Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Sidenbandet runt tårtan..?

Sidenband blir mer och mer poppis.
    Jag brukar avråda från att använda sidenband om alla ska ta själva av tårtan för det kan bli kladdigt att hålla på med dom. Men om man har personal som skär upp tårtan så är det ju inget problem.
    Att göra band av sockerpasta eller marsipan är inga problem, men dom ser inte ut som siden...

Fördelen med sidenband är ju att man kan matcha färgen exakt efter sitt tema. 

• Chicita
    Ellis skrev 2012-05-21 23:32:23 följande:
    Ja jag tänkte också att det verkar lite jobbigt eller kladdigt att hålla på med sidenband och icke ätbara blommor osv även om det ser väldigt fint ut. Fast jag har aldrig ätit tårta/blivit erbjuden tårta där det var sidenband på från början så jag hade ingen aning om hur man går till väga. Man lär så länge man lever :)
    Precis... utseendet är inte allt.
    Min egen tårta misslyckades utseendemässigt men alla älskade innehållet och det är ju faktiskt viktigast Glad 
  • Chicita
    MySweetShadow skrev 2012-05-22 08:37:46 följande:
    Jag brukar bara fästa sidenbanden bak på tårtan, vid öppningen på banden. Det blir absolut inte kladdigt eller något. Fäster banden med kristyr... Funkar bra, o ser jättefint ut Flört
    Jag har inte sagt att banden blir kladdiga när man fäster dom. Jag har inte sagt att det inte ser fint ut...
    Däremot när tårtan ska skäras så kan det bli kladd om alla gäster ska fram och pilla.
    Har sett flera gånger där den som tar första biten på våningen inte tar bort bandet utan försöker skära och lyfta tårtbiten ändå. Och sen måste någon komma och dra i ett sidenband som nu är nedkletat med tårta för att någon har fått med sig bandet på tårtspaden och riskerar att tappa allt när bandet drar i biten.
    Det är därför jag alltid sagt nej till att sätta sidenband på tårtan själv. Med ett undantag där bruden verkligen ville ha sidenband och dom hade personal som skar upp.

Det är jättefint som sagt.
    Men jag kan inte rekommendera det till dom som inte har personal som skär tårtan 
Svar på tråden Sidenbandet runt tårtan..?