• Anonym (Vit brud!)

Får gäster ha vit klänning?

Min svägerska och hennes man var bjudna på ett stort (riktigt stort) bröllop och hon köpte en ny klänning till denna fest. Jag såg inte dem innan de åkte på festen och har inte sett bilder från festen förrän nu i veckan. Då såg jag att hon hade en vit (benvit) klänning på sig! En vit klänning! Vit! Jag är nu lite smått panikslagen. Jag måste ju säga till henne att hon inte får ha den på vårt bröllop. Men nu har jag ju börjat fundera på om detta är vanligt... Har gäster vita klänningar på bröllop? Är det något som borde stå med under klädkoden att de inte får ha? Hur kan någon vara så respektlös att man har vitt på ett bröllop!

• Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?
  • FelizLane

Alltså, jag tycker inte att det är ok. Det är brudens färg och låt bruden få ha denna färg tills sin egen på denna dag. De andra kan ha vitt resten av året :) Men detta är min personliga åsikt.. 

• iSusanna

Nej, det tycker jag inte passar sig. Om den inte är kompletterad med ett brett bälte i färg, färgglad bolero eller sjal, samt väska och skor i färg. Brud är brud och gäst är gäst. Tycker jag i detta fall.

Däremot tyckte jag själv (när vi gifte oss förra året) att det var superkul att gästerna ansträngt sig utöver denna vitklädda parentes. Så graden av finhet på styling störde mig inte alls. Det blir snygga bröllopsbilder om det inte bara är ni (brudparet) som är stiliga!

• daniiel

Nja, jag kan väl tycka att man bör låta bruden få vara ensam om vitt dagen till ära. Jag tycker dock att det går bra med ljusa färger, tex beige som kan vara snarlikt vitt ibland, om man bär färgglada accessoarer till, tex skor, smycken, sjal/kofta/bolero osv.  Eller tvärtom, en färgglad klänning med väldigt ljusa (tex beiga) accessoarer.

• stefanolinda

NÄ det tycker jag inte heller ok. Jag kan möjligen sträcka mig till att det är ok för en gäst att ha vita detaljer/accesoarer. Men vit klänning är väldigt oförskämt tycker jag.
    Men jag tycker att man borde förstå det, jag som brud skulle bli förnärmad om nån hade en vit klänning (förutom jag) på mitt bröllop.

• knyttan

Nej! Inte ok... insåg till min förskräckelse att min syster gick på min kusins bröllop för två år sen i en kritvit klänning! Fattar inte hur hon tänkte, eller att min mamma inte sa nåt (hon var också med)!! Hon kommer som tur är inte i den längre hehe, för hon har precis fått barn {#emotions_dlg.djavulsk} Men för säkerhets skull så har jag lånat ut en klänning till henne som jag vet är koscher.

• Anonym

jag går mot strömmen en kompis frågade mig om det var ok att hon hade en vit klänning och ja sa helt ok, så länge hon inte kommer i en brudklänning

• Chicita

Får och får...
    (hmm nu kom jag ju osökt in på den gamla barnramsan "Får får får? Nej får får lamm" Tungan ute )

Jag skulle säga att man får ha vit klänning. 
    Men att det är dumt om man inte först har kollat av med bruden att hon tycker att det är ok.
    Generellt säger ju "reglerna" att man inte ska konkurrera med brudens vita klänning. Men vissa brudar klär ju till och med sina tärnor i vitt, så.... Tja Obestämd 

Jag skulle inte själv kunna tänka mig att ha vitt eller ens beige på ett bröllop. Men det är ju jag, och alla tänker ju inte som mig Flört 

• Cicci90

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ha vitt på ett bröllop. Visst, en vit kofta är okej om resten av outfiten har andra färger. Men där går definitivt gränsen. Vitt ÄR brudens färg. Sen finns det de brudpar som inte bryr sig, men det är inget jag skulle våga chansa på.

• Gullock

Nej, det är brudens dag och brudens färg.

• Linda L

absolut inte. nån måtta får det vara :) 
    visst om den inte är helvit kanske,  men folk borde ta hänsyn till att dom firar 2 personer och att det är deras dag. 

Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?