Inlägg från: Bobbo |Visa alla inlägg
  • Bobbo

Vi får inte för prästen....

Har inte läst några svar bara ts inlägg och reagerar med avsky om att det kan vara så TRÅNGSYNT och DÖMANDE att vägra låta bruden överlämnas av sin far!! Man kanske inte vill gå själv? Är det ok om mamma följer en då?? Eller är det då mindre ok, för att pappa är en man? Är inte det könsdiskriminering då?? Nä.. Gud dömer inte, men människor är väldigt duktiga på det!

• Bobbo

Och OM man nu ska vara så j-kla politiskt korrekt om precis allting så ska man nog överväga att inte ingå ett äktenskap, herreGud, det finns mängder av gammal symbolik som hör till just medeltiden. Vit klänning (oskuld), blommornas betydelse, morgongåvan etc etc... varför ens viga sig då. Jag är så pass säker i min ställning som medborgare och kvinna (!) att jag kan bli erkorterad till altaret av min pappa.

• Bobbo
    snowstars skrev 2012-05-22 10:03:37 följande:

Saker jag har lärt mig här på BT:

* Den vita klänningen bars av de rika, inte av oskulder. Fattiga människor hade en svart klänning som man också kunde använda på begravningar.

* Blommorna hade man för att sprida väldoft eftersom man inte tvättade sig lika ofta som nu

* Morgongåvan finns omskriven högre upp i den här tråden.

Tycker inte att någon av de sakerna går att jämföra med brudöverlämning. Och ja, det skulle vara bättre om lika många mammor som pappor eskorterade (tycker inte om ordet leda - jag kan gå själv) sin dotter ELLER son till altaret. Som nämnts innan i tråden, då tar man bort symboliken i brudöverlämningen.

Visst, men bara för att många mödrar inte ännu eskorterat sina söner till altaret så behöver väl inte TS avstå från att följas av sin pappa om hon nu VILL det?
  • Bobbo

Tycker att de flesta verkar glömma bort att det är i kyrkan detta utspelar sig, dvs i Guds hus. Och Gud dömer inte en kvinna som väljer att eskorteras av sin pappa, eller om det är personer av samma kön som gifter sig, eller vad sjutton det än är som gör en lycklig! För det är väl det som räknas? Att man är LYCKLIG på sin bröllopsdag?? Men det ska alltid finnas moraltanter som predikar så TS - gör det DU VILL och hitta någon präst som inte är så trångsynt.

• Bobbo

Och OBSERVERA ordvalet "kvinnans val"... eller är hon så omyndigförklarad att hon själv inte får välja om hon vill ekorteras den hon vill? Jag tror på den egna viljan iaf och är trött på trångsynta pekpinnar som lägger näsan i blöt om hur andra faktiskt vill ha det.

• Bobbo

Kyrkan är till för oss ALLA, så man kan inte jämföra det med sitt egna vardagsrum. i Guds hus är alla välkomna, och prästen jobbar där. Om jag vill gå fram till altaret med min pappa eller mamma så anser jag inte att prästen har rätten att döma mig för att jag väljer att gå med någon av mina föräldrar.

Det är Guds hus, inte prästens. Om han/hon motsätter sig att ens egen förälder eskorterar en till altaret så kan prästen ifrågasätta sig själv varför han/hon blev präst överhuvudtaget.

Om jag vill att en manlig kusin eller min bror följer mig - är det ok då?? Och VARFÖR är det så laddat att man vill att pappa följer med?? Man kanske inte har sin mamma i livet och inga syskon? Ska man gå ensam då?

Och man kanske VILL att ens make ska se en precis när man tar steget in i kyrkan!! Vi har sett det i många filmer visst, men är det FEL att vilja det?!

• Bobbo
    Aniara4 skrev 2012-05-22 12:05:53 följande:
    Nej, prästen har väl ingen rätt att döma dig, och det tror jag knappast prästen gör heller.

Däremot har prästen rätt att säga nej.

Du är välkommen i kyrkan, men du har inte rätt att styra och ställa precis hur du vill där.
    Är det att "styra och ställa" för att jag vill gå fram med en av mina föräldrar??
  • Bobbo
    Aniara4 skrev 2012-05-22 12:05:53 följande:
    Nej, prästen har väl ingen rätt att döma dig, och det tror jag knappast prästen gör heller.

Däremot har prästen rätt att säga nej.

Du är välkommen i kyrkan, men du har inte rätt att styra och ställa precis hur du vill där.
    Och om prästen nu inte är dömande, varför säger han/hon nej då?? Det är en fördom att man blir "överlämnad" i dagens samhälle, det blir väl ingen nuförtiden? Innebörden av traditioner kan man väl ändra!
  • Bobbo
    Aniara4 skrev 2012-05-22 12:13:46 följande:
    Jag tror jag nöjer mig med att upprepa det jag sa tidigare.

I kyrkan är det prästen som bestämmer.
    Deal with it.
    Eh... för att?? Så man ska inte kunna ifrågasätta en präst då eller?
Svar på tråden Vi får inte för prästen....