Anneli256 skrev 2012-05-22 08:15:51 följande:
...
och ska jag vara ärlig så var jag faktiskt inte fullt insatt i den ursprungliga betydelsen av brudöverlämning innan jag började planera inför vårt bröllop.. hade inte tänkt på det helt enkelt.. Jag funderade faktiskt över hur vår pastor skulle ställa sig till detta.. Det jag vill säga är att bara för att vissa ibland har drömmar eller önskemål så är det just drömmar det är.. precis som TS skriver..det har varit en dröm sedan hon var liten... Vilken liten flicka tänker på symboliken i något sådant? Nu vet hon den ursprungliga meningen..hon vet vad just den prästen som dom ska ha anser i frågan.. hon har fått veta vad många här på BT tycker i frågan.. Men det är ju fritt fram för henne och andra att få ha sina drömmar ändå..
...
Här tycker jag att du sätter fingret på en viktig punkt. Det dyker med jämna mellanrum upp brudar på BT som vill gå in med pappa för att dom tror att det är tradition och har aldrig reflekterat över betydelsen. Jag tycker det är en väsentlig skillnad mellan att i fall 1:
veta bakgrunden till brudöverlämning fundera över hur sina gäster kommer uppfatta signalerna, tänka på hur kvinnors situation runt om i världen ser ut (även i Sverige tvångsgifts fortfarande kvinnor bort), fundera över varför det alltid, alltid är män som ska leda in kvinnor och DÄREFTER besluta sig för att man fortfarande vill ha brudöverlämning, för att man tror inte att symboliken är tillräckligt stark.
Och fall 2 där man vill ha överlämning för att man har sett det på film, man gillar sin pappa och man tror det är tradition, eller en valfri kombination av föregående skäl.
Jag har faktiskt hört historier här på BT av brudar som blivit lite ledsna efteråt av att ha haft brudöverlämning, eftersom de inte hade tänkt på symboliken. Hade de gjort om sitt bröllop hade de valt att gå in med sin blivande. Jag har också hört historier om gäster som reagerar väldigt negativt på symboliken, men kommit överens om att inte säga något till brudparet för att inte göra brudparet ledsna.