Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Bitter arbetskamrat...

Hur skulle du ha löst det där med att gå på 40-årskalaset om du skulle jobbat hela helgen? 
    Du borde väl ha haft ledigt om du skulle gått? 
    I mina ögon så ser det ut som att du försökt få ledigt men inte fick det, så då sjukskrev du dig i stället...

Nu hoppas jag ju att det inte var så. Men ibland är det svårt att förstå hur andra ser saker eftersom man dels hamnar i försvarsställning och dels redan har rättfärdigat sina beslut i sitt eget huvud. 

Så jag kan förstå din kollega till en viss del. 
    I hennes ögon så ser det ju ut som om du sjukanmälde dig för att gå på kalas. Sånt kan jag också bli riktigt förbannad över. Vi har haft några som alltid har huvudvärk, är förkylda eller misstänker magsjuka och måste vara hemma "för säkerhets skull" och sen hamnar hos någon kompis som ska ha fest eller middag osv.
    När det hände första gången så kändes det ju lite surt, men det är sånt som händer... Bara att acceptera.
    Men när det hänt mer än en gång så kan jag inte låta bli att anta att hon är sjuk för att kunna gå ut och göra något roligare än att jobba. 
    Om din kollega drabbades av din frånvaro och fick lov att hoppa in och jobba på en ledig dag eller jobba längre än hon skulle ha gjort så har hon all rätt att ifrågasätta varför du var frisk nog att gå på fest när du var för sjuk för att jobba. Men det finns fler än ett sätt att fråga på och man behöver inte göra det på ett elakt sätt.

Nu säger jag inte att du är en som sjukskriver dig ofta. Eller att du brukar gå ut och göra saker när du är sjukskriven.
    Själv är jag en sån som knappt vågar åka och handla om jag är sjukskriven. Till och med när läkaren gett mig order att gå ut och röra mig som vanligt (så mycket jag klarar) så får jag dåligt samvete om jag träffar någon arbetskamrat. 
    När jag opererade axeln senast så åkte vi till svärföräldrarna en vecka. Helt enkelt för att där behöver jag inte städa och laga mat, och det finns fler än jag som kan ta hand om hunden. Men innan jag åkte så kollade jag med chefen och flera kollegor att det var ok, så dom inte tyckte att det var fult gjort av mig. 

Bästa sättet att visa kollegan att du inte är en sån person som sjukskriver dig för att göra roligare saker än att jobba - är att se till att ställa upp extra om andra behöver ledigt (speciellt om hon behöver det Tungan ute ) och att nästa gång du är hemma och sjuk så går du inte utanför dörren ens...

Jag förstår att det svider och att det är jobbigt med bråk på jobbet.
    Vissa personer behöver någon att trycka ner för att själva må bra verkar det som. Och om din kollega är sådan så har du ett stort jobb framför dig. Men var inte rädd för att prata med cheferna, var bara noga med att hålla dig till fakta. Och speciellt fakta som kan backas upp och bevisas. Hon har inte rätt att bete sig hur hon vill på jobbet.
    Jag sa till och med upp mig för ett tag sen, för jag är hellre arbetslös än hackkyckling. 
    Hoppas det blir bättre på ditt jobb snart. Det är inte bra att gå runt och må dåligt på jobbet. 

• Chicita
    Anonym (så jävla trött) skrev 2012-05-21 11:29:14 följande:
    Om jag inte hade blivit sjuk så skulle vi ändå inte ha stannat och festat hela natten då vi har ett 3-årigt barn.
    Och ingen barnvakt! Jag kanske skulle ha druckit ett glas vin till maten o lite likör till tårtan...
    Jag hade inte planerat att ta ledigt, eftersom vi inte hade nån barnvakt så skulle vi inte ha blivit sena ändå...

Min arbetskamrat behövde inte jobba istället för mig, det gjorde en vikarie.

Jag har en förkylning och det var den bittra som skickade hem mig i fredags från jobbet. Vi får inte jobba om vi är förkylda eller har ont i halsen osv. På grund av smittorisken vid mathanteringen. 

Så jag sitter inte och ljuger! Det är inte min grej!
    Jag är också en sån som knappt vågar gå ut om jag är sjuk.
    Men min bästa vän har fyllt 40...Och jag tänkte att vi åker en liten stund för att gratta, ingen partyrunda som sagt..
    Ok, det är ett normalt antagande att de flesta tar ledigt om dom ska på något större kalas/ middag på en arbetsdag. Oavsett om dom tänkt festa eller inte.
    Och eftersom du inte skrev något om det i TS så vet man ju inte hur du hade planerat saken.

Jag jobbar inom hotell och restaurang själv så jag vet vilka reglerna är. Och det är ju korrekt att du inte ska jobba om du riskerar att smitta.

Jag har inte sagt att du ljuger.
    Men med den information du gav i TS så gav jag min syn på hur det kan tolkas.
    Och jag gjorde inte det för att vara elak mot dig, utan för att du skulle få en annan syn på saken. Alla tycker inte att det är ok att gå på middag när man är sjuk (även om det är en lugn grej hemma hos en kompis, än mindre om det är en större grej för att någon fyller jämt).
    Jag kan sitta och säga att det är synd om dig och att alla är orättvisa och dumma. Men det ger inte en rättvis bild och det hjälper inte dig i längden.
    Hennes reaktion är inte orimlig. Och de flesta arbetsgivare tänker på samma sätt som henne, vilket kan vara bra att vara medveten om.
    Att du reagerar så starkt på det är nog för att du har lite dåligt samvete och att du känner att du kanske inte borde åkt egentligen. Även om du är glad att du gjorde det. Och det är nog din vän också. 
  • Chicita
    Anonym (Restaurangchef) skrev 2012-05-22 07:39:58 följande:
    Visst det är ofräscht att vara förkyld och hantera mat. MEN. Det finns inga förkylningsvirus som smittar till mat det är det endast magsjukevirus som gör. Har gått tre kurser i säker mathantering och det är lite av en myt. Ofräscht - ABSOLUT men smittsamt till gäster - NEJ
    Tack för uppklarandet Glad
    Alltid bra att avliva myter.

Däremot kan det ju ändå vara bra att vara hemma om man börjar bli sjuk, så man inte smittar kollegorna så att alla ligger sjuka samtidigt sedan.
    Men det är ju en annan sak 
  • Chicita
    Anonym (Restaurangchef) skrev 2012-05-22 12:45:02 följande:
    Det håller jag absolut med om, dvs att stanna hemma för att undvika att smitta kollegor, men tyvärr allt för ofta "skyller" man på att man inte vill smitta gäster så fort man är lite snorig/hostig.
    Jepp...
    Nu när vi har en restaurangchef här så kanske du kan ge din synvinkel på hur man som chef känner när någon sjukskriven går på middag (oavsett om det är 40-årsfest, bröllop eller bara hemma hos kompisarna /mamma). 
  • Chicita
    Anonym (Restaurangchef) skrev 2012-05-22 18:21:02 följande:
    För det första anser jag att det har att göra med vilken typ av arbete man har. Är arbetet fysiskt tungt så orkar man kanske inte arbeta pga en förkylning än om man tex sitter på ett kontor. Men generellt så anser jag att orkar man inte arbeta orkar man inte så mycket annat heller.

Har råkat ut för detta många gånger under mina 10 år som rest.chef och idag har jag över 60anställda. Jag tycker inte att det är okej av två anledningar

- Om man som i det här fallet går på en fest (och varför vill man smitta andra om man är sjuk?) istället för att ligga hemma och kurera sig kanske det isf gör att man måste sjukskriva sig dagen efter eller kanske på måndagen för att man fortfarande är för sjuk för att jobba. Då hade jag funderat, om man legat hemma och kurerat sig ist för att åka på en fest så kanske man blivit så pigg att man orkar jobba?

- Det skapar så dålig stämning mellan övriga i personalen. Oavsett om du är sjuk eller inte, det struntar folk i! Det snackas ändå! I alla åldrar, på alla arbetsplatser. Visst man kan säga att "det bryr då jag mig inte i" men om det sedan kommer till kritan och du kanske behöver hjälp att byta ett pass eller vad det kan vara så kanske ingen ställer upp?

Vill förtydliga att det givetvis är okej att vara sjuk, det är vi alla, men det jag skrivit ovan KAN bli konsekvensen om man gör som i detta fallet och jag förstår ändå inte, eftersom förkylningsvirus inte smittar via mat, och man ger som skäl att man inte vill smitta kollegor, varför vill man smitta en massa gäster på ett stort 40-års kalas?

Om alla som jobbar i kök skulle vara hemma så fort dom har ont i halsen då skulle många arbetsplatser gå i konkurs. Och ist för att betala en massa sjuklöner kan man istället lägga de pengarna på att personalen ska må bra, trivas och få bra personaluppmuntran.

Sedan vad gäller lagen så regleras de i olika kollektiv avtal för de mesta vilket kan skilja sig otroligt mellan olika avtal.
    Tummen upp.
    Du sammanfattar det väldigt bra.

Det var ungefär det här jag ville komma fram till, men jag lyckades inte framföra det på ett bra sätt.

Svar på tråden Bitter arbetskamrat...