• Anonym (Vit brud!)

Får gäster ha vit klänning?

Min svägerska och hennes man var bjudna på ett stort (riktigt stort) bröllop och hon köpte en ny klänning till denna fest. Jag såg inte dem innan de åkte på festen och har inte sett bilder från festen förrän nu i veckan. Då såg jag att hon hade en vit (benvit) klänning på sig! En vit klänning! Vit! Jag är nu lite smått panikslagen. Jag måste ju säga till henne att hon inte får ha den på vårt bröllop. Men nu har jag ju börjat fundera på om detta är vanligt... Har gäster vita klänningar på bröllop? Är det något som borde stå med under klädkoden att de inte får ha? Hur kan någon vara så respektlös att man har vitt på ett bröllop!

• Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?
  • repsara

Nja, får och får...

Men jag tycker inte att det passar sig, inte alls faktiskt.

• Anonym (bryr man sig?)

Alltså. Egentligen. Varför ska man bry sig om vad sina gäster har på sig?
    Det är väl härligt att de kommer? Okej. det kanske blir jobbigt om någon har på sig något konstigt och alla andra inte kan sluta stirra.
    Jag är så trött på det här med vad man får och inte får ha på sig som gäst.
    Bara för att "reglerna" finns så skapar det ju ett irritationsmoment om någon inte följer dem.
    Jag erkänner att jag själv är precis sånn. Kommer någon i svart på ett bröllop så tänker jag på det enbart för att jag vet att man inte ska hade på sig. Men vad spelar det för roll egentligen, har färgen så stor betydelse?

• Tokig
    iSusanna skrev 2012-05-23 22:37:39 följande:
    Fin, men inte alls "jag". Bonprix verkar dock vara hett här inne på BT! Tyvärr hittade jag inte ett jota när jag surfade in...

Kanske något sånthär (liiite liknande ditt förslag):

Var har du hittat denna ljuvliga kreation?
  • TheD
    Evilcayenne skrev 2012-05-23 20:39:20 följande:
    Måste bara fråga, ska på bröllop 8 dagar innan vi gifter oss!
    Är denna klänning för vit eller är den ok??

Tycker den ser ut som en strandklänning men alla fall... jag tycker den är för vit. Då bör/ska du ha en sjal eller bolero i matchande färg. Vore jag gäst ocg såg en annan gäst komma i den klänningen skulle jag skämmas!
  • Anonym

Tänker att ingen kommer att missta sig på vem som är bruden i alla fall. Men om brudparet inte vill att någon annan än bruden ska ha vitt så är det det som gäller. Själv skulle jag inte bry mig om det så länge personen inte kommer klädd till brud.

• Anonym

Jag ska inte ha vitt på mitt bröllop, och då är det jag som är bruden. Men vill någon annan ha vitt så är det okej med mig. Oavsett färg på klänningen kommer jag att stå i centrum under hela dagen ändå. Alla är ju där för min skull...

Men jag förstår att andra kan känna att detta är en känslig punkt. Om jag skulle hitta en ljus klänning till ett bröllop skulle jag kolla detta med bruden och vara extremt lyhörd för vad hon säger/inte säger.

Respektera brudparet. Man behöver inte göra det jobbigt för dem på sin dag. För ju närmare man kommer ju mer laddat blir det.

• ClaraH
    Anonym skrev 2012-05-23 19:55:16 följande:
    Vi hade en gäst med vit klänning på vårt bröllop, men den var inte alls bröllopsklänningsaktig ( en tajt och ganska kort fodralklänning) så mig störde det inte det minsta. Vet dock att vissa i den äldre generationen hade åsikter om flera klädslar bland våra något, hm, flummiga och konstnärliga vänner. Men jag personligen hade inte ont av det alls. 
    Men jag var å andra sidan inte så noga med hur saker "ska" vara heller, ville mest ha en god middag och rolig fest :) 
    Samma här. Jag såg på bilder efter bröllopet att en gäst hade vit klänning, men jag tänkte inte alls på det på bröllopsdagen. Bruden brukar ju ha en helt annan sorts klänning.

Samtidigt skulle jag själv aldrig klä mig i vitt på ett bröllop, inte ens med skärp, sjal och skor i annan färg. Skule känna mig pinsam.
  • Anonym
    Anonym (bryr man sig?) skrev 2012-05-24 14:44:09 följande:

Alltså. Egentligen. Varför ska man bry sig om vad sina gäster har på sig?
    Det är väl härligt att de kommer? Okej. det kanske blir jobbigt om någon har på sig något konstigt och alla andra inte kan sluta stirra.
    Jag är så trött på det här med vad man får och inte får ha på sig som gäst.
    Bara för att "reglerna" finns så skapar det ju ett irritationsmoment om någon inte följer dem.
    Jag erkänner att jag själv är precis sånn. Kommer någon i svart på ett bröllop så tänker jag på det enbart för att jag vet att man inte ska hade på sig. Men vad spelar det för roll egentligen, har färgen så stor betydelse?

• iSusanna
    Tokig skrev 2012-05-24 20:02:31 följande:
    Var har du hittat denna ljuvliga kreation?
    Hos Coast (inne på NK). Tyvärr fanns den bara kvar i strlk 34 samt 42 och uppåt och jag är en 38:a. 
  • EmelieKarlsson

När jag läser "reglerna" på nätet så är det ända jag hittar är att gästerna inte får bära helvitt eller helsvart

• niriel

Det känns ju inte som om det ska behöva stå i klädkoden att gäster inte ska ha vitt, det är så gammal vett&etikett att det är helt vedertaget på samma sätt som man inte bör behöva förtydliga i festprogrammet att man inte ska stoppa kniven i munnen..

• Krodan

Jag skulle inte bry mig det minsta åm nån om med en vit klänning på mitt bröllop:) Ja om de inte gick in i altargången med slöja och brudbukett framför mig;) Låt gästerna komma, vara vackra och gå i det de tycker är sig vara bekväma i :)
     Det syns ändå vem som är bruden!:)

• majflicka
    Krodan skrev 2012-05-30 13:44:40 följande:
    Jag skulle inte bry mig det minsta åm nån om med en vit klänning på mitt bröllop:) Ja om de inte gick in i altargången med slöja och brudbukett framför mig;) Låt gästerna komma, vara vackra och gå i det de tycker är sig vara bekväma i :)
     Det syns ändå vem som är bruden!:)
    Instämmer!;)
  • passionsblomman

Jag håller också med dem som inte tycker det spelar roll för egen del.

En sak jag tänkte på när det gäller den här saken, är om inte just detta är en sådan typ av uppförandekod som kanske faktiskt kommer att ändras med tiden? Jo, för jag tänker att förr, när folk festklädde sig i folkdräkt/svart klännig, så var det knappast regel att man inte fick komma vitklädd-även om de flesta säkert inte gjorde det, eftersom de troligen också bar folkdräkt eller svart klänning. Det var ju det man hade att välja på för att visa att det var festligt så att säga.

Sedan kom det vita modet och man började dessutom förknippa svart helt med sorg....

..men nu då? Nu gifter i oss ju i vilka färger vi vill och det har ett bra tag varit modernt med delvis färgade/mönstrade klänningar. Alltså kan man kanske anta att det småningom inte blir så att vitt är brudens färg, eftersom det inte ens är säkert att själva bruden har det? Och, isåfall, ska man till varje bröllop behöva veta och reda ut vilken färg man just den gången inte får ha, för den har bruden?Obestämd

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?