Inlägg från: Cosy |Visa alla inlägg
  • Cosy

Vi får inte för prästen....

Beroende på kyrkans storlek kan ni fråga prästen om inte din far leda dig till halva vägen där din man tar över eller att ni han överlämnar dig utanför kyrkan så då ni kan gå in tillsammans. För om du nu vill att din far ska överlämna dig spelar det ingen roll hur ni gör det antar jag och din man kan först se dig då.

Har dock en liten känsla av att du vill att folk ska titta på när ni gör det. Inget fel med det men då är det inte för själva överlämnandes skull ni gör det utan en föreställning du fått genom de amerikanska filmer vi matast med sen vi var små där faddern leder dottern in. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Cosy
    passionsblomman skrev 2012-05-21 15:07:27 följande:
    Det skulle jag tro att du inte kommer att få. Det har man nämligen aldrig någonsin fått. Det är därför det första lilla rummet innan själva kyrksalen, heter Vapenhuset.
    Fler som reagera på det. jag orkade inte ens svara. 

Jag fulkomligt älskar att läsa hur folk bara tror de kan göra saker för att det är deras bröllops dag.
  • Cosy
    snowstars skrev 2012-05-22 10:03:37 följande:

Saker jag har lärt mig här på BT:

* Den vita klänningen bars av de rika, inte av oskulder. Fattiga människor hade en svart klänning som man också kunde använda på begravningar.

* Blommorna hade man för att sprida väldoft eftersom man inte tvättade sig lika ofta som nu

* Morgongåvan finns omskriven högre upp i den här tråden.

Tycker inte att någon av de sakerna går att jämföra med brudöverlämning. Och ja, det skulle vara bättre om lika många mammor som pappor eskorterade (tycker inte om ordet leda - jag kan gå själv) sin dotter ELLER son till altaret. Som nämnts innan i tråden, då tar man bort symboliken i brudöverlämningen.

OT
    Vita klänningar blev på modet bland de rika i väst värden har för mig att det var på 1800-talel(kan ha fel här) Vit är en sådan färg att du bara kan använd kläderna en gång eftersom varje fläck syns.. och har du pengar för att kunna köpa en klänning som bara används en gång så var det tecken. I grekland har jag för mig att riktigt gammal sed så skallburden ha rött.

Blommorna var även till för att dölja eventuell mage

Denna tråd är nästan lika kul som www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763.html Men jag kanske har riktigt dålig humor.

Har man en god kommunikation med sin präst(eller vem som helst för den delen) så går det alltid att lösa.

Som min kära sambo säger när jag försöker hitta plan x(har redan plan a-v) till något;

Det spelar ingen roll vi kommer ha varanda och det går alltid att beställa pizza
  • Cosy

HElt OT men om min sambo ville gå in med någon av sina föräldrar och jag stått där frame själv hade jag tyckte att det vart väldigt fel. Men om han verkligen ville det så hdae jag låtit honom göra det.

• Cosy
    Bobbo skrev 2012-05-22 12:10:28 följande:
    Och om prästen nu inte är dömande, varför säger han/hon nej då?? Det är en fördom att man blir "överlämnad" i dagens samhälle, det blir väl ingen nuförtiden? Innebörden av traditioner kan man väl ändra!
    För att han jobbar där... Jag hade ogillat att någon kom och ändrade på saker i mitt arbete för att de inte tyckte om mitt upplägg.

Men lilla fröken bobbo kan vi inte bara konstatera att folk tycker olika. Det känns som de flesta här inne(på denna tråd) är för att man ska välja själv men även att de accepterar andras beslut och omdömen och respkterarar deras arbetsplast även om de inte håller med dem. 

SEn för det andra med en godkommunikation så kan man lösa det mesta. Vill man gå in med sin far så kanske brudgummen(förutsätter att det är en man i detta fall) får gå in med någon av sina föräldrar

Var på ett bröllop en gång där brudgummen stod där framme själv med prästen och när brudmarshen spelade kom hans brud in själv. Vilket är ganska trevligt för då kan alla se hennes klänning utan att det går en man i vägen.Flört

Tycker inte att det är okej att försöka köra över en stackars präst som bara försöker vara er tillags men har vissa åsikter som personen står för. Vill man gifta sig i kyrka bör man ha i bakhuvudet att det finns vissa traditoner inom kyrkan som är brukligt. Vill man inte följa dessa seder kanske ett övervägande till en alternativ sätt att ingå äktenskap på.

ps. jag är för alla typer av äktenskap så länge ingen försöker trycka ner det i halsen på mig. Ville bara säga det så jag inte får det i bakhuvudet. 
Svar på tråden Vi får inte för prästen....