Vi får inte för prästen....
Oj vad diskussioner. Får man inte se de hur man vill? Symbolik är så olika för alla, det är som att tolka bibeln!!
Jag har ingen pappa, men ville att min morfar skulle leda mig fram, för att jag tycker det är fint. Nu har han gått bort och jag vill att min mamma leder mig, då de alltid vart jag och hon.
Jag ser de inte som att jag är en ägodel, jag ser det som att hon får vara delaktig. Jag och min m2b ska inte ses innan bröllopet och all förväntan förstörs ju om jag ska träffa honom i mörkret utanför portarna! Jag vill ju ha ögonblicket när dörren öppnas och DÄR STÅR HAN! sen att jag vill gå 40m med min mamma för att hon betyder mycket och jag vill ha henne där, varför ska man dra in massa symbolik från andra länder, kulturer eller en annan tid?
De är ju som o börja tjafsa om ifall barnen verkligen ska få dansa runt midsommarstången (symboliken för stången förr) eller varför inte ta upp allas vår goa glaá tomte, den symboliken kan ju med tolkas. Tycker alla gör som de vill. Har de åsikter mot, gör de inte, åsikter för, gör det. Enkelt!
Skulle byta präst om de var så. Någon skrev "prästen bestämmer i kyrkan". I vår kyrka har vi flera präster, ett exempel är att en är för välsignelse av homosexuella i kyrkan, en emot och en neutral. Vem bestämmer där?!
Stå på dig och få de bröllop du vill ha, du vet själv vad du lägger i din dröm, om någon frågar får du väl förklara med ett leende på läpparna :)