Hanna05

Min karl kommer gå in till refrängen "Digidigidigidin ding ding, här glider kingen in , digidigi digi ding ding ding din här glider kinden in" tillsammans med marschalkarna och en frän dans. Sen kommer jag, och mina tärnor till brudmarchen - ur en midsommarnatts dröm.

Min blivande kommer stanna lite innan altaret medans marchalkarna går upp och stället sig. Där kommer han vänta på mig och sen går vi hand i hand hela vägen upp :)

Prästen hade inget emot något utav det, och trodde detskulle bli något roligt :) Han sa det var vår vigsel och vi fick göra vad vi ville.. bara han fick följa ordningen i det han ska säga :)

Svar på tråden Vi får inte för prästen....