Chicita skrev 2012-05-22 12:50:56 följande:
Jepp...
Nu när vi har en restaurangchef här så kanske du kan ge din synvinkel på hur man som chef känner när någon sjukskriven går på middag (oavsett om det är 40-årsfest, bröllop eller bara hemma hos kompisarna /mamma).
För det första anser jag att det har att göra med vilken typ av arbete man har. Är arbetet fysiskt tungt så orkar man kanske inte arbeta pga en förkylning än om man tex sitter på ett kontor. Men generellt så anser jag att orkar man inte arbeta orkar man inte så mycket annat heller.
Har råkat ut för detta många gånger under mina 10 år som rest.chef och idag har jag över 60anställda. Jag tycker inte att det är okej av två anledningar
- Om man som i det här fallet går på en fest (och varför vill man smitta andra om man är sjuk?) istället för att ligga hemma och kurera sig kanske det isf gör att man måste sjukskriva sig dagen efter eller kanske på måndagen för att man fortfarande är för sjuk för att jobba. Då hade jag funderat, om man legat hemma och kurerat sig ist för att åka på en fest så kanske man blivit så pigg att man orkar jobba?
- Det skapar så dålig stämning mellan övriga i personalen. Oavsett om du är sjuk eller inte, det struntar folk i! Det snackas ändå! I alla åldrar, på alla arbetsplatser. Visst man kan säga att "det bryr då jag mig inte i" men om det sedan kommer till kritan och du kanske behöver hjälp att byta ett pass eller vad det kan vara så kanske ingen ställer upp?
Vill förtydliga att det givetvis är okej att vara sjuk, det är vi alla, men det jag skrivit ovan KAN bli konsekvensen om man gör som i detta fallet och jag förstår ändå inte, eftersom förkylningsvirus inte smittar via mat, och man ger som skäl att man inte vill smitta kollegor, varför vill man smitta en massa gäster på ett stort 40-års kalas?
Om alla som jobbar i kök skulle vara hemma så fort dom har ont i halsen då skulle många arbetsplatser gå i konkurs. Och ist för att betala en massa sjuklöner kan man istället lägga de pengarna på att personalen ska må bra, trivas och få bra personaluppmuntran.
Sedan vad gäller lagen så regleras de i olika kollektiv avtal för de mesta vilket kan skilja sig otroligt mellan olika avtal.