• LouiseB

snittar innan middagen???

Efter att gästerna kommit till lokalen hade vi tänkt ha bål och sedan när vi anländer chokladdoppade jordgubbar och champange. Men nu var det någon som verkligen tyckte att vi skulle ha snittar till bålen för det var så längesedan gästerna åt???? Vad tycker ni och hur ska ni ha det???

Snittar eller inte???

• Svar på tråden snittar innan middagen???
  • Aniara4

Snittar kan väl vara gott, men jag tycker det var en konstig anledning. Jag skulle inte få för mig att be brudparet servera det ena eller det andra för att det var så länge sen jag åt det. När jag tänker efter var det längesen jag åt pölsa, kanske ska föreslå det till ett bröllop jag ska på snart?

Vi tänkte på att en del gäster kanske skulle vara hungriga eftersom vigseln var 16.30 och de anlände till lokalen strax före 18. Därför hade vi lite matigare snacks till champagnen (som de fick medan de väntade på oss, eftersom vi inte åkte runt så länge utan kom nån kvart efter gästerna), vi hade tur och hittade nåt slags luftig torr brödig snurrgrej med eller utan ostsmak som var väldigt god. Vi ville samtidigt inte lägga ner alltför myclet pengar på tilltuggen.

Vi övervägde också att servera snittar och kanapéer på stående fot istället för förrätt, men bestämde oss sen för att ha förrätt i alla fall, och då blev det automatiskt så att vi inte ville ha för mycket till välkomstglaset.

Men känn efter vad NI tycker blir bra och hur NI vill ha det. Om gästerna är så sugna på snittar är det väl bara att googla recept och ställa sig och skära brödbitar hemma på lördagkvällen, eller?

• knyttan

Nu tror jag det mer var menat mer som att det var så länge sedan gästerna åt (på dagen) snarare än det var så länge sedan de åt snittar.... Tungan ute Det blir kanske lite lite att bara äta jordgubbar till en massa alkohol, särskilt om man kan räkna med att gästerna inte ätit på flera timmar. Tror att det var det som menades.
    Vi kommer vigas vid 14.30, så då kommer väl gästerna som mest ha hunnit med en tidig lunch. Efter vigseln har vi en liten skål i champagne, då kan vi tyvärr inte servera någon mat, men efter det ska gästerna bege sig till lokalen medan vi fotas och där har vi snittar och bål, just för att de flesta säkert kommer att vara hungriga!
    Vi har heller inte någon förrätt eller så eftersom vi har buffé så för oss så blir snittarna som en liten förrätt i sig.

• MsChevy

Vi kommer servera snittar (eller crostini har vi faktiskt valt o med 5 olika röror på) o bål när gästerna anländer till festlokalen eftersom de kommer få mingla runt där en stund medan vi blir fotograferade efter vigseln. De kan gå en liten tipspromenad med knasiga frågor, en del som är helt ologiska o en del frågor om oss, det brukar vara bra isbrytare.Sen när vi anländer blir det brudskål med skumpa o sen buffé med efterföljande tårta. Till nattamat blir det varmkorv med pucko (vår röda tråd är 50-tal)
    (Crostini är mer eller mindre rostade baguette-skivor)

http://www.alltommat.se/recept/Crostini-453

• Aniara4
    knyttan skrev 2012-05-21 21:36:46 följande:
    Nu tror jag det mer var menat mer som att det var så länge sedan gästerna åt (på dagen) snarare än det var så länge sedan de åt snittar.... Tungan ute
    Haha, du har säkert rätt, det var nog jag som läste snett. Då blir det ju mer rimligt.

Ja, jag tycker som sagt att det kan vara bra att tänka på att folk kan vara hungriga och inte bara servera alkohol utan något substantiellt att äta till. Sen exakt vad det är, om man har snittar eller snacks som vi, det beror väl på vad man gillar och tror att gästerna vill ha, om man ska ha förrätt och i så fall vad etc.
  • aniara

Vi kommer ha någon form av tilltugg till brudskålen och för gästerna att knapra på medan de väntar på att vi ska anlända till festen. Vi vet inte exakt vad det blir, restaurangen fixar, men vi kunde välja mellan lite lättare tilltugg eller lite matigare. Vi valde det lättare eftersom det ju blir middag strax efteråt. Vi tycker annars att gästerna själva kan ansvara för att ha ätit innan. Det finns också en glasskiosk precis intill kyrkan.

• Pluppe

Jag tycker ni ska göra det som ni känner. Vi ska ha snittar. Bröllopet är klockan 16.00 så det blir mitt i middagstid så jag tror snuttarna behövs till alkoholen just som du sa :)

• AnnL

Vi ska ha snittar, vigseln är 15.00 och middagen beräknar starta 18.00 så hellre att folk blir proppmätta än går hungriga Solig

Svar på tråden snittar innan middagen???