Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vi får inte för prästen....

Har inte följt den här tråden så jättemycket.
    Jag har inga problem med det där med brudöverlämningen. Det var ju egentligen bara ett flyttande av brudköpet in i kyrkan (först skedde det hemma, sen på kyrktrappen och sen inne i kyrkan) alltså där den blivande maken eller hans föräldrar betalade en summa för bruden, ofta i form av mark eller djur.
    Så att maken tar bruden vid armen och för henne fram till altaret representerar i mina ögon bara att handslaget är gjort mellan brudens fader och maken och att han nu kan föra fram sin nya ägodel till altaret.

Men jag förstår varför kyrkan och prästerna har valt den tolkning av den gemensamma inmarschen som dom gjort och jag tycker att det är en fin gest faktiskt. Man börjar sitt nya liv tillsammans och det är ett gemensamt beslut - alltså går man in tillsammans.
    Och om man gifter sig i kyrkan så får man respektera prästens åsikt i den här frågan. Det är ju ändå bara en kort promenad som det är frågan om.
    Gör en egen grej av det istället och ha en sorts överlämning utanför kyrkporten innan gästerna går in och sätter sig.
    Eller varför inte stanna till vid bänken där föräldrarna sitter och ge dom en kram eller ett handslag?
    Man måste inte göra som Hollywoodfilmerna för att det ska bli romantiskt och "se ut som ett bröllop"...

Anledningen till att jag svarar nu är för att jag läste passionsblommans svar till Lady Lancelot.
    Och jag tänkte att jag kunde inflika något här med tanke på att vi hade medeltidsbröllop med svärd och allt.
    Även om prästen förstod tanken med svärden så kollade hon upp det och sa sen nej
    Inte för att vår präst inte var "cool", utan helt enkelt för att det inte är tillåtet att ta med sig vapen in i kyrkan.
    Så vi gjorde en liten grej av det där med vapnen istället.
    Maken och hans marskalker kom in och plockade av sig svärden och la dom i vapenhuset och skramlade ordentlig så att alla hörde. När vi gick ut sen så stannade dom till och plockade på sig svärden innan vi traskade ut ur kyrkan och marscherade bort till stället vi skulle stanna på för kort, lyckönskningar mm.
    Svärden gör inte bröllopet till ett medeltidsbröllop. Utan det är kläderna på brudpar och gäster, samt musiken.

Vi valde två av Patrasks låtar för in och utgångsmusik.
    In - Korrando (och jag gick faktiskt in med min pappa, vilket var ok för prästen. Delvis pga temat)
    Ut - An Dro 2

Som solosång i kyrkan så sjöng makens lillebror "En dåre som jag" av Nordman och "Genom eld och vatten" av Sarek (omarrangerad så den gick lite långammare). Inga direkta medeltidsballader, men lite sån känsla i alla fall. Och lite rolig text från Nordmans låt Flört

• Chicita
    Bobbo skrev 2012-05-22 09:46:20 följande:

Har inte läst några svar bara ts inlägg och reagerar med avsky om att det kan vara så TRÅNGSYNT och DÖMANDE att vägra låta bruden överlämnas av sin far!! Man kanske inte vill gå själv? Är det ok om mamma följer en då?? Eller är det då mindre ok, för att pappa är en man? Är inte det könsdiskriminering då?? Nä.. Gud dömer inte, men människor är väldigt duktiga på det!

Man "går inte själv" om man följer kyrkans vigselordning. (Eller rättare sagt, man går inte ensam. Gå själv hoppas jag att man kan göra om man inte sitter i rullstol)
    Man går in tillsammans som ett par som är på väg in i äktenskapet, som ett gemensamt beslut av kärlek.

Och innan du slår mig i huvudet med stekpannan, så ska jag bara säga att vi hade så kallad överlämning...
    Jag anser inte att det är fel att ha överlämning, och jag tycker att det är bra att man kan få ha det. För det kan ha en annan symbolik (personliga referenser) än kyrkans. Men även om man själv har en annan syn på överlämningen så är det inte säkert att församlingen (gästerna) förstår den...
    Om vår präst hade sagt nej så hade vi gjort något annat. Det kanske hade varit ok om jag gick tillsammans med tärnorna och maken väntade framme.
    Eller om vi hade haft ett gemensamt intågande, men från varsin port med varsin förälder (finns två portar i vår kyrka) och mötas i gången där vi förenas...
    Maken ville absolut inte gå in med mig, han var för nervös. Och jag gick efter näbbar och tärnor med pappa som stöd, dels pga min återkommande yrsel, min trasiga fot osv. Jag behövde stöd. Och även om mamma hade levt 2 månader till så hade en sängliggande mamma inte varit så mycket stöd...
    Frågan är fri.
    Men prästerna är fria att svara nej också...

• Chicita

Jag är inte emot brudöverlämningen, men jag är för valfrihet.

Och då måste jag ju faktiskt säga att det även gäller prästens rätt att säga nej.
    Det är inte bara brudens val utan även prästens.

Att säga att "prästen är dum om denne säger nej" är ju samma sak som att säga att prästen inte har rätt till sin fria vilja.
    Brudparet vigs under prästens gudstjänst, i mina ögon ger det prästen mest rätt att ha åsikter om hur gudstjänsten ska utformas.
    Det är ju inte brudparets vigsel - där prästen råkar ha en liten gudstjänst om det går bra för brudparet...

Så ni som skriker om valfrihet.
    Respektera att prästen också har ett val. Och han/hon har rätt att säga nej. 

• Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-05-22 23:09:15 följande:
    Oj vad diskussioner. Får man inte se de hur man vill? Symbolik är så olika för alla, det är som att tolka bibeln!!
    Jag har ingen pappa, men ville att min morfar skulle leda mig fram, för att jag tycker det är fint. Nu har han gått bort och jag vill att min mamma leder mig, då de alltid vart jag och hon.

Jag ser de inte som att jag är en ägodel, jag ser det som att hon får vara delaktig. Jag och min m2b ska inte ses innan bröllopet och all förväntan förstörs ju om jag ska träffa honom i mörkret utanför portarna! Jag vill ju ha ögonblicket när dörren öppnas och DÄR STÅR HAN! sen att jag vill gå 40m med min mamma för att hon betyder mycket och jag vill ha henne där, varför ska man dra in massa symbolik från andra länder, kulturer eller en annan tid?

De är ju som o börja tjafsa om ifall barnen verkligen ska få dansa runt midsommarstången (symboliken för stången förr) eller varför inte ta upp allas vår goa glaá tomte, den symboliken kan ju med tolkas. Tycker alla gör som de vill. Har de åsikter mot, gör de inte, åsikter för, gör det. Enkelt!

Skulle byta präst om de var så. Någon skrev "prästen bestämmer i kyrkan". I vår kyrka har vi flera präster, ett exempel är att en är för välsignelse av homosexuella i kyrkan, en emot och en neutral. Vem bestämmer där?!

Stå på dig och få de bröllop du vill ha, du vet själv vad du lägger i din dröm, om någon frågar får du väl förklara med ett leende på läpparna :)
    Visst får du se det hur du vill. Men det betyder inte att inte dina släktingar ser det på ett helt annat sätt.
    Det finns trådar här där det berättas om släktingar som tog illa upp. Så kallade "rödstrumpor" som kämpat för kvinnans rättigheter i samhället och så kommer deras barnbarn (eller annan släkting) och i deras ögon tar ett steg tillbaka och river ner deras livsverk...
    Det är inte så enkelt att ändra symbolik som att bara "göra som man vill".

Församlingen tillhandahåller en präst.
    Om du vill ha en annan så är det upp till dig att ordna det. Men då ska du veta att den präst som hoppar in istället gör det på sin fritid och utan lön. Så det är inte alltid så lätt att bara byta präst.
  • Chicita

Hmm... Om man måste bränna sin BH för att vara feminist så har jag ett stoooort problem Förvånad
    Det kanske funkar för de som inga tuttar har, eller i alla fall inte har så stora...
    Men jag skulle använda mina som fotbollar efter ett tag utan BH Oskyldig 

Är det ok att få ett undantag från den regeln?

• Chicita
    PimPim83 skrev 2012-05-24 20:43:34 följande:
    13 sidor med inlägg i den här tråden nu, men är det bara jag som undrar var TS tagit vägen? Inte ett enda inlägg sedan trådstart...
    Jag skrev en tråd om sånt förut faktiskt Tungan ute
    Folk som startar trådar och sen ser man dom inte igen...

När det händer så är det ofta brännbara ämnen.
    Ska inte säga att det är så här, men det luktar "troll" för mig såna här gånger. 
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-05-26 14:00:00 följande:
    Jag tror att man bland sina släktingar ofta har väldigt bra koll, och som sagt, det är bara att snällt och vänligt förklara sin syn på saken. Om en "rödstrumpa" ska få kämpa för de hon tror på ska väl jag få göra vad jag tror på? Jag svarar inte argt eller surt, jag menar bara att sålänge man kan kommentera/förklara varför man gör som man gör om någon skulle fråga så ser jag inte så stora problem med saken. Jag tror detta beror en del på vart man bor också. Likaså detta med prästerna, vår församling fungerar inte på ovanstående vis då vi har en ganska stor församling (inom sv ky) med flertalet präster.
    Jag svarade inte "argt eller surt" heller... Om du tolkar det så så är det helt upp till dig.
    Och du har nog missat min tidigare ståndpunkt att jag inte har något emot överlämnigen.
    Vi hade det ju till och med själva. Tungan ute

Men poängen var att det inte är så enkelt att förändra symboliken. Eller att det "bara är att byta präst" eller att uppmuntra till "gör som ni vill".
    Det finns saker runt om kring att ta hänsyn till.
    Även om prästen går med på överlämning så kan det finnas släktingar som tar ytterst illa upp. Och det finns som sagt många brudar som ångrat att dom valde det sättet att gå in i kyrkan på i eftertankens kranka blekhet (som det så fint heter).
    Om man väljer överlämning och hittar en präst som går med på det så är det ändå bra att veta hur omgivningen kan tolka det. Och att bara för att man själv ser det som en romantisk handling så är det inte säkert att gästerna delar den tolkningen även om man förklarar det för dom. Därför är det bra att ta in även de negativa aspekterna (negativt utifrån sin egen synvinkel alltså), så man är förberedd på eventuella kommentarer och reaktioner från sin omgivning precis som med allt annat som rör bröllopet där man kanske bryter mot normen. 
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-05-26 17:27:25 följande:
    Jag vill tillägga, apropå Chicitas exempel påpå damer som inte gillade brudöverlämningen de såg, att det inte rörde sig om några gamla "rödstrumpor", utan om helt vanliga damer i byn som inte kunde begripa varför den där trevliga flickan gjorde ett sådant spektakel istället för att gå med sin brudgum. Råkar jag veta, eftersom jag känner tjejen som gav det exemplet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag tror inte inte om vi pratar om samma tråd eller samma personer...
    Dels har jag läst andras inlägg som berättat om gamla trådar (med gamla menar jag här "innan jag kom till forumet") och det är möjligt att dessa inlägg syftade på den du kände. Men jag har läst en tråd där någon skrev att hon hade ångrat pga någon äldre släkting (som enligt beskrivningen var kvinnorättskämpe, "bh-brännare" osv osv, vilket jag då sammanfattade till termen "rödstrumpa") hade tagit så illa upp.
    Eftersom jag läst att flera har pratat om trådar där det skrivs sånt här, så känns det som att det finns mer än den tråd som jag själv läste i.
    Det finns även trådar om samma sak på ett annat bröllopsforum som jag hittade innan BT.
    Men deras forum är i princip dött... Obestämd 
    Jag kan dock inte säga med 100% säkerhet att den tråd jag läste var här. Det kanske var på det andra forumet, men jag tror att det var här på BT... 
    Hur som, så var det i den tråd jag läste direkt utskrivet och berättat att denne släkting var en fd aktivist och inte bara "Tant Agda från byn"... Flört 
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-05-27 01:06:43 följande:
    Hur som helst, så är poängen att både uttalade aktiva feminister såväl som "vanligt folk" mycket väl kan uppfatta handlingen helt annorlunda än brudparet menat det, och det kan ju bli en tråkig eftersmak på det om man inte vägt in den möjligheten i förväg.
    Precis min poäng Glad
Svar på tråden Vi får inte för prästen....