Inlägg från: Daludd |Visa alla inlägg
  • Daludd

Vi får inte för prästen....

Håller med i prästens åsikt men om du så gärna vill bli överlämnad så byt präst?

• Daludd
    BlackWIngedAngel skrev 2012-05-21 23:05:02 följande:
    Svenska kyrkans vigselritual ser ut på ett särskilt sätt. Brudöverlämning ingår inte i vigselritualet och det är Svenska kyrkans offentliga ståndpunkt att detta inte ingår, men man har valt att låta prästerna göra bedömningen själva, vad jag förstår.

Lite likt att Svenska kyrkans offentliga ståndpunkt är att homopar är välkomna att vigas i kyrkan, men varje enskild präst har rätt att välja hur om denne vill viga paret eller inte.

Det är alltså mer än en personlig åsikt, men inte ett totalförbud.
    Fast... det där kan du inte jämföra.
    Prästerna har rätt att inte vilja viga homopar-visst, men de har absolut skyldighet att tillhandahålla en präst som vill det. 
    Så det är faktiskt verkligen inte samma sak. Svenska kyrkans ståndpunkt är absolut att homosexuella par är välkomna att vigas. De tvingar inte sina präster att göra det om de inte vill (för ingen hade ju velat bli vigd av de prästerna ändå såklart) men som sagt, de är faktiskt skyldiga att tillhandahålla en präst som gör det.

Så är väl inte riktigt fallet med brudöverlämning och annat.
  • Daludd
    Gullock skrev 2012-05-23 15:54:33 följande:

Tråkigt för er :(

Samtidigt blir jag nyfiken på varför så många vill bli ledsagade av sin far när svensk tradition är att brud och brudgum går in tillsammans? Från början (och fortfarande i många utvecklingsländer) så ledde fadern in bruden då han sågs som hennes förvaltare då hon som kvinna ansågs omyndig.

Jag förstår mycket väl det mysiga att gå med sin älskade far. Men jag tycker de bakomliggande gamla värderingarna som ligger till grund för den ritualen förtar känslan. Eller är det bara jag som tycker så?

Visst är det lite som att operera brösten, ha latexkläder i chockrosa som knappt täcker kroppen, dansa kring en påle och påstå att det för en själv inte aaalls har associationer till sexualiserande och objektifiering av kvinnan eller prostitution utan det betyder för mig glädje och något vackert i att man snurrar kring en stång, som inte symboliserar fallossymbol utan eeh ja, kvinnans befrielse helt plötsligt!

Lite så ser brudöverlämning med "egna associationer" ut för de flesta andra som tittar på med förvånad min. Okej om man gör det liksom, men man får ju begripa att det sänder just de signaler det alltid sänt, inte något nytt personligt påhittat av den enskilde bruden liksom. 
Svar på tråden Vi får inte för prästen....