Vi får inte för prästen....
Det är alldeles riktigt att det ingenstans i vår regelbok står att det är förbjudet med brudöverlämning. Det är alltså ingen regel. Däremot är det svensk och svenskkyrklig tradition att bruden och brudgummen går in tillsammans, och det inte minst av de skäl sam angetts - att brudöverlämningen traditionellt anses signalera ofrihet för kvinnan. Eftersom det inte är en regel så lämnar kyrkan alltså ansvaret till den enskilda/e prästen om han/hon vill följa traditionen eller ej. Jag är stolt över att tillhöra en kyrka där prästen - och alla övriga - har stor frihet att själv tycka och tänka. Just i fallet med brudöverlämning hade det dock, kan jag tycka, varit enklare om man skrev in i handboken att bruden och brudgummen ska gå in tillsammans - så slapp den enskilda/e prästen döma i denna eviga diskussion. Som påpekats flera gånger ovan är det alltså den enskilde/a prästen som har det sista ordet. Tillåter han/hon inte brudöverlämning så blir det ingen brudöverlämning om man inte byter präst eller kyrka. Det är ju inte bara i fallet om brudöverlämning som prästen har sista ordet, utan även när det gäller musik, solosånger, diktläsningar eller vad det nu kan handla om. Som också nämnts så har prästen ansvar för vigselgudstjänsten. Sen är det förstås så att de flesta av oss gör sitt allra bästa för att tillmötesgå brudparet eftersom vi ju vill att de ska vara nöjda och få en fin vigselgudstjänst - men vissa saker tillåter vi inte eftersom de kan anses gå emot kyrkans lära. Jag själv har för all del inte vigslar särskilt ofta, men "mina" brudpar har hittills alltid varit nöjda, vi har kunnat resonera oss fram till lösningar som har passat både för dem och mig. Ingen präst sätter sig på tvären för att jäklas.