Vi får inte för prästen....
Kan ni inte prata med er präst en gång till och försöka förklara er syn på varför ni vill göra på det viset? Ingen är väl omöjlig..
Har inte orkat läsa allas kommentarer men det som jag tycker många missar när de ger sig in i den här diskussionen angående överlämning eller ej är att även traditioner förändras, och det är inget fel med att de gör det.
Samtidigt som mänskligheten har utvecklats och "brudöverlämning" försvunnit (jag vet att det förekommer men nu pratar vi här i sverige) så borde ju även synsättet på vad det innbär med att man går in med sin far försvinna.
Ingen tradition är sig lik från när den startades. Hur kommer det sig att man är så emot att tillåta den här att förändras?
Jag tycker det är fint när mannen står därframme och kvinnan kommer in och de ser varandra för första gången kanske på över ett dygn. Det i sig symobliserar för min del att man valt att gå in i äktenskapet tillsammans och att man möts inne i kyrkan där man väljer att leva sina liv tillsammans. Att pappan hjälper kvinnan in handlar för min egna del av att få hjälp in då jag inte vill svimma eller snubbla och min pappa har alltid ställt upp för mig, så det skulle vara självklart att det var han nu också!
Det handlar verkligen inte om att han lämnar över mig som ägodel, speciellt inte med tanke på att mina föräldrar i början var emot vårat förhållande.
Hur många av er som är emot att pappan lämnar över bruden, kommer få en morgongåva?? Ni vet väl om att det är en sorts "betalning" av mannen till frun som tack för hennes oskuld vilket även hänger ihop med själva brudöverlämningen. Tycker det är konstigt att man tycker det är ok med en sida av en tradition men inte den andra..
Jag tycker man har rätt att tyda traditioner olika, speciellt då det gått hundra år sen de skapades och världen har förändrats.
Det här är MIN åsikt och inget som ni andra behöver hugga i bitar med hur "fel" jag har.