Det jag har sagt ända från början är.. att inte alla uppfattar brudöverlämning som kvinnoförnedrande.. fakta..
Jag tycker att om brudparet önskar detta och det är ok med prästen så har just detta inte den betydelsen för mig att jag anser att jag vill lägga någon energi på att motarbeta detta.. jag lägger inga värderingar i det....
Argument kan jag ta.. inga problem.. har skrivit vid flera tillfällen om ni läser..att detta är en fråga som vi inte kommer att bli överens i.. inte ens prästerna är överens inom kyrkan .. det finns inget konsensus.
jag har försökt ta fram andra saker som kyrkan varit emot tidare som numera tillåts.. fakta!
folk som har glidit snett har faktiskt vid flera tillfällen framfört att struktur riktlinjer..konsekvens efte handlingar många gånger kan hjälpa att komma tillbaka..
Vet inte exakt vem som skrivit vad.. just nu har jag en dag kvar till mitt bröllop..så jag har varken tid eller lust att läsa igenom allt igen..Men om man citerar mig och skriver bla.. att man bara tänker på sig själv.. att man inte bryr sig .. mm så anser inte jag att det är sakargument.. utan då är det personliga påhopp.. av männsikor som inte vet ett dugg om mig..eller vad jag varit med om eller gör. Eller när man skriver.. Skrämmande att en sådan person med den åsikten jobbar inom skolan.. hmmmmm Att jag inte tycker att just brudöverlämning är kvinnoförnedrande.. eftersom jag förutsätter att dom som önskar det här i Sverige att dom gör det av egen fri vilja..precis som med huckle.. det finns dom som bär det av egen fri vilja.. men andra som tvingas till det. Det är min åsikt att dom som vill ha det.. varför inte? men jag tycker inte att någon ska tvingas till det.. . Om man ska argumentera så kan det vara bra att hålla sig till saken inte kritisera personer för att dom inte tycker samma...Vart har jag skrivit att jag är den viktigaste av alla på världskartan.. eller det var inte heller menat till mig??? Bara för att jag inte delar eran uppfattning.. Sen undrar ni varför jag tycker att ni inte håller er till saken.. utan jag framhäver mig själv???? Ganska tråkigt tycker jag och även kränkande.
Vart någon stans har jag sagt att jag är den enda som arbetar med människor som lever i förtryck..??? Det är din tolkning. Det finns många som gör det.. Jag har inte framställt mitt arbete som unikt på något sätt..Däremot har jag sagt att jag är en av dom som stöter på problem dagligen i mitt arbete. Vet ej om ni gör de.. inte att jag är unik på något sätt..Även här är det inte en sakfråga utan ett personligt påhopp.. där vederbörande vill ha det till att jag framhäver mig själv och mitt arbete.. vilket är totalt felaktigt.
Jag tycker som jag tidigare skrivit att det är viktigt att arbeta med att ändra attityder.. Men däremot tycker jag det är ännu viktigare att lagstifta för att visa att det faktiskt inte är lagligt här i sverige. Det ena utesluter inte det andra. Det enda jag vill säga är att mångårig tradition kan vara svåra att ändra på .. därmed anser jag inta att man ska sluta försöka. Traditioner som tex.. könsstympning, tvångsgifte, månggifte, barngifte, osv..inte julgranar och moskeer eller annat som vissa kanske lägger vikt vid.
För att avsluta .. nu ska jag fokusera på mitt kommande bröllop..
Jag anser att jag blivit påhoppad .. att vissa (orkar som sagt var inte gå tillbaka och referera till exakt vem) skrivit att jag inte gör vad jag borde för att arbeta för jämnställdhet.. Nä kanske inte.. kanske jag borde prioritera vissa saker.. Men hur jag än vrider och vänder på just den här frågan..Så kan jag inte trots era argument .. få denna fråga till att ha samma betydelse som ni tycker. Är det så fel??
Varför jag tog upp mitt dagliga arbete var inte att framhäva mig själv som någon så snällt säger...som bäst i världen..hmmmmmm.. sakfråga..eller hur?? .utan bara att visa på att jag faktiskt träffar människor dagligen som upplever förtryck av något slag. Och då pratar jag inte bara kvinnligt utan männskliga rättigheter. Det finns faktiskt personer som inte har en aning om vad som händer i dagens samhälle.. ( o märk väl jag påstår inte att ni är en av dom) men ibland när man berättar om saker som man hört talas om..eller upplevt..då tror vissa männikskor inte att det är sant.
Om man blir utpekad för att vara egoist... vilket är det sista dom som känner mig skulle säga..(tyvärr kan det skrivna språker tolkas på många sätt , se bara på biblen eller koranen :) o nu försöker jag lätta upp stämningen ..precis som med mitt uttalande om att bränna bhn och sluta raka sig under armarna...så snälla börja inte om det oxå..då går jag i försvar.. För en del uttalande uppfattas faktiskt av mig som direkta personangrepp.. Men det kanske inte är menat så.. Det innebär inte att saken blir bättre för det... eller?? är det inte sååååååå... ni som arbetar med människor..att det handlar om hur mottagaren uppfattar situationen....?? Hade ni bara skrivit.. tex.. jag håller inte med.. på vad grundar du dina argument osv.. då hade jag kunnat köpa det.. men tyvärr så uttrycker en del personer här sig som jag upplever på ett nedvärderande sätt.
När jag skriver att jag inte behöver kämpa.. menar jag att jag personligen inte känner mig förtryckt..(det finns dom som verkligen brinner för den här frågan och går igång på minsta lilla.. inte sagt att ni gör det..) Däremot menar jag inte att jag inte arbetar för jämställdhet eller männskliga rättigheter.. bara inte just i den här frågan.. vilket jag förklarat med att om det görs av egen fri vilja.. både från prästens håll o brudparets.. (kanske fel inställning enligt er) men som sagt var... den fria viljan tycker jag är viktigast oavsett vad frågan gäller..
Och förresten ..nu arbetar jag inte bara i Landskrona.. men vadå skulle problematiken med förtryck vara större i Malmö bara för att där är högre antal invandrare?? Tror inte det. Den blir Mer Påtaglig kanske.. men problematiken kan vara stor oavsett antalet personer.. invandrare eller ej. Varför vi hamnade i den frågan var att jag tog upp arbetet kring den tragiska händelsen i Landskrona.
Men det är klart.. alla dom här sakerna som ni sagt..där ni refererat till mig..egoist osv.. om det tillhör sakfrågan.. om det är ett konstruktivt sätt att säga.." jag håller inte med dig"..ja då får väll jag be om ursäkt..Men jag upplever det faktiskt inte så. Jag respekterar att ni har en annan åsikt.. ni kan även tycka att jag är helt ute och reser. Men det är inte ok att säga att det är skrämmande att en person med mina åsikter arbetar inom skolans värld..att jag är egoist osv..( även om det formuleras på så sätt att det är egistiskt att skriva på det viset ) Inte ok någon stans faktiskt. som jag sagt tidigare vad vet ni om mig egentligen.. inte ett jota... Kom med konstruktiv kritik istället för personangrepp.. för det är så jag upplever det. Inte att ni bara har en annan uppfattning än vad jag har.