Bitter arbetskamrat...
Hur skulle du ha löst det där med att gå på 40-årskalaset om du skulle jobbat hela helgen?
Du borde väl ha haft ledigt om du skulle gått?
I mina ögon så ser det ut som att du försökt få ledigt men inte fick det, så då sjukskrev du dig i stället...
Nu hoppas jag ju att det inte var så. Men ibland är det svårt att förstå hur andra ser saker eftersom man dels hamnar i försvarsställning och dels redan har rättfärdigat sina beslut i sitt eget huvud.
Så jag kan förstå din kollega till en viss del.
I hennes ögon så ser det ju ut som om du sjukanmälde dig för att gå på kalas. Sånt kan jag också bli riktigt förbannad över. Vi har haft några som alltid har huvudvärk, är förkylda eller misstänker magsjuka och måste vara hemma "för säkerhets skull" och sen hamnar hos någon kompis som ska ha fest eller middag osv.
När det hände första gången så kändes det ju lite surt, men det är sånt som händer... Bara att acceptera.
Men när det hänt mer än en gång så kan jag inte låta bli att anta att hon är sjuk för att kunna gå ut och göra något roligare än att jobba.
Om din kollega drabbades av din frånvaro och fick lov att hoppa in och jobba på en ledig dag eller jobba längre än hon skulle ha gjort så har hon all rätt att ifrågasätta varför du var frisk nog att gå på fest när du var för sjuk för att jobba. Men det finns fler än ett sätt att fråga på och man behöver inte göra det på ett elakt sätt.
Nu säger jag inte att du är en som sjukskriver dig ofta. Eller att du brukar gå ut och göra saker när du är sjukskriven.
Själv är jag en sån som knappt vågar åka och handla om jag är sjukskriven. Till och med när läkaren gett mig order att gå ut och röra mig som vanligt (så mycket jag klarar) så får jag dåligt samvete om jag träffar någon arbetskamrat.
När jag opererade axeln senast så åkte vi till svärföräldrarna en vecka. Helt enkelt för att där behöver jag inte städa och laga mat, och det finns fler än jag som kan ta hand om hunden. Men innan jag åkte så kollade jag med chefen och flera kollegor att det var ok, så dom inte tyckte att det var fult gjort av mig.
Bästa sättet att visa kollegan att du inte är en sån person som sjukskriver dig för att göra roligare saker än att jobba - är att se till att ställa upp extra om andra behöver ledigt (speciellt om hon behöver det ) och att nästa gång du är hemma och sjuk så går du inte utanför dörren ens...
Jag förstår att det svider och att det är jobbigt med bråk på jobbet.
Vissa personer behöver någon att trycka ner för att själva må bra verkar det som. Och om din kollega är sådan så har du ett stort jobb framför dig. Men var inte rädd för att prata med cheferna, var bara noga med att hålla dig till fakta. Och speciellt fakta som kan backas upp och bevisas. Hon har inte rätt att bete sig hur hon vill på jobbet.
Jag sa till och med upp mig för ett tag sen, för jag är hellre arbetslös än hackkyckling.
Hoppas det blir bättre på ditt jobb snart. Det är inte bra att gå runt och må dåligt på jobbet.